Nekromanti En massa korkade armborstfrågor...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag numrerar, det är lättast:

1: Kan man ha armborst i en stridskonst?
2: Vad gör ett armborst i krosskada ungefär? Om man skulle få för sig att slåss med det alltså... /images/icons/smile.gif. Jag kan tänka mig att det är +1T6 mot klubba att hantera, gör (ett större armborst eller ett normalt) runt 1T6 i kross och ett litet kanske gör 1T6-2... logiskt?
3: Antag att veven på ett tungt armborst skulle brista av någon outgrundlig anledning. Går det överhuvudtaget att spänna det igen då? Jag menar, det finns ju en anledning till att man sätter vev på dem... /images/icons/smile.gif Jag kan tänka mig Ob4T6 mot STY eller nåt i den stilen. Har någon förslag?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>
 
G

Guest

Guest
1: tja varför inte? man kan juh ha pilbåge...(hm... finns det inte någon stridskonst med armborst?)
2: jag tycker nog att du ska sänka skadan lite... det är ingen regelrätt påk vi talar om precis...
3: klart det går, om du är ett bergstroll så... :C) jag skulle nog åxå tagit Ob4t6 mot STY om någon spelar skulle fått för sig att spänna den...

nå, ... :C) hoppas minna svar betyder något...

Mvh h[-å]
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
beror på...

om det är ett armborst som spänns med vev skulle jag personligen inte acceptera annat än _kanske_ sty ob4t6 slag...

När det gäller skadan måste man ju tänka på att det är en massa saker som sticker ut ifrån det också...

/R
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
1. Ja, lämpliga tekniker kan vara precisionsanfall, målpunkter och avståndsvapen till häst. Möjligtvis snabbdragning. Gör din egen.

2.Få vapen gör +tärning -siffra i skada. T ex piska gör bara -siffra (dock räknas grundskadan in). Gör istället Grundskada +2 i skada.

3. Se till att bli rik och köp ett i reserv.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Ptah

Veteran
Joined
8 Mar 2001
Messages
14
Ett armborst är trotts allt ganska tungt och skulle nog mycket väl kunna användas som påk eller klubba (dock något otympligt, men det har en massa saker som sticker ut och kan träffa ögon m.m. (aj!aj!)).

Om veven går av skulla jag nog bara öka styrkekravet och/eller öka tiden för omladdning.

Ptah
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: beror på...

Om man nu skulle få för sig att börja banka på någon med ett armborst så tror jag att det skulle bli väldigt obrukbart efteråt. T.ex. att någon manick har gått sönder osv. Skadan borde vara ungefär som en klubba men BRYT då? Kanske 7(?) och sedan ett Tur-slag för att se om armborstets mekanik tog skada.

Focii är för mesar!
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Om veven på cranquinen eller vindan går av, så får man vara j-vligt stark för att spänna armborstet. Dels så är dragvikten förmodligen över 150-200 pund (och troligen än mer), vilket motsvarar 68-91 kilo. Försök lyfta den vikten bara sådär! Vidare så är det rejält otrevligt för händerna, då man saknar den bälteskrok som lättare armborst spänns med. Ett 60-70 punds armborst spänner man lätt, rentav med bara händerna, men mer än så...

http://www.algonet.se/~enda
 
Top