Nekromanti En liten recension av Hjältarnas tid

Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Detta blir min första rollspelsrecension någonsin, so here we go.

På morgonen fick jag mailet om att det hade kommit och så fort jag fick tillfälle så begav jag mig till affären och hämtade ut det, Hjältarnas tid.

Anledningen till köpet var enkel, Jag har länge velat ha ett spel med enkla och lätta regler som är lätt att anpassa, så när jag läste att Krille skulle släppa ett spel som erbjöd mig precis detta så var det inget snack om saken, detta spel skulle jag ha!


Boxen är mysig och inspirerande, omslagsbilden är klassik men nytänkande, stilen är nytänkande men motivet är klassiskt fantasy rollspel: hjältarna står beredd med sina vapen vid en port som öppnas och på andra sidan porten ser man onda ting. Klassiskt helt enkelt.

Baksidan av boxen bjuder på en fångande text, med syfte att beskriva spelet, som för min del ger nästan lite postapokalyptiska tankar, texten får mig att känna som att världen nästan helt är förlorad. Men samtidigt är den inspirerande och eggande.
Sen kommer en text som förklarar boxens innehåll och vilka som kan spela hjältarnas tid, vilket är alla från nybörjare till gamla rollspelsrävar. Vilket innehållet lever upp till.

Starthäftet presenterar spelet och rollspel i övrigt på ett väldigt pedagogiskt sätt, språket är enkelt och förklarande. Äventyren i häftet stegrar hela tiden komplexiteten av regler samtidigt som dem är spännande, det ända negativa jag kan komma på är att texterna som spelledaren ska läsa upp för spelarna är väldigt bra skrivna, så för en nybörjarspelledare kanske de kan ge prestationsångest.

Regelboken är lättläst och mysig, vilket var min första reaktion till spelet: Detta är riktigt mysigt.
Reglerna är vad jag förstått en slimmad version av rollspelet Järn som jag inte spelat. Men fått höra är riktigt bra. Vilken även reglerna i Hjältarnas tid är.
Inte för att gå in på dem för mycket, men du slår e t100 mot ditt färdighetsvärde, får du under klarar du de. Väldigt basic. Men tilläggen till grundreglerna är väldigt finurliga samtidigt som de känns självklara. Har inte hittat någon regeldel som jag velat ändra på eller inte förstått. Regler förklaras för hur man utför saker, strid, magi, och läka skador, så allt man behöver.
Färdigheterna är få, och till stor del inriktad på fysiska aktiviteter och inte så mycket på sociala, vilket jag tycker är bra då de minskar tärningsslagen under sociala interaktioner, vilket enligt mig lätt kan göra det hackigt.

Att skapa sin rollperson går snabbt men det finns tillräckligt med val för att man ska känna att sin rollperson är speciell. Man väljer folkslag och värv som ger dig färdighetspoäng, förmågor och utrustning. Det är enkelt men samtidigt roligt, och ser verkligen fram emot att se helt nya rollspelare skapa karaktärer och se dem bli inspirerade.

Att de små Misslorna (från Eon och vad jag tror även andra rollspel av Krister) med sin förmåga att dela känslor är med är väldigt mysigt. De andra folkslagen är de klassiska: alver, dvärgar, människor. Men sen finns även ljustroll med som även dem är väldigt mysiga. Så det finns fem folkslag och det finns även fem värv, dessa kan kombineras fritt, men ser det även väldigt enkelt att skapa egna folkslag och värv. Detta är kanske inte lika självklart för nybörjare, så hoppas det kommer en ”skapa egna grejer till Hjältarnas Tid” pdf i framtiden, som även kan inhysa hur du skapar egna magier.

För det finns magi så klart, det är ju ett fantasyspel. Magierna är enkla att förstå, väl beskrivna, men ganska få. Vilket i för sig går väl i hand med resten av boken, men tror de behöver tillkomma fler med tidens gång för att ge spelare en större variation av magiker man kan spela.

Det finns även stats för vapen i boken, dock inga bilder :(

I slutet av boken finns tips till spelledaren följt av beskrivning och stats för motståndare, de är många och bra beskrivna, och det är enkelt att skapa sina egna fiender och monster.

Det enda negativa jag kan komma på med regelboken är att dess appendix finns i starthäftet som jag tror man inte kommer vilja ha med sig efter första spelomgången. Inte för att det är så svårt att hitta bland regelbokens 80 sidor, men ändå.

Man får även med två tiosidiga och sju sexsidiga tärningar, de är fina. Men lite för lätta för min smak. Vill ha lite mer tyngd i mina tärningar.

Tillslut vill jag säga att jag tycker Hjältarnas tid är ett välskrivet spel, som håller vad det lovar, det är väldigt nybörjarvänligt samtidigt som det är intressant för etablerade spelare. Det är enkelt, med genomarbetade regler och inspirerande texter, men framförallt är det mysigt.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Kompletterar mina åsikter bra i min tidigare recension! Vi tycks ha ungefär samma intryck. Fast jag får erkänna att jag inte hade reflekterat alls över tärningarnas tyngd....

Jag gillar att det finns ljustroll och misslor, det ena från Järn och det andra från Eon. Denna blanding och därigenom uppkommen egenart hoppas jag får fortsätta. Jag nämnde katanor och japanska namn som en del av denna.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Jättekul med recensionerna - vi sprider dem vidare för fler att se. :)

Hjältarnas tid är medvetet lite spretigt med namnförslag och avtecknade vapen just för att det inte ska kännas som ett culture-gaming-spel. Utan ett spel där det "är tillåtet" att blanda vilt och bygga just den upplevelse och värld som SL och spelarna vill spela i. Få bort antydda begränsningar och frigöra fantasin till fullo.
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Nä men förstår helt valet. Och är inget stort problem precis. Bara att vapen är lite fräsigt. Men samtidigt är de bra att ni lämnar de så öppet ????
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Efter att ha denna recension och andra beskrivningar är mitt intryck att Riotminds kan strunta i att ge ut Drakar och Demoner "retro".
Det har redan gjorts, och bättre än vad Riotminds har visat sig klara hittills.
 
Top