Nekromanti En nostalgitripp

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
Tänkte hör vilket rollspel som var det första som ni spelade (eller spellede, alternativt både och).

I mitt fall var det första spelet "faktiskt" Chock, men det blev bara ett speltillfälle, och sedan var det Mutant (gamla) som det andra rollspelet i raden.

// Matt Evans
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Det första spelet jag spelade var en friformsvariant i Star Wars-universumet och det första riktiga spelet jag spelade var DoD Chronopia.

Det första spelet jag spelledde var Eon, men jag kunde varken regler eller värld då så det räknas knappt. Det första spelet jag spelledde ordentligt var DnD3rd.

*redogör*
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Sarkath Han's gravvalv, DoD.

Det var det första, men jag kommer inte ihåg mycket mer än att jag blåste i ett horn och då kom det en massa skelett.

Mitt första starka minne var från Mutant. Jag var en tjej (icke-mutant) och förförde en vakt och knivade honom (och jag tyckte det var så djäkla häftigt att vi inte slog för skada utan bara konstaterade att han var död!) och sedan hörde jag en massa stampande steg i marschtakt i fjärran och ba "shit! en armé!? Ja ja, jag fixar till mig lite så att jag är snygg och kan förföra dem också!" men då visade det sig att det var en vaktpatrull med enbart kvinnor, så då fick jag fly istället.

Det var ett ganska charmigt rollspelsminne, tycker jag. :^) Då var jag åtta år.

Första rollspelet jag spelledde var DoD, och den äldsta rollpersonen jag har är halvlängdsmannen Snottil. Mina polares första rollpersoner var ankan Hollywood och jätten(!) Basker.

/Riz
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Humm... det var nog... Drakar och Demoner (i någon form) där jag spelade en riddare som dog efter en halvtimme i den första striden som dök upp.
Det andra spelet som äntrade scenen var Mutant, tätt följt av Wastelands. Det var tider det, men nu är både Drakar och Mutant tillbaka :gremgrin:


Storuggla, Pyri Über Alles
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det första äventyr och spel som jag spelade var till DoD 1, och äventyret var det i regelboken, "Bland svartalfer och troll". Det var nästan prick 21 år sedan, och av någon jefla anledning (jag märkte att både spel och regler sög stenhårt när jag fick återse det nu i helgen) så fastnade jag i hobbyn.

Det första äventyret jag spelade var Spindelkonungens pyramid (samma spel och utgåva), och det jag minns mest var att jag fick en dusch av fällan som gör att man luktar gott för jätteamöban femtielva gånger.
 

Mystiska Mannen

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
15
Jag kom i kontak med rollspel genom dom där soloböckerna och brädspelet Talisman, året då jag började lira riktigt rollspel var guldåret 1987, spelet var givetvis Drakar och Demoner.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Tänkte hör vilket rollspel som var det första som ni spelade (eller spellede, alternativt både och).

På a) svarar jag DoD4 och på b) svarar jag a).

Det första äventyr jag spelade var ett egetpåhittat äventyr av en kusin. Jag och en annan kusin spelade båda halvorchiska krigare och högg ihjäl både det ena och det andra.

Första äventyr jag SL:ade var "Fritagningen" (tror jag det hette) som medföljde i DoD4-boxen. Var dock inte med kusinerna utan med klasskompisar som jag försökte dra in i rollspelsträsket.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Första spelet jag spelade:

Drakar och demoner. (innan Expert, kommer inte ihåg vilket scenario dock.) Blev därefter lite klassiskt D&D och Advanced D&D 1st edition...

Första spel jag spelledde: Chock.

/Ulfgeir
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
DoD 1, Sarkath Hans Gravvalv

Och då menar jag den första versionen av DoD på riktigt, den med den vita regelboken, utgiven av Target Games och distribuerad av Prince August.

Äventyret Sarkath Hans Gravvalv spelade vi från fansinet Morgonstjärnan (långt innan det las med i DoD-boxen som introäventyr).

1982 var året.

M.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Välkommen till forumen! [NT]

NT = No Text, så det borde inte stå något här. Lite mysko när man tänker på det.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Det första rollspelet jag spelade var Nya mutant och det var det äventyret som man fick med rollspelet. Det blev "Love at first sight" Sedan hade jag faktiskt stött på rollspel innan, dock utan att få testa det. Genom min brorsa som spelade (Han stängde, låste dörren och blev alltid irriterad på mig när jag undrade vad dom höll på med. Men det gjorde det bara mera spännande :gremgrin:)

Den andra gången jag spelade rollspel så spelade jag DoD Chronopia.

Det första rollspelet jag spellede? Det var nog antingen en tidig utgåva utav DoD eller också ett friformsäventyr med hemmabyggda T6:a regler(Där allt hade 50% chans att lyckas)
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Uppdrag i Mos Mosel, Mutant från 1984

Hupp! Första gången jag över huvudet taget spelade rollspel gestaltade jag en officer som muterats till något hemskt ute i vildmarken. Ja, en äcklig typ med en knöl på skallen! En Riktningsknöl! Ack vad jag blev besviken då jag fick den skitmutationen istället för Vingar, Eldkastare eller Flerdubbla kroppsdelar! Jag blev dock lite gladare då jag fick byta en stor del av mitt startkapital (som belv riktigt stort) mot en 20mm flintlåspistol. Jag lyckades dock aldrig träffa med den eftersom den gick så snett, men det spelade inte så stor roll eftersom jag var coolare än de andra som slogs med järnrör och soptunnelock.

