Nekromanti En liten sak i en mindre viktig fråga...

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
...men som kanske ändå är värt att påtala. (Även om, förhoppningsvis, plattformsbyte gör den irrelevant inom kort...)

Jag noterade att Krille bröt ut en deltråd (som fick namnet "Rasbiologi, definitionen av" och placerades i Off Topic-forumet) av en äldre diskussion.

I samband med det verkar tråd-beteckningarna ha blandats ihop. Jag har nu två ggr fått aviseringar om gillande, på inlägg som anges finnas i en helt annan tråd (som jag öht inte har deltagit i).

Enda anledningen till att jag alls nämner det, är för att det där är sånt bös som med tiden kan leda till att det blir andra, och värre, buggar av olika slag. (Nu har jag inte noterat vilka ID-nr som de olika trådarna har, men kan komplettera med det om någon vill...)

Vet ju inte hur trådhanteringen sker på den här plattformen och ifall det riskerar att leda till en massa "junk" i databastabellerna eller annat, ifall det finns referenser som "hoppar runt".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Och nu vet du varför vi helst inte bryter ut saker ur trådar. Det tog mig en halvtimme att göra det och få någorlunda ordning!

Först slogs de utbrutna inläggen ihop med en helt annan tråd. Så jag var tvungen att bryta ut de utbrutna inläggen igen (1) och lägga i en egen tråd, innan jag fick dem till rätt forum. Nånstans då upptäckte jag att du hade svarat i originaltråden med något som hade med utbrytartråden att göra, så jag fick flytta den också. Sen var jag förstås tvungen att skriva modereringar för att tala om vad jag gjorde. Lägg därtill en dum backend som slänger upp en dialogruta för vad man vill göra, sedan kräver inloggning, och sedan slänger upp samma dialogruta igen fast utan datan man matade in första gången så man får göra om allt från början…

Skitsystem.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Oj. Vad Sapient påtalar är ju dock något intressant och potentiellt jobbigt: det finns risk att vB5 fuckar upp sina egna databasreferenser på sånt sätt att migrering faktiskt är riskfylld och kanske omöjligt.

Jag röstar för att vi börjar om igen med ny plattform (Discourse eller phpbb3 får min röst, den ena för att den är nyskapande, fungerande, läcker och har en sund designfilosofi och den andra för att den är välbeprövad och bevisligen funkar). Typ igår, helst.

Asså, så här till och med: den förste tekniker som får det här att hända köper jag ett rollspel åt. Om det sker inom en vecka bjuder jag Dante, Seter, teknikern i fråga och kanske någon mer välförtjänt person på en öl.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Krille;n121658 said:
Skitsystem.
Word!

Jag har sagt det förr, men det förtjänar att sägas igen . det arbete ni administratörer och moderatorer gör, för att hålla liv i och ordning på det här forumet, är otacksamt men väldigt viktigt. Ni förtjänar mer beröm än ni någonsin får, och inte en bråkdel av all den skit ni tyvärr drabbas av.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Trollkalle;n121695 said:
Bytte ni inte för något år sen ?
Ja. Vi hade plattformen UBB.threads, sedan typ tio år tillbaka. Tyvärr höll den på att gå under av massa olika tekniska skäl.

Utifrån dåvarande parametrar var vB5 ett jättebra val. Det är bara det att det i efterhand har visat sig vara rent fruktansvärt :p
 
Top