Nekromanti En liten fråga?

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Som jag har förstått det så ägs tidningen av paret Gillbring.

Är det någon som har fått någon ersättning för material som har kommit med i Fenix?

Det känns som om det finns en massa rollspelare (där ibland jag) som så gärna vill få med en artikel i den mycket eminenta tidningen Fenix, så att man gör det gratis. Fenix är ju ändå ett företag som ägs av privatpersoner (som får eventuell avkastning) och det görs en hel massa reklam i tidningen.

Det jag försöker säga är att tidningen inte görs ideellt, där eventuell vinst går tillbaka till produktionen. Tidningen görs av ett företag som (förhoppningsvis) går med vinst, och kanske finns det ett gäng med skribenter som inte får betalt för de artiklar som de har "gett" gratis till tidningen.

Är det okej att man inte får betalt om man skriver en artikel till tidningen Fenix?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Nu har jag absolut ingen koll på om det ges någon betalning i ersättning till skribenter i Fenix, men jag misstänker att den, i de fall den i så fall ges, inte är särskilt hög. Självfallet är det helt okej att skriva till Fenix även om man inte får betalt för det, såvida man inte av Anders eller Tove på förhand har utlovats en ersättning som man inte får. Så svaret på din fråga är: varför skulle det inte vara det? Var och en kan ju själv avgöra om man vill arbeta gratis eller ej.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Självfallet får var och en bestämma om de vill jobba gratis eller inte.

Men nu, tycker jag, att Fenix börjar kännas som en "riktig" tidningen, en rejäl tidskrift, som jag tycker är super-nice. Men, och jag kan bara tal för mig själv, jag tycker att det är på tiden att de som skriver atriklar till tidningen också ska få betalt.

Eller, skit samma. Det här har inte jag någonting med att göra. Var och en får göra som de vill.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nej, man får inte någon ersättning för att skriva till Fenix. Förutom möjligtvis ett nummer av tidningen och rollspel/rollspelsmoduler om man recenserar. Och det är antagligen ingenting som kommer att ändras den närmsta tiden. Jag tror inte att Fenix har de ekonomiska marginaler som krävs för att kunna betala ut pengar till sina skribenter. För mig är publiceringen och uppmärksamheten belöning nog för att jag ska bli nöjd och fortsätta skriva. Jag vet inte om Sverox betalar en symbolisk summa till sina skribenter (jag tycker att jag har läst något om det), men det vet säkert någon annan.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,565
Location
Fallen Umber
Ja, Signaler betalar, jag har för mig att det var 600 spänn per sida eller så (det går att leta upp på Signalers forum). Det är märkligt eftersom de ändå har så mycket sämre artiklar än Fenix. :gremlaugh: Själv skriver jag i Fenix (nåja, det var ju många år sedan jag skrev något annan än recensioner, men möjligheten finns väl) för att jag tycker det är en mysig tidning.


/Dimfrost
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,210
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hmm...påminn mig att aldrig mer skriva för Fenix, utan hora ut mig till Signaler istället. Det låter som en plan.

- Ymir, vill ha 600 spänn...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,565
Location
Fallen Umber
Jag har i och för sig ingen aning alls hur man blir skribent för Signaler. Antagligen skriver man tråkiga artiklar om airsoftlajv eller gamla tanters förhållande till Sverok eller något. :gremwink:


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har aldrig fått betalt för det jag skrivit, och har inte förväntat mig det heller, eftersom det är "self promotion"....
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Kul att du tycker att tidningen känns mer och mer som "en riktig tidning". Vi tror att detta till stor del beror just på att vi valt att lägga det mesta av våra pengar på att utöka och förbättra tidningen rent produktionsmässigt (fler sidor, mer färg, tjockare omslag), samt prioritera distributionen (att det går att köpa Fenix i hundratals butiker över hela landet). Då vi inte har några miljoner att luta oss mot, till skillnad från Signaler eller mer kapitalstarka tidningar från Bonniers-koncernen och liknande, har vi låtit det vara viktigare än att betala de som faktiskt blir publicerade. Det är ingenting vi sticker under stolen med när vi blir kontaktade av hugade skribenter. Vill man tjäna pengar på sitt skrivande är rollspel fel bransch. Tyvärr. Och jag kan lova dig att vi inte har blivit rika på någon annans knäckta rygg.

Ersättningarna för att skriva är i bästa fall symboliska, typ tidningar och de spel man rescenserat. I den bästa av alla världar skulle vi kunna göra mer, men vi är inte där ännu. Då det mesta av det spelkonkreta material som finns med i tidningen är officiellt material från de olika spelföretagen är eventuella ersättningar för detta stoff en fråga mellan dem och den som skrivit materialet till dem.

Det är riktigt att Sverok har en helt annan budget för sin tidning, där redaktionen har lön och frilansare ibland får betalt. Om betalningen är det viktigaste borde ni definitivt kontakta dem i första hand.

