Nekromanti En listig karaktär

Bargokk

Veteran
Joined
10 May 2015
Messages
7
Hej! Jag tänkte göra en listig karaktär som inte kör med mystisk krafter eller ritualer men har svårt att dels tänka ut en bra bakgrund då jag även tänkte att han skulle vara bra på att slåss och dels har svårt att fundera på hur jag skulle kunna göra honom bra i strid. Sen är jag osäker på hur jag bygger på en listig karaktär så att han håller samma takt med de andra spelare (t.ex. Styrka med järnnäve, bärsärk och teurgi, vaksam med sjätte sinne och häxkonster eller diskret med fint, lönnstöt och ordensmagi).

Uppenbart så kör jag högt (15) i listig och försöker fort sätta poäng i Taktiker. Jag känner att för gruppen är både Lärd och Medicus fantastiska val! Men sen då? Alkemi och stryparkonst går på listig men jag vet inte om de är värda? Vad tycker ni om Alkemi och stryparkonst?

Helt klart ska man köra stångverkan då jag helt klart vill vara rätt gammal och såklart behöver en vandringsstav (eller vandrings-hillebard?). Annars känns jurustmästare som rätt värt men då till den stora frågan...

VEM ÄR KARAKTÄREN!?

En Helare med rustning som är alkemist? Det låter helt absurt... Hur ska jag kunna skriva ihop hans bakgrund!
Tillhör han magikerna eller kyrkan? Helst ingen av dem men jag känner att det är svårt... Helt klart känner jag att han inte tillhör barbarerna. Helt klart känner jag att det är en människa. Så han borde på något sätt deltagit i kriget? Som helare? Som krigare? Nej jag vill nog skriva en djupare bakgrund än så. Någon som har några förslag?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,601
Helare med en rustning är ju hur logiskt som helst. Han är ju killen som hamnade med den isolerade gruppen av några militärer som fastnade i någon gudsförgäten avkrok och var deras enda helare. Varenda soldat och varenda bit av utrustning var ovärderliga så de behövde en helare vid frontlinjen. Någon med en tung rustning dog och de hjälpte doktorn att spänna på den så att han kunde springa fram till frontlinjen och hela folk, därför han kan slåss också för ibland behöver man hacka sig fram till någon och hjälpa dem innan det är för sent. Och när smärtstillande tog slut var han killen som var tvungen att försöka improvisera fram något, alltså alkemi.
 

Massher

Keyboard Warrior
Joined
25 Apr 2014
Messages
42
Fältmedikus känns stabilt. Min uppfattning är inte att alkemister/helare måste tillhöra varken ordo magika, Prios kyrka eller barbarklanerna. Det kan ju exempelvis vara så att din karaktär var en helt "vanlig" soldat som lärdes upp till fältmedikus (där rudimentär alkemi säkerligen var ett inslag) och sen fortsatte utveckla sin kunskap som alkemist+medikus efter kriget. Det kan ju även vara så att din karaktär började som medikus men blev härdad av slagfältet och började använda sina kunskaper både för att göra sig av med motståndet och hjälpa de egna (tänk "dödsängel" som koncept).
 

SirBulle

Veteran
Joined
17 Dec 2014
Messages
9
Jag gjorde ett gästspel hos lite vänner som en listig gammal svartalf som har tagit sig fram genom livet som lönnmördare. (Eller vad som nu har råkat behövas.)
Jag ströp eller förgiftade mina offer även om jag kunde penetrera de flesta rustningar med min dolk i de fall jag behövde det.
Gammal och sur på det mesta men ändå med en sorts mentor-instinkt för de stakars äventyrare han har hamnat ihop med.


I rena stats så hade jag 15 i Listig.
Jag körde med Gesäll i taktiker och sedan Novis i Stryparkonst och Alkemi.

Alltså hade jag 15 i Försvar och initiativet räknades på 15.

I de fall som det är en stor krigare som boss så är stryparkonst helt OP.
Du har 15 på att träffa och får ofta en bonus till det då krigarna inte är så extremt listiga.
Sedan är det bara att fortsätta strypa varje runda tills krigaren är nere. Denna kan inte göra något åt saken.
Sedan är det bara hoppas att dina allierade tar hand om "bossens" följeslagare.

Jag satte 10 eller något i träffsäker för att ha en rimlig chans att kunna slåss även utan stryparkonsten.
Taktiker hjälper upp detta om du lyckas få mästare i det.

Ökar du upp stryparkonsten så kan du börja strypa med granater på avstånd vilket gör att du inte är så utsatt när du står och stryper någon.

Alkemi valde jag mest för att det kändes bra för karaktären men det kan även ses som ett sätt att göra dina granater men även livsbringande elixir vilket behövs då du inte tål mycket.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
En av mina spelare ville också spela en Listig rollperson. Just nu har Lebo förmågorna:

Alkemi, N
Medicus, N
Taktiker, G
Lärd, N
Ordensmagi, N.

Listig och Träffsäker är de två högsta värdena.

Lebo håller väl sig inte i bakgrunden under striderna, som du verkade vilja. Han kan strida! Däremot skiner han mest utanför strid, i problemlösning. Och påtal om bakgrundshistoria...