Mina kompanjoner kommer jag dock inte ihåg särskilt mycket av, förutom en som var en hederlig tjuv. Han var hederlig för han stal aldrig något vilket vi påpekade hela tiden. Däremot minns jag då vi på flodbåten fick spela om pengar och tjuven satsade stora summer pengar på att 1T100 skulle utfalla på 67. Och det gjorde den! 20 gånger insattsen! Och det minns jag, det exakta tärningsslaget, trots att det gått över nio år sedan dess! Haha, ofattbart!
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Skelettbyn!

Första Drakar och Demoner (ljusblå box). Ah, vilka minnen! Min fina drakdräparalv med det fantasy-klingande namnet IQ-bert Drakdödaren...

Skelettbyn!

Wow!

Första jag spelledde var Bland Alfer och Troll (äventyret i regelboken). Gud vilket spännande äventyr det var!

Första äventyr jag köpte var Dimön.

/Duddmannen
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
DoD 1 – Bland alfer och troll ...

Det första jag spelade var introäventyret »Bland alfer och troll« som fanns med i den blågröna Drakar och Demoner-boxen.

Jag var tretton och Jesus skulle ha fyllt ettusenniohundraåttiotvå år.

Det första jag spelledde var dock ett hemmapul jag snickrat ihop efter att ha bevittnat en omgång AD&D (1st Ed.) tidigare samma år. Detta spelledande ägde rum när jag var tolv (dvs. innan jag ens läst en rollspelsregelbok) och äventyret hette »Vättarnas sten«.

<font size="1">And now for something completely different ...

Jag spricker snart om jag inte får berätta för någon att jag just nu gör ett frilansjobb åt Conan Properties International, LLC (jag var på deras Stockholmskontor idag och provsvingade lite filmrepliksvärd [både faderns svärd och det Conan hittar hos skelettet i grottan] – tunga och helt odugliga att slåss med, men snygga för att vara fantasysvärd).

Jag får inte riktigt berätta vad jag gör. Och jag får absolut inte visa något. Men ändå ...</font size>
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: DoD 1, Sarkath Hans Gravvalv

Äventyret Sarkath Hans Gravvalv spelade vi från fansinet Morgonstjärnan (långt innan det las med i DoD-boxen som introäventyr).
Åhhh, gamla fina Morgonstjärnan och vårt Drakar&Demoner-nummer (nr3). Kul att höra att vi åtminstone hade en läsare. :gremgrin:

Sarkath Hans gravvalv var kanske inte det bästa äventyr som gjorts (det fanns faktiskt med i Magic World), men ändå ljusår bättre än herr Björklunds "Bland alfer och troll" som fanns med i regelboken. Jag säger bara landmaneter... :gremcrazy:

Annars så är svaret på den ursprungliga frågan förstås Dungeons&Dragons, i form av tre små häften i en liten brun låda. Året var 1974.

/Mikael - urgammal
 

Mystiska Mannen

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
15
Re: Uppdrag i Mos Mosel, Mutant från 1984(NT)

Vi spelade Mos Mosel till "Nya" Mutant (cybermutant med svarta boxen anno 2089 så ALLA förstår vilken jag menar).

Inte för att jag kommer ihåg varför, men vi hade nog inte gammeläldsta mutant när vi lirade det äventyret. Men det funkade det också, iaf bättre än att spela svavelvinter till samma spel ... say no more :gremblush:
 

Mystiska Mannen

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
15
Re: DoD 1, Sarkath Hans Gravvalv

Dom där riktigt gamla äventyren till DoD ska man inte läsa idag, för då börjar man faktiskt fundera på vad i hela havet man sysslade med ...

Faktum är att det mesta som stora Ä producerade under det gyllene åttiotalet med dagens ögon sett är riktigt jätteuselt...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Mitt första äventyr tror jag var introduktionsäventyret till DoD2, vilket, konstigt nog, även var mitt första rollspel jag spelade *sarkasm*.. Men om vi bortser från det så var det nog Havets Vargar.. Jag minns inte riktigt då jag tror jag var runt 7 år när jag spelade första gången..

Mitt första rollspel jag spelledde var DoD4, konstigt nog (även där), när jag kunde EDD nästintill utantill.. Jag var nog 14 då och äventyret var en kampanj som sträckte sig över två år med det charmiga namnet "Vulkansvärdet".. En kampanj jag ska skriva ihop någon dag och lägga upp på nätet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kom å undra över hur många som var spelledare innan de var spelare
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Improviserat DoD5

Och året var 1998 :gremgrin:.

Jag vill minnas att jag spelade en charibisk häxbaron. Äventyren på den tiden var ganska osammanhängande, och bestod av att kuta runt i Chronopia och interagera. Det var ofantligt skoj, vill jag lova, strukturlösheten till trots (eller kanske tack vare den).
 
Top