Nekromanti En liten fundering om jargien....

En fallen alv

Veteran
Joined
5 Dec 2002
Messages
15
Location
Ödemarken=målsryd
Jag har en krigardvärg-karaktär som har lust att tillsammans med sina vänner tre människor eller två och en alv, resa till jargien och "ha lite kul".......döda lite troende...riddare....och så vidare..... :gremcool:

Min fråga är.......hur stor är sanorlikheten att vi kommer in i jargien.....och hur ser gränsen ut.....hur lätt är det för 3 människor och en fult beväpnad dvärg att ta sig in?
 

hravnkel

Veteran
Joined
17 Oct 2003
Messages
20
Location
Stockholm
mmm...om du kallar att döda folk för skoj skull för kul...så...
jag tycker att rollspel går ut mer på att vara social än att köra slakta-allt-i-sin-väg rollspel...
aja...men jag tror att det är ganska svårt för er att komma över gränsen...
för det första så är den en allmän sak att alver och dvärgar ses på skepsis av jargier...och en annan sak är att det är ganska spänt i jargien nu...så...dom kanske blir ännu misstänksamma mot dvärgar och alver...
aja...vet inte om det stämmer men...det är min åsikt...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag har en krigardvärg-karaktär som har lust att tillsammans med sina vänner tre människor eller två och en alv, resa till jargien och "ha lite kul".......döda lite troende...riddare....och så vidare.....
Jo, det låter ju sannerligen kul. :gremtongue:

Min fråga är.......hur stor är sanorlikheten att vi kommer in i jargien.....och hur ser gränsen ut.....hur lätt är det för 3 människor och en fult beväpnad dvärg att ta sig in?
Med största sannolikhet finns det inga bevakade gränsövergångar alls, så det enda som krävs för att korsa gränsen lär väl vara att sätta ena foten framför den andra.
Kruxet är väl snarare att undvika myndigheternas uppmärksamhet, och det gör man inte genom att vara tungt beväpnad eller dvärg. Speciellt inte om han bär på uppseendeväckande fula vapen.
Börjar man sen massakrera folk lite spontant lär närmaste legion och eller tempelriddarorden reagera. Detta är väl iofs att föredra om man nu vill slåss med riddare, och inte har det minsta emot att dö på kuppen. Fyra personer har inte en chans i elvetet, särskilt om de är till fots. Dvärgen lär vara såld direkt mot en riddare till häst.
Jargiens legionärer är fullt kompetenta yrkessoldater och inte något man röjer sig igenom i en handväning. Tempelriddarna är tungt rustade fantiska elitsoldater som en och en antagligen hade gett vilken rollperson som helst en god match.

Så förutom att den lilla exkursionen ni planerar är högst tvivelaktig ur moralisk synpunkt, så är den dessutom väldigt korkad om målet med det hela inte på något sätt innefattar en bråd, men välförtjänt, död.

/Joel
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
brutala dräpare

"ha lite kul".......döda lite troende...riddare....och så vidare.....
Jag kan bara inte låta bli hur svinaktigt det där låter. riddareär visserligen anställda för att bli dödade men troende... Är du med i någon antireligiös militaristgrupp eller? Det finns förövrigt mängder av troende eller religiösa i hela mundana en majoritet antagligen undantaget Sunari kanske.


I Jargien händer samma sak som i resten av Mundana när någon är där för att mörda. Efter ett par mord arrangeras headhunting som blir värre ju fler som dräps och mördarna kommer dödas i strid eller brännas på bål som de onda djävlarna de är.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: brutala dräpare

Ha ha... Så klart att man skall döda troende... Ha corpsepaint på sig och vråla på Norska... "Oppi Fjellet å hämte Yxen". Sedan börjar man bara i Consaber... Moshar sönder dem där. Hoppar över Thalamur för där tror de inte och är superonda ändå... Sedan tar man Caserion, Hela Asharina, In i Jargien, Västländerna och därefter kan man vila lite.

Oj oj oj vilken Kill-list det skulle bli....

Naoursk Blhakk Mejtallj..
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Alltså, för att svara allvarligt på frågan, så bör det inte vara så svårt om man kan hålla sig av vägarna.
Jag menar, Jargien är inte så hemskt trots allt. Jo, just det, har man bara lite guld i fickan och råkar "tappa" det på rätt ställe så brukar det också gå bra.

Själva idén på att döda troende däremot.... Har du någon j*fla aning om hur sjukt det egentligen blir? Visst, visst, det är inte på riktigt, men åtminstone för mig är en del av charmen i rollspel att leva sig in i någon annans tankebanor. Inte spela en hög med stora siffror som bonkar ner på en annan hög med siffror och sedan skrattar när en massa röda småsiffror flyger hitochdit.
Vill jag göra det plockar jag fram min mattebok istället.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Kill-list

Inte ens när jag spelledde i sjuan och det BARA var powergaming hade vi några Kill-Listor. Däremot hade gruppen större delen av mina spelare kom ifrån en dödarollpersonerlista. de hade också döda och "levande" rollpersoner i en enda röra och inledde sina spelmöten med att leta efter sina rollpersoner samtidigt som det tittade på döda och komenterade typ"här är min dvärg som brann up när han fumlade eldmagi i ett krogslagsmål"...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,429
Tjej-listor, då? [nt]

Ja, jag har själv råkat ut för den vitsen. :gremgrin:
 

En fallen alv

Veteran
Joined
5 Dec 2002
Messages
15
Location
Ödemarken=målsryd
ok....tack......... :gremlaugh:


jag vet att man inte ska döda för skoj skull.....men vi ska hämnas för att några jargiska tämpelriddare snodde våran skatt och har varit allmänt jobbiga......ni fattar..... :gremsmile:
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
ROFL
tänk att rollspel kan lagga ut så mkt

behöver du hjälp är det bara att ropa " Nomarin!!!"
det finns alltid nån som lyssnar
annars lycka till

allvarligt att en fullt beväpnat Dvärg skulle kunna springa lös i jargien säger sig självt
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
planer och så vidare

jag vet att man inte ska döda för skoj skull.....men vi ska hämnas för att några jargiska tämpelriddare snodde våran skatt och har varit allmänt jobbiga......ni fattar.....
Förstår poängen men det låter fortfarande "en kvinna sårade mig därför dödar jag tolv andra kvinnor"...

Har ni planer på att söka upp skatten eller tänker ni bara döda tills spelledaren tröttnar och låter er bli torterade?
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: planer och så vidare

Förstår poängen men det låter fortfarande "en kvinna sårade mig därför dödar jag tolv andra kvinnor"...

Så gjorde Ted Bundy, fast han dödade 30-40 st kvinnor...

Iaf så tycker jag det låter perverst att få för sig att hämmnas genom slakta oskyldiga. Det var väll inte hela jargien som stal eran skatt? Hämmnas på de som gjorde det istället?
 
Top