Vi som gör Fenix brinner för spelhobbyn i allmänhet och rollspel i synnerhet. Att göra Fenix har inte varit en fantastisk ekonomisk framgångssaga för oss, men idag bär den sina egna kostnader. Det är dock fortfarande ett ekonomiskt övervägande varje gång hur tjock vi har råd att trycka den.

/a&t
 

Wille Raab

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
56
Location
Stockholm
De flesta har ju svarat på frågan (klart det är "okej" - varför skulle det inte vara det?) så jag kan ju ta och skriva om hur jag resonerar. Bara för att det är så sent att jag inte kan gå till bädds.... :gremsuck:

Jag har skrivit en bunt recensioner. Tror inte att jag har haft med någon artikel, i så fall var det ett bra tag sedan, men har filat på en del sådant och har en del uppslag som jag tänkt plåga folk med när jag får tummen ur. Right...


Så varför skriver jag?

1) jag tycker att det är kul att leka med texter. Jag är en så pass usel skribent att jag normalt sett får klippa bort mellan hälften och 2/3 av en text för att komma ned i de 4000 tecken som jag vanligen ska klottra ihop. (Vilket blir extra lustigt eftersom jag när jag är runt 3000 tecken ungefär alltid säger "Jag har inget mer att skriva nu!" och blir arg och tjurar i en halvtimme...)

2) Gillbringarna har whisky hemma som jag dricker upp åt dem ibland, och när jag sedan är full och odräglig så lurar de mig att tacka ja till en massa idiotiska idéer om att skriva och arrangera saker och annat elände. They are the devil.

3) Jag gillar Fenix mer än de andra ... eh... den nästan andra tidningen på området. Skulle gärna skriva för Sveroks förbundstidning om jag tyckte att den var bra nog, men jag skriver hellre för nå't som inte blir dasspapper hos offren. Fenix är dessutom en genuin tidning, den är av hobbyn för hobbyn på ett sätt som få tidningar av den magnituen där. Sure, fanzin är skitsöta då och då, men jag har inte sett så'na i pressbyrån eller på bibliotek.

4) Av någon anledning prenumererar jag fortfarande trots att jag aldrig betalat för det. Kan iofs vara Sverok Stockholms fel rakt av, men jag gillar att förleda mig själv till att tro att det är Gillbringarna som vill göra mig glad utan sprit.

5) Jag får spel, och jag får beröm ibland. I'm a sucker for both...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Ein kleine Antwort ...

Andy said:
Är det någon som har fått någon ersättning för material som har kommit med i Fenix?
Enstaka recensionsexemplar (för jag är så korkad att jag recenserar prylar jag köpt själv :gremsuck:) samt (misstänker jag) en livstidsprenumeration – trots att jag gladeligen skulle betala för tidningen. (Dessutom fick jag som löneförmån en massa ogrundat forumitgnäll om att jag satte för höga betyg i mina recensioner.)

Andy said:
Det känns som om det finns en massa rollspelare (där ibland jag) som så gärna vill få med en artikel i den mycket eminenta tidningen Fenix, så att man gör det gratis. Fenix är ju ändå ett företag som ägs av privatpersoner (som får eventuell avkastning) och det görs en hel massa reklam i tidningen.
Reklamen finns förstås där för att Fenix ska gå att köpa för ett överkomligt pris. Den eventuella vinst som görs har Anders och Tove gjort sig mer än förtjänta av (tycker jag då) med tanke på hur otroligt mycket slit de lagt (och lägger) ner på att hålla oss med en bra speltidning. (Vinsten lär för övrigt knappast vara något två personer kan leva på.)

Jag skriver i Fenix dels för att det är roligt att se att jag faktiskt är tillräckligt disciplinerad för att avsluta något om jag bara har en hård deadline som hotar – och dels för att jag vill stödja Anders och Toves initiativ. Jupp, precis så osjälviskt god är jag att jag gärna skriver utan ersättning för att stödja Fenix och spelhobbyn (eller så är det för berömmelsen och nördkändisskapet – jag glömmer vilket :gremgrin:).

Andy said:
Det jag försöker säga är att tidningen inte görs ideellt, där eventuell vinst går tillbaka till produktionen. Tidningen görs av ett företag som (förhoppningsvis) går med vinst, och kanske finns det ett gäng med skribenter som inte får betalt för de artiklar som de har "gett" gratis till tidningen.
Det mesta av överskottet från försäljningen av ett nummer lär gå till att bekosta tryckning och distribution av nästa nummer. Och, ja, det finns ett gäng skribenter (typ alla) som inte får betalt för sitt jobb. Och jag tycker det är okej – i första hand bör vinsten gå till Anders och Tove eftersom de, mellan tummen och pekfingret, lägger ner femtio gånger så mycket tid på ett nummer av Fenix som varje enskild skribent.

Fenix knycker inte heller din text för all framtid. De publicerar den en gång; sedan står det dig fritt att göra vad du vill med den. (Har jag för mig – Tove, rätta mig om jag har fel.)

