Nekromanti en magisk ring med en förbannelse - feedback!?

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Ska spela rollspel med mina syskonbarn och de har aldrig spelat fantasy förrut. Tänkte låta introscenen börja med att de båda har kommit till stor final i en matätartävling på ett värdshus, där de båda rollpersonerna inte känner varandra sedan tidigare. Den ena är en dvärg och den andre är en halvalv.

Istället för att rulla tärningar för att se vem som vinner tävlingen, så tänkte jag ställa fram en skål med "kulinariska snacks" (godis) åt spelarna och förklara för dem att detta är värdshuset specialité och att den som snabbast lyckas äta upp, vinner tävlingen. Första pris i tävlingen är en fin ring!

Mina syskonbarn kommer gilla denna tävling för de älskar nämligen godis ;-) Så det blir inga problem med att fånga deras intresse.

Första priset i tävlingen är en ring. Men den bär på en förtrollning som värdshusvärden inte känner till. Den som bär den och tänker på ett djur samtidigt som han blir upphetsad eller arg, förvandlas till ett sådant djur under en begränsad tidsperiod. För att inte föremålet ska upplevas som alltför mäktigt, så ville jag även ge ringen en förbannelse. Denna förbannelse har jag tänkt ska vara anledningen till att ringens ursprungliga ägaren gjorde sig av med ringen... samma ring som nu av en händelse delas ut som första pris i en matätartävling, på Dansande trollets värdshus :gremsmile:

Vad är en lagom jobbig förbannelse som ringens bärare kan drabbas av? Som också kan skapa humoristiska situationer? Det är ju trots allt barn i 7-10 års åldern jag spelar med, så ju roligare förbannelse, desto bättre.

Någon som har några idéer?

För att barnen inte ska bli avundsjuka på varandra så tänkte jag även dela ut ett andra pris i tävlingen. Vad tycker ni det ska vara? Det får gärna vara något som kan skapa intressanta & roliga situationer i spelet. Någon som har någon idé?

En tanke är att ge en apa i tröstpris. Men denna apa är inte speciellt dresserad, eller rättare sagt, den är dresserad till att stjäla och ställa till med rackartyg, vilket den gör jämnt och ständigt... detta kan försätta RP i ganska så roliga situationer, på gott och ont. Vad har ni andra för idéer på bra tröstpriser i matätartävlingen?

/Eagle
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
En förbannelse som är underhållande för (antar jag) barn. Den var svår, det ska i varje fall inte vara någonting begränsande utan snarare någonting som tar bort fokus från ringens kraft. Lite som en chokladbit som kommer "indinglandes" i fokus och gör att de glömmer bort vad de ska göra.

En idé skulle vara att det finns en person som är fast i ringen, en ande, en sedan länge bortgången trollkarl eller liknande. Han behöver inte vara elak, bara väldigt, väldigt ensam i och med att han sitter fast i ringen. Låt personen som bär ringen råka ut för "spratt" som trollkarlen/anden ställer till med, oftast med riktigt "bra" timing...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Kanske att man blir mer lik de djur man imiterar, även i människoform. Definitiv i beteende, men kanske också i utseende.
En person som förvandlar sig till skata får en större och spetsigare näsa eller kloliknande fingrar samt märker att blänkande föremål är nu oerhört intressanta och åtråvärda.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jag tycker apan är ett bra andrapris, men kanske att de får styra den själva, iallafall ibland? Jag tänker så den blir en ganska stor tillgång, men en liten (och rolig) nackdel. Det kanske var så du tänkte det också?

Barn har, i min erfarenhet, ännu mindre mot att bli övermäktiga än vuxna spelare, bara man matchar in humor och ger spänning. De är å andra sidan mycket känsliga för motgångar och orättvisor (igen enligt min erfarenhet).

Förbannelsen kunde kanske vara att man förvandlas till ett djur, fast när man inte riktigt vill, eller att man ibland inte förvandlas till det djur man tänkt sig (säg att man får bestämma själv vilket djur man blir om man slår ett eller två, att man blir en varg på tre, en björn på fyra och en skata på fem och en mus på sex?)
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Mycket intressant idé Hrimfar. Utveckla gärna lite mer. Menar du att trollkarlen är som en genie i flaskan som tittar fram då och då? Hur ska trollkarlen ge sig till känna och vilken typ av spratt kan han spela ringbäraren?

