Nekromanti En liten fråga om Romans romaner

Joined
23 May 2005
Messages
78
Location
Hässleholm (och Kristianstad)
Så snart jag är färdig med Gene Wolfes "The Shadow of the Torturer" (var bara tvungen att skriva att jag håller på att läsa den) hade jag tänkt sätta mig ner med Andreas Romans böcker.

Problemet är att min lokala bokhandlare bara lyckades skaffa fram del två och tre av den där triologin som Roman skrivit. Dock står det att böckerna är "fristående". Min fråga är dock: hur pass smart vore det av mig att sätta mig ner och läsa del två utan att ha läst del ett, med tanke på att böckerna är fristående?
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Länge sedan jag läste böckerna jag skulle tro att det kan funka, men man missar givetvis en hel del. De är nog mera fristående i den meningen att varje bok har ett slut och då snarare inte behöver en fortsättning. Sen att Drakväktare är den bästa boken i serien gör ju att man missardet bästa också (okej, jag vet inte vilken som är bäst mellan Drakväktare och Dräparen egentligen, men det blir ju en liten miss iaf...) Så jag skulle rekommendera att du letar upp del ett också (om du har lust att köpa från nätet har du en lista på återförsäljare här, men kolla så att butiken verkligen har den inne först, Pricerunner är inte helt tillförlitlig på den biten och boken är just nu out of stock även hos Neogames, även om en tredje upplaga har utlovats, och det ganska länge nu...).
 
Joined
23 May 2005
Messages
78
Location
Hässleholm (och Kristianstad)
Ok, I'll take your word for it, man. Då gör jag så att jag väntar med att läsa de trenne böckerna tills jag har dem alla i min ägo. Lyckligtvis har jag Vargen och Kättaren (tror den heter så), så då har jag någonting att läsa i alla fall. Tack för hjälpen!
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Jag har själv bara läst Drakvätaren och Dräparen men efter vad jag har förstått på från folk som läst fler av böckerna som utspelar sig i Mundana så ska Svärdsspel i Hadarlon vara bättre än de flesta andra.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag har själv bara läst Drakvätaren och Dräparen men efter vad jag har förstått på från folk som läst fler av böckerna som utspelar sig i Mundana så ska Svärdsspel i Hadarlon vara bättre än de flesta andra.
Svärdsspel i Hadarlon... lämnar en skön känsla av lobotomi efter sig. Det är det mest positiva jag kan säga om den boken.Utöver det innehåller den en av de mest vidriga sexscener som någonsin gått i tryck.

Jag tror jag bärgar mig här och konstaterar att om jag sa att boken var något av det sämsta jag läst, skulle det vara ett snällt och återhållet omdöme.

/Joel
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Drakväktare är den i mitt tycke bästa boken i trilogin. Om du vill läsa den så rekommenderar jag att du inte först läser Dräparen, för den börjar med en resumé som vävs in i historien som ett förhör med jargiska inkvisitionen... :gremsmile:

Annars är Dräparen fristående från den tidigare, medan jag inte tror att Demonen är lika mycket på det sättet.

/Emil
 
Joined
23 May 2005
Messages
78
Location
Hässleholm (och Kristianstad)
Men skulle Dräparen och Demonen vara begripliga för någon som inte läst Drakväktaren? Jag inser att resumén i ganska grova drag ger inblick i vad som hände den första boken, men är det tillräckligt? Ibland stöter man ju på resuméer som bara är skit.

Anledningen till att jag plågar alla med dessa frågor är ju att jag tyvärr inte kan få tag i Drakväktaren.
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Jag tror jag bärgar mig här och konstaterar att om jag sa att boken var något av det sämsta jag läst, skulle det vara ett snällt och återhållet omdöme.
Slutsats: Folk har olika smak. :gremwink:

Men jag kan väl bara tillägga att Drakväktaren och Dräparen inte heller är särskilt välskrivna; om man betraktar dem utifrån ett opartiskt fantasy-perspektiv så är de mycket sämre än något annat jag läst, men det är ju roligt att allt utspelar sig i Mundana.
 

Dan Hörning

Veteran
Joined
15 Dec 2003
Messages
24
Location
Stockholm
Kul att se att någon gillar Svärdsspel i alla fall.

Sexscenerna var något som många störde sig på, det var helt enkelt för o-Tolkien att ha med sexscener i Fantasy, så jag valde att ta bort dem helt i Stormens vandrare

Andreas skriver inte längre för Neogames men han gav mig tillåtelse att använda hans karaktärer i Mörkret och han har varit med och korrläst Stormens vandrare så att jag inte gör något fel med dem, så man kan säga att Stormens vandrare är en fristående fortsättning på Drakväktartrilogin i någon mening. Åtminstone tre viktiga karaktärer från Drakväktare är med i Mörkret hittills (d.v.s. i bok 1-3)
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag tycker att Svärdsspel är den överlägset trevligaste eonromanen. Inget ont om Roman, men hans prosa lämnar mycket övrigt att önska.

Dock kan jag hålla med om att sexscenerna hade kunnat putsas upp lite. Misstolka mig inte, sexscenener i Stormens Vandrare hade kunnat vara jättebra, men de behöver nå upp till en viss... humm... estetisk kvalitet. I det avseendet kändes Svärdsspel lite... lemon (snuskig fanfic alltså).

Hur som helst, det ska bli spännande att läsa Stormens Vandrare.

- L

(En rolig iakttagelse någon hade var att det var lite M:tG-känsla över striderna i Svärdsspel :gremsmile: )
 

Dan Hörning

Veteran
Joined
15 Dec 2003
Messages
24
Location
Stockholm
Sexscenerna i Svärdsspel färgades nog en hel del av att mitt extraknäck som student - jag skrev sexnoveller för porrtidningar på 90-talet, förmodligen mer än vad Svärdsspel färgades av allt mitt Magicspelande (jag har inte tänkt på det själv men med tanke på hur mycket magic jag hade spelat 1999 så är det inte omöjligt)
 
Top