Andy said:
Är det okej att man inte får betalt om man skriver en artikel till tidningen Fenix?
Jag antar att du redan hajar vad jag tycker i den frågan. :gremwink:
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: Ein kleine Antwort ...

Nix, inte är Fenix något två kan leva på. Det vi tjänar räcker ungefär till en halvtid idag, vilket är betydligt mindre än den tid vi lägger ner. I början gick tidningen back, och då fick vi ta andra jobb bara för att få råd att ge ut den.

Vad gäller texter är det ok att göra vad man vill med dem, dock med en viss tidsförskjutning. Vi vill inte att en artikel i Fenix dyker upp någon annanstans förrän ytterligare två nummer har kommit ut.

/a&t
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Nu vet jag hur jag skall bli rik!!! [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

krämer

Veteran
Joined
7 Sep 2005
Messages
31
Som Fenixanhängare blir man ju nästan lite snyftig när man ser skribentlojaliteten med tidningen. Man ur huse skulle jag vilja säga.

Jag kan bara hålla med:

Man skriver gratis för att Anders och Tove är sällsynta hedersknyfflar och man vet att de gärna skulle (och säkert kommer) hala upp plånboken om det fanns marginaler (som de gjorde under sin tid med SVEROX, då det fanns lite marginaler).
Man skriver för att man har behov av att skriva.
Man skriver för att man har ett ego som måste tillfredsställas i det relativt lilla och nördiga rampljus som Fenix representerar.
Man skriver för att man känner lojalitet med hobbyn och vill ha en livskraftig och intressant tidning.

Finns det whisky iblandat är det en behaglig bonus.

krämer
 

madkitten

Veteran
Joined
26 Apr 2006
Messages
12
Får du whisky?

Det där med att skriva till Fenix kanske inte är så dumt ändå... :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,480
Location
Stockholm
Det är ett val skribenterna får göra

Men nu, tycker jag, att Fenix börjar kännas som en "riktig" tidningen, en rejäl tidskrift, som jag tycker är super-nice. Men, och jag kan bara tal för mig själv, jag tycker att det är på tiden att de som skriver atriklar till tidningen också ska få betalt.
Om folk börjar kräva betalt, skulle Fenix läggas ner, eftersom det i längden är omöjligt för Anders och Tove att gå back nummer efter nummer efter nummer.

Det är den bistra sanningen idag. Om tidningen skulle rulla på och slutligen ge så pass god avkastning att omedelbar överlevnad inte är det första Anders och Tove måste tänka på när ett nummer gått till tryck, så vet jag att de skulle betala för materialet.

/M
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Det är ett val skribenterna får göra

Går det förresten att göra en vettig utredning om läsarna skulle tåla en prishöjning? Jag kan förstå att man inte vill göra det om man verkligen inte måste, men jag tycker nog att några kronor till skulle vara acceptabelt för det man får idag.

Då skulle man kanske, kanske kunna lägga lite i en låda och ha en liten buffert för såna där jobbiga tillfällen som man inte kan förutse. För det måste väl ändå prioriteras före att betala skribenter i dagsläget?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,480
Location
Stockholm
Prispolicy

Det har en hel del att göra med Anders och Toves prispolicy. Så fort de får möjlighet, plöjer de ner pengarna de får in tidningen på att:

1. Öka antalet sidor
2. Fixa fler färgsidor
3. Utöka distributionen
4. Bibehålla priset

De har, så vitt jag vet, ett brinnande intressse för att priset ska vara så överkomligt som det bara går. Jag tror personligen att det finns utrymme för prishöjningar, men jag vet också att Anders och Tove kämpar med näbbar och klor för att hålla priset lågt.

/M
 

Wille Raab

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
56
Location
Stockholm
Re: Prispolicy

Kan tänka mig att det också är ett smart drag, om man vill få in nya läsare och kanske även nytt folk i hobbyn. Jag vet ett antal personer som inte ens spelat rollspel, och absolut inte läst Fenix, men som har köpt tidningen lite sådär på vinst och förlust i pressbyrån på t-centralen när de väntat på tåget. Kan tänka mig att Fenix inte drar in massor med folk i hobbyn, men så länge den typen av köp kan hända så tror jag att det även spelar roll för de som är "inne" redan men kanske inte riktigt brinner mycket nog för att köpa en dyrare tidning. (Och jämför man sedan med många tidningar så är Fenix ett kap - jag pröjsade 70kr nyligen bara för att få läsa två uppslag om svenska konvent i en utländsk tidning. Loooser... Artikeln sög. :gremfrown: )
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Jag sällar mig till resten av skribenterna som anser att det visst är helt okej att skriva gratis för Fenix.

Det är dessutom så att den uppskattning man får av T & A i mångt och mycket funkar bättre än monetära medel. Själv skriver jag mer än gärna både artiklar och recensioner för dem så länge de vill ha dem.

Så ja, det är okej att inte få betalt för att skriva i Fenix.
 
Top