Nekromanti En liten funderare om rustningar...

Yheela_UBBT

Veteran
Joined
21 Mar 2005
Messages
100
Jag trooor att min lilla fundering passar sig bättre här än på, typ, rollspelsforumet...

Betänk denna bild: En manlig krigare i full rustning. Knappt en glimt hud, ansiktet kanske...
Nu nästa bild: En kvinnlig krigare i full rusting, eller ska jag säga: naken med lite plåt på...
Alla (ja, jag generaliserar) bilder jag sett på kvinnliga (fantasy) krigare visar dem med, oftast, bara axlar, ingen hjälm och gärna visandes mycket av de långa benen.

Jag har två teorier om detta:

1. Kvinnor ska inte slåss, de ska bara visa upp sina behag och om de nu hamnar i strid så slåss de inte så mycket.
2. (Min personliga favorit :gremgrin:) Kvinnor är så mycket bättre än män på att både slåss och försvara sig att de inte behöver kånka runt på så mycket plåt. (Dessutom syns ju varken frissan eller sminket under en hjälm).

Har jag rätt, eller finns det här någon med Svaret...? :gremwink:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
3 - Man ska se mycket hud och mycket kvinnliga former på kvinnor, och framförallt inte för mycket otymplig, manlig rustning.

-Hjalle, ärlig. (Okej, jag tror du anade det redan.)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Jag har två teorier om detta:
1. Kvinnor ska inte slåss, de ska bara visa upp sina behag och om de nu hamnar i strid så slåss de inte så mycket.
2. (Min personliga favorit ) Kvinnor är så mycket bättre än män på att både slåss och försvara sig att de inte behöver kånka runt på så mycket plåt. (Dessutom syns ju varken frissan eller sminket under en hjälm).
Har jag rätt, eller finns det här någon med Svaret...?
Jag tror mer att det beror på könsfördelningen bland illustratörerna och konsumenterna samt gällande stereotyper än några praktiska eller realistiska avvägningar.

Dessutom, face it, det enda en kvinna behöver för att vara skräckinjagande i strid är ett enda nitförsett knäskydd. En enda träff och en manlig motståndare ligger i fosterställning och räknar sina återstående testiklar (också känt som 'testikulera').
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Jag tänker inte ge mig in på att prata teorier och konspirationer och såntdär utan bara länka till en bild. Sådeså. Här kommer hon:



Jajamen, Paksenarrion. Det här är alltså omslaget till första boken i serien om en jänta som ska komma att bli paladin eller så. Tyvärr bär hon aldrig denna asläckra svarta helrustning i böckerna... men jäklar vilken schysst bild. Jag tror jag är kär.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Får hon inte på sig nån svart rustning där i mitten?
jag har för mig det, fast ajg kanske e ute å cyklar.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Jag tror på sätt och viss 2, fast det finns ett taktiskt skäl män blir förvirrade av för mycket bar hud.

Ilr som ajg egentligen tror alla illustratörer e snuskiga svin som bara tänker på porr å pengar
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
Jo, Kevin Davies gjorde ett grymt bra jobb på första boken (andra var riktigt usel och tredje var endast "okej").

En av de få exemplen i "fantasy art" där vi faktiskt ser en tjej med en funktionel och cool rustning.



Som vanligt när det här ämnet kommer upp så säger jag så här.
Jag skyller på Luis Royo, där rustningar för kvinnor är endast något för att accentuera bröst och rumpa och varje vapen och djur är en fallossymbol.
Usch!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
Jo (nära slutet på bok 2). Men den här rustningen är dock klart märkt med Hertig Phelans märke.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
Lätt OT och SPOILERS..

Skulle inte tro det, då den svarta rustningen råkade vara förbannad och tillhörande Achrya (det är i Kolobia, Iynisyn fästet).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Angående Royo

Jag skyller på Luis Royo
Jag gillar inte heller Royo, men du tillskriver honom på tok för mycket inflytande, vilket han inte är värd.

Boris Vallejo (må hans konst brinna i helvetet) spred väl dynga långt innan Royo?

För att inte tala om Frank Frazetta. Fast Frazetta har gjort så många smakfulla och läckra målningar också, så han är förlåten.