Än en gång, mycket intressant "tänk utanför lådan" ide av dig, utveckla gärna :gremsmile:
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
haha underbar idé, den ska jag nog faktiskt ta och använda mig av. Kan se det framför mig spelarnas förskräckelse när de börjar bete sig som de djur de förvandlas till även efter att djurformen har återgått till vanlig människoform. Mycket bra! Gillar det skarpt. Vill du utveckla den idén ytterligare? Fler roligare exempel på hur denna förbannelse mer specifikt kan komma till uttryck? :gremsmile:
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Fantastisk feedback än en gång. Kul att du sätter dig in i situationen med att det är mina syskonbarn jag ska spelleda. Humor och spänning är viktiga ingredienser.

Ja att de får styra apan skulle kunna bli en jättekul grej att låta dem göra. Att en av dem får "rollspela" apan. Men kanske inte på ett sätt där hela handlingen står och faller med att apan lyckas eller ej. På så vis kan de ju få en ännu närmare relation med den här lilla apan.

Att låta förbannelsen innebära att ringbäraren förvandlas även när personen själv inte förväntar sig att bli förvandlad. Att slå tärning kan bli riktigt intressant, tack för uppslaget.

Jag ser ett frö till ett nytt äventyr här... hur ska RP kunna göra för att bryta förtrollningen med ringen. Än tanke jag är inne på är att när RP väl satt på sig ringen, så kan de endast ta av sig ringen om fingret blir avhugget, eller att de kan hitta källan till ringens förtrollning. Vem skapade ringen? Med vilket syfte? Om det finns en ande i ringen som ett tidigare inlägg föreslog, vem är denna ande? Går det att lära sig att "kontrollera" ringen så tillvida att man kan nyttja den bara när man själv vill och slippa förbannelsen. Mysteriet med ringen skulle kunna bli ett intressant äventyr i sig själv. Tack igen för feebacken! Spinn vidare om du har fler idéer! :gremsmile:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag skulle göra ganska konkreta saker. Som svansar och öron och sånt somman måste gömma.

Edit: Och en quest där de måste hitta ringens förra ägare som nu ser ut som en balnding av en massa djur och bryta förtrollningen.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
haha, underbart. tack för det. Jag ser framför mig hur mycket ungarna kommer att skratta när de blir varse om att ringbäraren har fått en svans. Detta kommer bli ett grymt bra äventyr känns det som. Även som vuxen kan jag se potential i det.

Nästan så jag måste sätta mig ner och anpassa äventyret till Eon och lägga upp som en PDF.

Hur skulle en quest för att hitta ringens förra ägare kunna ta sig uttryck? Vilka potentiella "bomber och flaggor" ser du längs vägen i ett sådant äventyr? Hur gör man det på ett sätt som blir roligt för ungarna?

Ett problem jag har med många fantasyäventyr som jag läst igenom från Drakar & Demoner mf, är att det är ett alltför stort fokus på det mörka och okulta, a la Lovecraft. Jag tycker barnen är lite för små för sånt. Jag vill nog hålla det på lite mer oskuldsfull Harry Potter nivå om du förstå vad jag menar?

Jag skulle vilja ha Fairies/Pixies i mitt äventyr. Jag har fått intryck av att de är snälla varelser, hur kan jag få in sådana i handlingen?

/Eagle
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
En Pixiedrottning är ju något av det mest klassiska man kan ha i ett sagoäventyr! Kanske det är hon som kastat förbannelsen för att hindra den förre ägaren att göra något dumt? Eller så är det hennes elaka syster som kastat den på hjälten den goda drottningen velat välsigna med ringen? Á la Alice i underlandet... alltså drottningsystrarna.

Elaka systrar som egentligen bara vill hämnas något som hänt i barndomen är kanske lätt att relatera till, men som sagt, då blir det kanske ett eget äventyr med ringen om dom vill lösa det. Om du ska vara riktigt oldschool kan ju den goda systern vara fager och det är den elaka avundsjuk på, för hon är ful.

