Nekromanti En ny fråga till riotminds

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Har man rätt att använda eran karta i egna äventyr som man gjort om man ska lägga upp dem på internet, måste man skriva något tillägg till äventyret osm säger att bilden är eran eller något?
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Hej G!
Nej du får inte publicera några av dom bilderna som finns på vår site, vare sig på Internet elller annat sätt. Givetvis får du använda dom för privat bruk. I övrigt ser vi gärna att du hänvisar till kartan som finns på vår webbplats! Då kan ju de som vill alltid gå dit och ladda hem den för eget bruk!

DÄREMOT..kan vi från fall till fall godkänna att visst "externt" material blir bärare av officiellt DOD material, men det ska då ske i vårt samförstånd och med vårt godkännande! Så, om du känner att det här kunde vara nåt som vi kan samarbeta inom, så kontakta oss. Av naturliga skäl tar vi dock hellre den diskussionen mellan två mailboxar än via forumet :)

Theo
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Ni på Riotminds har naturligtvis er fulla rätt att inte låta folk använda ert material (annat än för privat bruk) men så mycket kan det väl inte göra om man tex. tar med er karta i ett äventyr även om man glömmer att fråga er först och naturligtvis skriver med stora boktstäver; RÄTTIGHETERNA TILL DENNA KARTA TILLHÖR RIOTMINDS, eller något liknande, men som jag sa, gör som ni vill, detta är ju bara min åsikt.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Upphovsrätt

Hej!

En anledning till att TSR så fanatiskt jagade alla som använde sig av deras varumärken (även om det var fan-sajter) är att de var tvungna att göra det.

Om en varumärkesinnehavare (i USA i alla fall) INTE jagar alla som använder varumärket utan lov kan det penibla uppstå att varumärket faller i det publikas händer, det vill säga att man som varumärkesinnehavare FÖRLORAR rätten att ensamt använda sitt varumärke.

Det skulle ha betytt ruin och katastrof för TSR om vem som helst skulle kunnat göra D&D-material och kalla det för D&D-material utan att TSR hade nått med det att göra.

Sen kunde de väl ha löst det smartare än de gjorde, men de var helt enkelt tvungna att göra något.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Calydon

Veteran
Joined
25 Nov 2000
Messages
14
Location
sthlm
Open Gaming License (OT)

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det skulle ha betytt ruin och katastrof för TSR om vem som helst skulle kunnat göra D&D-material och kalla det för D&D-material utan att TSR hade nått med det att göra.<p><hr></blockquote><p>Men är det inte exakt detta som Wizards of the Coast gör just nu? Låter vem som helst publisera egna D&D grejer. Så det behöver inte nödvändigtvis betyda ruin och katastrof.
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Håller helt med dig, vad skall hända om jag tar kartan, inte f-n lär ni gå i konkurs bara för att en viss person lånat kartan och lagt ut den på ett annat ställ. Men visst, ni äger ju rätigheterna till den, lite löjligt tycker jag det är ändå...

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta.
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Sådant hjälper generellt sätt en verksamhet. All spridning är bra så länge det genererar kännedom. "All publicitet är bra publicitet" är något mitt företag tillämpar kraftigt t.ex.

Riotminds fattar verkligen inte affärer.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Open Gaming License (OT)

Tja, fast de låter inte vem som helst producera D&D-saker. Vem som helst får producera D20-saker, vilket inte är riktigt samma sak. Mig veterligen är det bara ett annat spelföretag som fått rätt att använda namnet "Dungeons & Dragons" i större utsträckning än att säga "Denna produkt kräver Dungeons & Dragons Player's Handbook", och det är Kenzer & Co. som ska ge ut sitt Kingdoms of Kalamar som en D&D-värld.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Håller helt med dig, vad skall hända om jag tar kartan, inte f-n lär ni gå i konkurs bara för att en viss person lånat kartan och lagt ut den på ett annat ställ. Men visst, ni äger ju rätigheterna till den, lite löjligt tycker jag det är ändå..."

Det har inte med att göra om företaget går i KK eller inte...
Det berör vem som har rättigheterna till vad. Om du tar saken X och lägger ut, utan att fråga, men skriver i liten text, copyright företaget X...så gör en annan samma sak med saken Y, en tredje med saken Z, en fjärde med sakerna X, Y och Z...osv...

Tillslut vimlar det av saker från företaget överallt, och ingen har frågat om lov... du förstår säkert hur det blir.

Du får dock citera enligt god sed, men bilder, kartor etc går helt enkelt inte att citera.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
"All publicitet är bra publicitet"

Detta var väl förmodligen det löjligaste påståendet jag hört. "Produkten X ökar chansen till cancer med 200%", om detta skulle vara bra publicitet så har företaget en väldigt skev verklighetsuppfattning. Det må vara bra att synas, men inte om man framstår i dålig form.

/Azagthoth
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Open Gaming License (OT)

Jag skuylle även tro att det finns en möjlighet att WotC får en viss procent på vinsten?? Eller så säljer de fler spel.. OCH som alla vet (förhoppningsvis även tillverkarna) mer moduler ger mer spelare = mer vinst..

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Open Gaming License (OT)

Om du menar Kingdoms of Kalamar, som får använda D&D-loggan och namnet D&D, så får WOTC med största säkerhet ett gäng pengar av Kenzer för det. För D20/Open Gaming License så får de dock inte ett rött öre - i alla fall inte direkt. Idén bakom D20 är att ju mer support det finns till ett spel, desto mer säljer grundprylarna. Att göra själva supporten är dock inte så vinstinbringande - i alla fall inte om man är ett så stort företag som WOTC, som har 1700 anställda (i alla fall innan de avskedade en massa folk för nån vecka sedan). Om man i stället låter mindre företag göra supporten så vinner alla inblandade på det hela: WOTC säljer fler Player's Handbook, de små företagen (eller i vissa fall inte så små: White Wolf gör t ex en del D20-prylar, såsom Creature Collection) drar nytta av D&Ds gigantiska kundkrets (enligt uppgift har Player's Handbook sålt en halv miljon ex sedan den släpptes i augusti), och vi konsumenter får fler äventyr och annat skoj.

Ryan Dancey, som till rätt nyligen var chef för WOTCs rollspelsdivision och som är drivkraften bakom det här med Open Gaming License/D20 förklarar det hela bättre på <A HREF="http://www.rpgplanet.com/dnd3e/interview-rsd-0300.htm" target="_new">http://www.rpgplanet.com/dnd3e/interview-rsd-0300.htm</A>, och en del annan information, inklusive länkar till en hel hoper folk som hade tänkt göra saker under OGL/D20 kan du hitta på <A HREF="http://www.rpgplanet.com/dnd3e/d20system.htm" target="_new">http://www.rpgplanet.com/dnd3e/d20system.htm</A>. /Staffan "Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Du fattar...

um... jag är fett införstådd kan jag lugnt påstå.

Det handlade om huruvida theo skulle ge med sej och då skulle det vara ok.
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Det är inte jag som hittat på uttrycket som du kanske vet...

Att produkten X ökar chansen till cancer med 200% är finfint, när de släpper X2 är de stora på marknaden. Då har X glömts av stora massan för länge sen.
 
Top