- Vulf
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
Re: Angående Royo

Jo. Royo, Vallejo och Frazetta är alla tre skyldiga. Speciellt Royo och Vallejo.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Hum brum

Jo. Royo, Vallejo och Frazetta är alla tre skyldiga. Speciellt Royo och Vallejo.

Ack denna historielöshet... Lättklädda fantasydamer härstammar från sword & sorcery-perioden, när fantasyvärldar bestod av berg & öknar och fantasyhjältar var iklädda sandaler och höftskynke. På den tiden var Frazetta branschens Rulande Kung (kronprinsen var Ken Kelly) och Boris var en lovande ung nykomling i kulisserna. Royo hade ingen j-el hört talas om än på ett par decennier.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Har jag rätt, eller finns det här någon med Svaret...?

Rent historiskt sett skulle jag dra utvecklingen så här:
* Arla forntid: Fantasy á la Ivanhoe, män i plåtrustning alt Boltar the Viking, kvinnor i fotsida balklänningar alt jägare i djurhudar.
* Djungelvågen: Fantasy á la Tarzan, män i skinn-kallingar, kvinnor i skinn-baddräkt alt amazoner i rustning (från det glömda landet Thot-Argh-Zuhk, typ).
* Post-pulp: Sword & sorcery-fantasy, män i höftskynke och grekiska hjälmar, kvinnor i höftskynke och BH.
* Postmodernism: Comeback för allt ovanstående utom Tarzan och Jane.

Med det sagt, vad jag sett så lever och frodas de manliga krigarna utan rustning, och det är ingen direkt brist på kvinnliga krigare med heller. Jag tror att Svaret är att det beror på vad man letar efter.

--
Åke
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
3 - Man ska se mycket hud och mycket kvinnliga former på kvinnor, och framförallt inte för mycket otymplig, manlig rustning.
Tja, här har vi ju gamla anor att kvinnor inte skall bära manliga attribut. Var ju skandal på tror det var 1200-talet* när damer började bära bälten som hängde på höften (eftersom det ju var männens svärdsbälten som hängde där).

Men i illustrationer så har nog herrar Frazetta och Vallejo mycket att stå till svars för.

/Ulfgeir

*Minns jag rätt nu Härolden ?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
...och en nitpick

Lättklädda fantasydamer

Lättklädda krigardamer är det vi pratar om. Lättklädda damer an sich i fantasy har långt äldre anor - heck, många av Margaret Brundages omslagsbilder från 30-talet var mer vågade än det mesta som Boris har släppt ifrån sig...

Min poäng kvarstår iaf; när fantasykonstnärer gör bar hud av ena könet så gör de det ofta med det andra också... fast det andra gör inte folk moraliskt upprörda, av nån anledning.
Ta Conan på den här bilden av Royo, t.ex - han ser verkligen ut som nånting direkt från The Chippendales on Stage, men jag har aldrig hört nån klaga på bilden för den skull.

--
Åke
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
Re: Hum brum

Jo, men det är dessa filurer som fortsätter, och fortsätter, och fortsätter. Okej, jag erkänner. Jag vet inte hur skyldiga just dessa personer är för att uppehålla trenden. Men gissa vilka namn jag hör så snart någon ***** har producerat ännu en bild på en brutta i totalt icke-funktionell rustning som drar mer influencer från korsett och kort kort än redig rustningskonst på t.ex Elfwood eller ännu ett fantasyboks (eller datorrollspels) omslag eller bilder i diverse rollspel.
Jag bryr mig inte överdrivet om att Vallejo osv existerar, men att influenserna har en sådan effekt att det är ohyggligt svårt att hitta något kommersielt exempel där vi ser en tjej i en bra och funktionell rustning (jag känner inte till många förutom omslaget till första Paksenarrion boken). Vi ser i alla fall NÅGRA hyggliga rustningar på killar. Men på tjejer så är det idel bara ben och rustningar som är rena förolämpningar.

USCH!
 

Yheela_UBBT

Veteran
Joined
21 Mar 2005
Messages
100
Hmm... en snygg, sexig rustning med spetsiga knäskydd...
Det köper jag! :gremgrin:

Måste även säga att när jag idag kollade igenom mina bilder på datorn hade de flesta kvinnor på sig hela rustningar.
Männen däremot... *fnissa.*
 
Top