Eller så kan ringens olika djur stå för olika drottningar, typ som totemdjur. Så snart man blivit kompis med ett totem, eller en drottning så kan man förvandla sig till det djuret med vilje. Förvandlas man till ett djur man inte är kompis med blir det trubbel. Fast i sånt fall kanske det blir orättvist om den med apan får för lite uppmärksamhet... Om du inte ska ta dom till apkungen (du vet, den kinesiksa myten?), då kan dom lära sig kung-fu hos honom.

Haha, sorry, det rinner på i skallen. Det blir nog kul med eller utan apkung eller sagodrottningar och totems, jag bara spånar fritt.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Vet inte om jag huvudtaget skulle utsätta barn för en förbannelse i ett rollspel. Vem vet hur de reagerar det kanske blir alldeles för skrämda.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Jag tänkte att om man gör det med glimten i ögat, med en viss humor, så kanske det går bra. Ungefär som förbannelsen i Shrek filmerna, där den onda häxan förtrollade prinsessan (som shrek och åsnan räddade) till att bli ett troll. Allt som är förtrollat eller övernaturligt behöver inte kopplas till okulta offerritualer med sekter och demoner. Det blir lite för nära verkligheten så att säga och sånt tycker jag inte barnen är mogna för ännu. De får bli lite äldre först.

/Eagle

/Eagle
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Zappelina said:
En Pixiedrottning är ju något av det mest klassiska man kan ha i ett sagoäventyr! Kanske det är hon som kastat förbannelsen för att hindra den förre ägaren att göra något dumt? Eller så är det hennes elaka syster som kastat den på hjälten den goda drottningen velat välsigna med ringen? Á la Alice i underlandet... alltså drottningsystrarna.
Varför inte bara en älvadrottning som var ute efter att spela någon ett spratt.
Eller så ser de helt enkelt inte problemet. "Vad menar du med att du inte vill ha rävöron och rävnos? Du sa åt ringen att du ville bli en räv, men sen du vill varken ha rävöron eller rävnos trots att ditt luktsinne är mycket bättre och du hör mycket mer? Pfft, Människor!"

Men jag gillar också mentala förändringar. Typ att någon som har tagit formen av en räv (som i fablerna alltid hamnar i klistret tack vare sina spratt och lögner, och tar sig ut på samma sätt) ibland inte kan stoppa sig själv från att ljuga (fast han inte vill egentligen) och att ringens förbannelse också gör att lögnen blir trodd (och att ägaren hamnar i klistret).
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
haha :gremsmile: Ja tack för din kreativa tolkning av en tänkt scen. Gillar allvaret med den lekfulla undertonen. Jättebra att låta förmågorna vara mentala såväl som fysiska.

Vad är en älvadrottning för något? Utveckla detta lite närmare är du hygglig!
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Jätteintressant, tack så mycket för din input. Vad är en pixiedrottning för något?

Spinn gärna vidare på det du skrev om apkungen. Det kände jag faktiskt inte till. Hur skulle man kunna använda apan till någon äventyrs spinoff?

/Eagle
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
jag var oxå inne på en random effekt att ringen inte alltid funkar som man vill säg tex att man vill bli en mus för att smyga in i ett hus för att tjyvlyssna så förvandlas man ist till en gris eller nått , lite som den tecknade serien ben 10 som säkert dina syskonbarn sett och kan relatera till om dom är i 7-10 års åldern :gremsmile:
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Haha O ja :gremsmile: ungarna kommer definitivt kunna relatera till detta och skratta ihjäl sig. Det skulle kanske inte fungera så bra med vuxna spelare, men för barn, så blir detta superbra. Vet inte om jag gillar idén med random att slå en tärning, men att kunna anpassa förvandlingen så att det passar scenen på ett komiskt sätt. Lite jobbigt om de RP förvandlas till en elefant när han befinner sig nere i kloakerna. Eller att RP förvandlas till en mus, när de råkar befinna sig mitt nere i en ormgrop a la Indiana jones. Det är inte schyst haha :gremlaugh:

Helt otroligt att ingen har kommit på den här idén till magisk ring tidigare? Det kan ju faktiskt bli ett jättebra äventyr. Med lite justeringar så skulle man kunna göra det väldigt vuxet och nästan elakt.

Tack för dina idéer, tveka inte att fortsätta ösa ur dig idéer när du får något som du vill dela :gremsmile:

/Eagle



/Eagle
 
Top