Nekromanti En liten obunden idé om balans

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
hur spelarna/spelarnas figurer väljer att tolka det.

Ahhh, *spelarna* ska tolka det! Jamen dåså!

Nästa gång vill jag förresten se en mekanism för spelarinvolvering som till och med *mina* spelare skulle kunna attraheras av. :gremgrin:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Äsch då...

Absolut inte! I och med att du är invigd i Evig Skönhet förutsatte jag nästan att du redan hade koll på Öppet/Starkt Sinne.]

Jag ska berätta historian för dig. Jag satt och andades in mina drömteorier en nyårsafton, och kort därefter (samma kväll) kontaktade Arvid mig, jag berättade om vad jag känt den kvällen, och så berättade han att han hade skrivit något väldigt liknande om det ni kallar "Evig Skönhet". Men nej, invigd är jag inte, även om jag har läst det och känner igen mig i det. *fristående*

Det där du sa om struktur och sånt i inlägg är väldigt sant, och jag visste det redan. Det beror mestadels på lathet och tankspriddhet, tror jag.

Jaja, orkar du skriva SÅ långa inlägg är du väl knappast lat. Du är väl helt enkelt go.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Been there, done that [SM]

(SM= Supermalligt)

När man växlar tillbaka till beskrivandeläget är det dags för den som 'vann' (gjorde bäst ifrån sig, lyckades med något) att beskriva hur detta genomförs.

I'm way ahead of you, Rasmus.

"Min egen, ganska grova lösning är att vinnaren kan välja mellan att "skada" och att "döda" rollpersonen. (han kan förstås välja på en massa andra alternativ också, som att slå rollpersonen medvetslös, binda honom, förnedra honom eller jaga honom på flykten också)."
Ur detta inlägg

"Vid resultat 6 så lämnar spelledaren över sitt privilegium att tolka resultatet till spelaren, som alltså själv får avgöra vilket resultat handlingen får. "
Ur "Luftens hjältar", ett system jag skrev specifikt för ett visst konventsscenario.

"Om Din egen figurs resultat blev högre än svårighetsslaget, så får du själv bestämma vad som händer."
Ur "Var inte fånig", ett spel där man spelade tecknade figurer i bästa TOON-stil

Jaja, det är en trevlig idé TROTS att jag kom på den före dig :gremgrin:, fast jag tror egentligen att man bör vara sparsam med den. I mina egna idéer kring spelarinflytande så är spelarens egen tolkning, utan tärningsslag, av sina handlingars resultat normen, medan tärningsslagen bryter in som ett sätt för spelledaren att reglera historien. Men mer om detta senare. I strid är den dock trevlig, främst för att den erbjuder så många innovativa och oblodiga lösningar på strider.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Fy fan så knäckande. [NT]

Nu gick all luften ur mig. Puff. =)

Jaja, det är en trevlig idé TROTS att jag kom på den före dig
Det var mycket ödmjukt sagt :gremwink: Tack.

I strid är den dock trevlig, främst för att den erbjuder så många innovativa och oblodiga lösningar på strider.

Mmm. Det var som stridsstrukturidé allt började för min del, iallafall. Först efter en liten stund insåg jag att det går jäkligt bra att använda vid vanlig färdighetsanvändning också.
 
Top