Nekromanti En ny grym idé..

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Här är något jag funderar på att lägga med i min spelvärld:
Konflikter mellan...

[color:blue]Vetenskap</font color=blue> [color:red]Religion</font color=red> och [color:yellow]Magi</font color=yellow>[/b] (hehe snyggt va?)

Man "tror" på dom olika "inriktningarna". T. ex: I övärlden i norr så tror man nästan enbart på magi, lite religion. I emperiets heliga center tror man på vetenskap och religion (Jag vet, snott från EON.. /images/icons/wink.gif) och det finns tekniker som tar hjälp av magi.. Kanske magi är mycket lättare i övärlden än i emperiet. Någon som helt tror på Vetenskap är svår att påverka med Magi. Osv.

Ni vet vad som kommer nu.. Jag säger:

"Feedback tack!"

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det låter ju helt klart som en grym idé !!!
Hoppas att du lägger ut dte på nätet !!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
<I>Vetenskap Religion och Magi</I>

Tycker vetenskap / magi är motpoler med religon tycker jag låter som ett mellanting, men det kanske bara är min uppfattning. Tycker idén är alldeles utmärkt annars.
Ska dessa på något sätt symboliseras med egenskaper hos varje karaktär (typ karaktärsdrag i eon) eller är det något var och en får ta ställning till.

Det är väl ganska många andra som bygger lite på det du säger. Typ att den gamla magin och mystiken har försvunnit allt eftersom vetenskapen tagit över.

Man kan ju tänka sig att göra ett rollspel i våran värld där mystiken vann över vetenskapen. Att vi itne kommit alls långt i teknologin och att mystiska varelser lever på folks tro på dem.

eller nått...

// Jan - sitter bar ao flummar ur sig lite
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Gillar idén med att mystiken vann, helt klart grym värld att spela i.

En tanke bara, man skull kunna göra en värld som är som våran fast magin kommer tillbaka eftyer att ha fursvunnit till fördel för vetenskapen. Magin blir mycket främmande och kanske får man morderna häxjakter.... Som sagt bara en tanke.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
IMHO tycker jag att Magi både kan verka som just vetenskap, eller som religion. Men inte som ett mellanting...
Antingen är magi vetenskap, eller så är det religion. Visst finns det vissa varianter på det, men grundläggande tycker jag inte det finns fler alternativ. Eller nån som har några förslag?

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag ser det lite såhär...dvs både och...

Magi är vetenskap med något undantag.
Det gäller magi som utövas av druider, shamaner, medicinmän och liknande, i detta fall är det religion.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja..

Jag tycker att det kan kopplas lite hursomhelst.

Magi ensam : Vanliga magiker som inte intresserar sig för vetenskap eller religion. Jo dom finns väl!
Magi + Religion : Elementarkulter, se Runan med tema monster (asbra religionsartikel!)
Religion ensam : Konservativa präster.
Religion + Vetenskap : Se Jargiska kejsardömet i EON.
Magi + Vetenskap : Akademier-magiker, eller tekniker som använder magi.
Vetenskap : Vetenskapsmän och tekniker.

Visst kan det vara lite svårt att låta magi stå ensam, men det hade jag inte tänkt var ett krav.. Snarare att dom allra flesta kombinerar två. Undrar om detta är något att satsa på.. Låter det kul? Det är nog en bra idé om man vill kombinera vetenskap i vissa delar av världen med mystik i vissa. (Som jag vill!)

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
<I>En tanke bara, man skull kunna göra en värld som är som våran fast magin kommer tillbaka eftyer att ha fursvunnit till fördel för vetenskapen. Magin blir mycket främmande och kanske får man morderna häxjakter.... </I>

Hmm, om vetenskapen vs magin ska finnas så skulle det betyda att vetenskapen stannade upp eller försvann mer och mer. Kanske en anledning att göra just häxjakter. Lite som mage (white wolf) teknokrater.
Shadowrun bygger ju lite på det också, alver, troll o dvärgar finns. Det hela började med att nån upptäckte en drake på radarn (en mexikansk eller nåt), där finns ju magi blandat med Gibson framtid (roligt rollspel för övrigt).

det är mycket man kan spåna om, men frågan är vad som är bra/roligt att ha med. Min tanke var mer att ha en fantasy aktig värld.

Jag hade ju en sådan idé för en herrans massa år sen. Varför inte slänga in en parallel värld till våran, utspelar sig idag FAST tyskarna vann andra världkriget. Skulle vara intressant. Skulle kriget fortsätta länge eller skulle världen underkasta sig tyskarna? Skulle teknologin stanna upp efter kriget, och vad skulle hända med kaprustningen? Skulle USA vara en stor nation, eller skulle tyskland stå för ett enat europa ?!?! Många frågor dyker upp så fort man börjar ställa till det för sig... hehe

// Jan - med säcken i grisen !?!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Förklaring & Uppdatering

Jag sa faktiskt:

Magi + Vetenskap : Akademier-magiker, eller tekniker som använder magi.

Och på frågan om det skulle vara karaktärsdrag och så.. Nej det skall inte vara ett så övergripande inslag. Snarare för att det skall vara lättare att kasta magi uti i vildmarken än inne i det tekniska ortodoxa emperiet. Så att man kan få bägge känslor, typ. Och möjligtvis även resistans mot det man inte tror på.