"Lebo växte upp i huvudstaden med sin mor och far. Familjen hade det bra ställt, och faderns kontakter och pengar räckte väl till att få in Lebo i Ordo Magickas skolor. Intresset för läkekonst hade sedan tidig ålder vuxit sig stor och redan tidigt i undervisningen fick han svar på sitt intresse. Men med tonåren blomstrade problem. Föräldrarnas ständiga oro bekräftades, när Lebos öron blev spetsigare än någonsin och hans hud gråa än någon annans. Den naturliga utvägen för föräldrarna blev att bryta kontakt med sonen. Åtminstone för ett adligt par som dessa. För vad skulle det bli av familjen, när ryktet sprider sig om att Hertigens son är en Bortbyting? Trots detta var kärleken för sonen allt för stor. Efter många mutor och uppoffringar lyckades Lebo avsluta sin utbildning. Officiellt var kontakten bruten mellan Hertigen och hans spetsöriga avkomma, men paret såg till att Lebo aldrig gick hungrig.

Efter många år i Ordens bibliotek och klassrum kunde Lebo själv använda "Ordensmedicus" i sin hälsningsfras. Men kriget hade satt sina spår, och kvar av staden var misär hungriga magar. Lebo spenderade sina sista år i Alberetor med att hjälpa de han kunde hjälpa. Ett brutet ben, för mat eller husrum. Ofta räckte det med ett leende för att bortbytingen skulle tacka för sig och vandra vidare. Föräldrarna hade varit några av de första att ge sig av över bergen, och lämnade en ordentlig summa daler med sonen. Men pengar försvinner snabbt i en stad utan lag och rätt. Med sina sista besparingar införskaffade Lebo sig ordentligt med proviant för att ta sig mot det Förlovade landet. Och så klart såg han till att hitta ett ordentligt vapen. Nog hade han lärt sig att använda ett. Det hade han behövt mer och mer de senaste åren i de gamla riket.

Vad som hände norr om Titanerna är en annan historia... Men en sak ska du veta. Lebo är en Listig bortbyting."
 

Bargokk

Veteran
Joined
10 May 2015
Messages
7
Vår spelledare låter oss spela igenom våra uppväxter istället så bakgrunden fick jag strunta i. Och efter att ha funderat mycket insåg jag att den mest effektiva (och för min karaktär) passande grundegenskap förutom listig fick bli Övertygande då jag kände att vara vis och vältalig går väl ihop både regeltekniskt och spelmässigt.

Listig: 15
Övertygande: 14
Stark: 14
Viljestark: 13
Träffsäker: 5
Kvick: 9
Diskret: 5
Vaksam: 5

Något sådant. 9an kan självklart sättas på diskret eller vaksam. Förmodligen kommer jag flytta den till vaksam.
15 i Stark för att kunna ta lite mer stryk, viljestark för att tåla korruption bättre även om karaktären INTE kommer hålla på med magi. Han ska vara en vis man inte någon magiker!

Förmågor:
Taktiker II
Dominera I
Lärd III
Medicus III
Giftbrukare II

Detta gör att karaktären kommer klara sig hyfsat i strid. Han kommer få högt initiativ, högt försvar och högt i att träffa. Lärd är helt klart en av de bästa färdigheterna i spelet så den måste höjas fort. Giftbrukare gör att du tidigt kan dela ut en hel del skada (om du har råd med gift)

Kombinera detta senare med:

Stångverkan III (KLART HAN SKA HA EN STAV :D, helt ok att byta ut mot en hillebard)
Rustmästare II (på grund av lågt i kvick blir nivå 3 sämst...)
Ledare II (Extra skada för alla! Helt klart en brutalt bra färdighet!)
Alkemi (Cool färdighet men helt värdelös eftersom gruppen nog kommer ha tillräckligt med pengar för att köpa alla elixir de önskar..)
Dominera III (Kombinationen av stångverkan och Dominera gör att du kan hålla dig vid liv genom att hålla fiender borta.)
Monsterlära (Varför inte, för dålig för att ignorera och passar bra på konceptet av en lärd krigare)
Den listige karaktären kommer nog ha uppgiften att skydda bågskytten och sig själv tills Rese-Krigar-tvåhandshammaren slaktat allt.

Skadan kommer ändå bli rätt schyst i närstrid och även om de andra spelarna kommer ha magier så kommer den listige karaktären med Lärd, giftbrukare och medicus vara väldigt användbar.

Skadan kan bli: 1T10(Stångverkan)+1T4(Elementaressens)+1T4(Ledare)+ 1T4(monsterlärd)
Denna skada kommer han göra på ALLA som ger sig in i närstrid med honom, de som inte dör kan han hålla borta med antingen Dominera eller Stångverkan.
b
Egentligen behöver du inte ha så mycket i Viljestark eftersom du kommer byta ut alla viljestarkslag mot övertygande eller listig. MEN INTE KORRUPTIONSTRÖSKELN. Typiskt! Och eftersom korruption är fruktansvärt läskigt så vill man ha högt i den även fast man inte kommer kasta magier...

Vad tror ni?


En fråga bara.... På Lärd nivå III står det att den lärde kan kasta magier genom magipergament (eller något sådant, minns inte exakt var det står)? Men jag hittar INGENTING mer om det i boken. Hur skapas dem? Går sådana att köpa? Hur fungerar reglerna då? Får jag fortfarande Korruption?
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Pergament och mystiska krafter genom dessa kommer introduceras mer i spelarboken, om jag förstått det rätt. Den väntas släppas till jul.
 

Bargokk

Veteran
Joined
10 May 2015
Messages
7
PjåtrimKaj;n111940 said:
Pergament och mystiska krafter genom dessa kommer introduceras mer i spelarboken, om jag förstått det rätt. Den väntas släppas till jul.

Rackarns! Den som väntar på något gott alltså... Även om det inte finns regler för det så är Lärd nivå 3 ändå värd att höja till för en Listig karaktär.
 
Top