Nekromanti En ny spelbutik

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag skrev det i praten för ett tag sedan, men jag saknar en "övrigt"-kategori för rollspel. Om man går in på de engelska tror man gärna att det liksom bara finns Anima, Warhammer, WoD och The One Ring. Man får manuellt gå till sida 3 för att inse att det finns annat också (Gurps t.ex).

Sedan skulle jag gärna se möjligheten att få listorna som traditionella listor/tabeller också. Tycker man får enklare överblick så.

Och så stör jag mig en smula på att butiksnamnet är på engelska med apostrof+s, som man inte har i svenska. Men det kan jag låta passera =)

Annars ser det grymt bra ut!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Andy said:
Vad brukar du köp och vad är viktigt när du köper ett spel?
Jag brukar köpa vad som faller mig in, men mest Gumshoespel numera vad gäller rollspel. Det som är viktigt är tillgång, pris och att jag slipper släpa mig till en fysisk butik.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
På en internetbutik är det viktigt för mig att jag kan läsa ett par rader om varje bok. I de flesta fall har jag något jag vet jag ska köpa, men jag kollar ofta runt om jag kanske ska spontanköpa något när jag väl bestället. Därför är det viktigt med lite info om varje produkt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag vill skriva under på övrig kritik och upprepa det som jag skrev om sidan i Nyhetsforumet:
Trevligt, men de borde skaffa lagerstatus och skaffa en meny där man kan se alla titlar de har inne eller åtminstone kunna välja en alfabetisk ordning, istället för att i blindo bläddra sida för sida. ... Imho.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Andy said:
När du kollat in www.lekbergs.se så kom gärna med feedback.
Saknar du något spel eller en spelkategori?
Vad brukar du köp och vad är viktigt när du köper ett spel?
Jag har inte detaljstuderat er site och har inte handlat särskilt mycket spel på nätet de senaste åren, men jag kan i alla fall ge lite generella tips. Titta på marknadsledarna inom rollspels- respektive brädspelssegmenten och försök kompensera eventuella missar de har gjort. Jag tror att man kan säga att marknadsledare i Sverige på brädspel är World of Boardgames och på rollspel är Adlibris (när det gäller näthandel).

World of Boardgames har jag själv aldrig handlat ifrån, men de har låga priser, mycket i lager och lagerstatus på sin sida samt ett bra rykte, så skulle jag handla brädspel på nätet skulle jag vända mig dit (i första hand skulle jag dock handla i de fysiska butiker med bra brädspelssortiment som finns i Göteborg - SF-Bokhandeln eller Spel i Focus). Titta på vad de har missat på sin sida.

När det gäller rollspel så är det Adlibris man i första hand konkurrerar med (samt de utrikiska Noble Knight och Amazon). De har låga priser, billig frakt och relativt snabb leveranstid. Deras söksystem är dock inte alls anpassat till rollspelsmarknaden. De saknar dessutom de flesta svenska rollspelen och mycket utländska indiespel. Det gäller därför att erbjuda titlar som inte finns på Adlibris samt bättre sökmöjligheter än Adlibris. Därefter får ni välja om ni vill konkurrera på pris eller leveranstid. Det går inte att göra båda om ni inte kan bygga upp ett lika bra logistiksystem som Adlbris har (och det är nog svårt). Eftersom det inte finns några bra svenska rollspelsdistributörer är det att plocka grejer från USA eller UK som gäller. USA är billigare, men det har en tendens att ätas upp av höga fraktkostnader och lång leveranstid. Vill ni bygga upp ett stort lager initialt, för att kunna erbjuda snabba leveranser redan från början bör ni dock plocka från USA. Beställer man för över 20 000 kr i en order är det nästan alltid billigare att ta grejerna från USA än UK.

Ytterligare ett tips. Lita inte på att Enigma kan förse er med grejer inom rimlig tid. Grejer är oerhört ofta slut där och de är inte heller så snabba på att skicka. Vincit är bättre på att skicka grejer snabbt och där kan man lita hyfsat på deras lagerstatus, men de är alltid oerhört sena med att få in nyheter från Fantasy Flight. Deras estimerade inleveransdatum stämmer aldrig.

Jag tror också att ni måste gå ned lite i pris. The One Ring är t.ex. ca 140 kr dyrare hos er än hos AdLibris.
De flesta som beställer på nätet går efter pris och pålitlighet, snarare än charm och kundservice. Hade jag inte redan ägt ett ex av den boken hade jag valt mellan att handla den på SF-Bokhandeln eller Adlibris. Det hade varit en avvägning mellan pris och att supporta min lokala spelbutik. Att beställa från er hade inte varit aktuellt.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Det här var mycket bra information. Adlibris är en svår nöt att knäcka med deras största nackdel är att det inte går att hitta dom spel man vill ha. Sen är det flera som har fått fel spel levererade. Jag tror att Adlibris är bäst på böcker och kan inget om spel, inte dom som packar på lagret i alla fall.

Tack för all input.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Nu laddar LEKBERG'S för rollspelsveckor.

Kika in i butiken och kolla om det finns ett bra rollspel som du kan köpa till ett schysst pris.

/Andy
 
Top