Exempel:
Garuxus kastar magi mot dvärgen Kkrrukk. Ajaj Kkkrukk, ditt skägg brinner upp! Kkrrukk kontrar med att krama sin lilla ångmaskin och grymta "Jag tror inte på magi, jag tror inte på magi.."

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
En sådan värld, kallad Reich-5 finns beskriven i GURPS Alternate Earths I. Världens styrs av tre stormakter: Tyskland med Europa, Japan och USA. En extremt mörk och fascistisk värld...

- Lord Gehenna -
"Now I have become death, destroyer of worlds..."
- Vishnu
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Uppdatering

Okej eftersom många frågor har uppkommit skall jag utveckla det hela lite..

I olika delar av (spel)världen så är Magi, Vetenskap, och Religion olika mycket dominerande. En idé jag hade är att det är lättare att kasta besvärjelser i länder som påminner om LeGuins Övärlden eller Kerrs Deverry, än i dom länder som påminner mer om Mundanas länder.
Dvs lättare i mer sagoaktiga och mystiska områden än i förnuftiga och vetenskapliga områden.

Och nu funderar jag på att låta Religion, Magi och Vetenskap konkurrera lite.. Helt enkelt så att en präst i ett utvecklat land (Se Jargiska kejsardömet, EON.) inte tror lika mycket på magi som på vetenskap/religion. Osv.

"Inte tro på, vaddå inte tro på? Det syns ju när man kastar blixtar!"

Ja, men dom är underordnade vetenskapen eller religionen. Den där magikern hämtar kraft från gudarnas energi (=magi) och släpper lös dom till "vetenskapliga fenomen". Typ.

Jag vill gärna ha tips på hur man utvecklar detta.. Om jag nu ska göra det. Om det blir för krångligt konstaterar jag bara att det är lättare att kasta besvärjelser i "sagomystiska länder."

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: Förklaring & Uppdatering

<I>Jag sa faktiskt:

Magi + Vetenskap : Akademier-magiker, eller tekniker som använder magi.</I>

Illa klantigt av mig, ber om förlåtelse.
Är inte meningen att bara vara motsrävig jag bara försöker ge nya synvinklar på det hela och få dig att tänka till. Tycker att mot argumentation ofta leder till att man blir mer och mer säker på hur man vill ha det.
Tycker idén låter aldeles utmärkt. Men om någon kastar en besvärjelse på mig, är det du (som sl) eller jag som bestämmer om det blir svårare ? Jag kan ju alltid hävda att jag inte tror på det just nu (om man är lite koboldisk av sig), eller? det var det jag mena med karaktärsdrag, så man vet hur alla är just regelmässigt..

// Jan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Konflikter mellan... Vetenskap Religion och Magi"

Helt unik är den inte. Själv har jag en liknande sak i Västmark, där det finns en schism mellan förnuftet (den spirande vetenskapen) och kyrkan, förnuftet och folktron samt mellan folktron och kyrkan.

Annars är schismen mellan magi och religion ofta ganska konstig, och har förmodligen kommit någonstans av våra europeiska häxjakter. Sanningen att säga så har magin i vår värld alltid legat apnära religionen. Rester av det tänkandet finns fortfarande kvar i diverse moderna magiska kulter, där man faktiskt ber om kraft från en gudom för att utföra sina ritualer. Typexemplet är voudoun, där vägen in till magin kommer från en av loan ("guden") Legbas tre aspekter, Legba Carrefour.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Så här ba:

Jag menar att många präster anser att magi är gudens manifestation, (eller så.) medans många magiker säger att gudarna är uppbyggda av den magiska kraft som genomsyrar hela universum.

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
jahaja

Ja det är frågan.. Som sagt:

Mitt mål: Att magin är vildare och starkare i utkanten av civilisationen, och stramare och svagare i dom vetenskapliga centren.

Sedan funderade jag på att skapa fysiska motsättningar mellan magi, religion och vetenskap. (En idé från PC-spelet Archanum, är på gång, verkar [color:red]läckkkert</font color=red>

Hur: Ja.. Jag tror jag skippar sådana där "alignments", det har jag alltid tyckt är löjligt. Jag gör helt enkelt så att på vissa områden så är magi mäktigare (Och vildare, hehe..) och på vissa är den svagare. Jag skiter i den där teknologi-religion blaha.. Exempel: Om du är i LeGuins övärlden (Vilken jag tar inspiration av.) så är det fettlätt att kasta formler. Men om du försöker i Daaks heligaste tempel, där alla [color:red]HATAR</font color=red> magi, så.. blir det svårt..

Men om någon är väldigt icke-magisk så kan han ju få lite extra motståndskraft.. Å andra sidan har förmodligen präster och vetenskapsmän hög psyke/intelligens.

Om det är lite mer subtilt så funkar det nog ännu bättre.


/[color:green]Klart Slut.</font color=green>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
finns det någon sådan där karolinerna segrade, eller turkarna. Kanske rommarna. Eller kanske Sojvjet!
Alternativen är oändliga
 
Top