Nekromanti En lista..

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Vad är det absolut första man ska börja med när man gör ett rollspel rent regelmässigt? (Efter koncept och värld)

Douggie
--
Vem dör först?
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Rätt grova drag.

Det första är som sagt konceptet, vad du vill att ditt spel skall handla om. Utifrån det kommer världen att växa fram så den är det ingen brådska med.

Nästa steg är att plocka fram detaljerna. Vilka fraktioner finns det, vilka sorts människor, finns det människor överhuvudtaget, andra varelser o.s.v.

När man så har en grund att stå på (redan här kan man börja spela) vill man kanske ha egna regler till det hela. Då gäller det att gå tillbaka till konceptet. Vill man göra ett snabbt och enkelt regelsystem eller vill man ha tonvis av böcker och tabeller med korsreferenser och "frivilliga regler". Det är bara att välja.

När detta är färdigt är det finputsning som gäller. Speltesta, ändra, speltesta, ändra o.s.v. Sätt ett datum då det får vara nog. Visst kan man speltesta i all evinnerlighet, men det blir man inte gladare av.

Färdigt!

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Börja med att bestämma hur du vill att ett enkelt handlingsslag skall fungera. Slår man för grundegenskap eller färdighet eller summan av de båda? Finns möjlighet att göra det svårare eller lättare med hjälp av svårighetsgrader? Får man veta hur bra det gick, finns perfekta och fumlade resultat? Räcker det med att veta om man misslyckades eller lyckades?

När detta är bestämt utformar man systemet för att ange en rollpersonens egenskaper och skickligheter. Till exempel den vanliga formen med grundegenskaper och färdigheter. Alternativ är till exempel västmarks system (kommer inte ihåg om de heter egenskaper och skickligheter).

Det är dags att bestämma hur man gör en rollperson. Jag tycker det är naturligt att börja från födseln och arbeta framåt. Man växer och får erfarenhet som man placerar ut alteftersom. Eller så kan man få en klumpsumma som man fördelar enligt eget tycke (och sitt rollpersonskoncept).

Snow
Dead, but still walking around
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Checklista och åsikter

"Vad är det absolut första man ska börja med när man gör ett rollspel rent regelmässigt? (Efter koncept och värld)"

Två saker är det absolut första man ska göra när man skapar regler:

a) Hur mäter man rollpersonens egenskaper? Vilken skala används (om över huvud taget) och vad är normala värden?
b) Hur avgör man om rollpersonen lyckas med sina handlingar?

Dessa två är så intimt sammankopplade med varandra att de måste avgöras samtidigt. Dessutom är de det absolut mest grundläggande. När man har plockat fram dessa två saker kan man börja fundera på detaljer, som:

1) Ska jag ha någon form av attribut, och i så fall vilka?
2) Ska jag ha någon form av färdigheter? Ta inte fram alla än, utan några praktiska exempel från olika kategorier.
3) Hur gör man en handling svårare eller lättare? Ska denna finess finnas med över huvud taget?
4) Hur mäter man däng? Mäter man blodförlust, utmattning et cetera, eller nöjer man sig med hur ont man har? Vad får däng för praktiska resultat?
5) Hur avgör man hur mycket däng man får? Kan andra värden (skicklighet i våld, hög fysisk styrka, rustningar etc) påverka mängden däng, och i så fall hur?
6) Behövs några sekundära värden (skadebonus)? I så fall vilka, och hur plockas de fram? Behövs de över huvud taget, eller kan de plockas bort?
7) Hur plockar man fram en rollperson? Slump eller köp? Kombination?
8) Är reglerna roliga/unika/intressanta? Ett trist system saknar attraktionskraft hos de som vill ha regler, och ett kul system kan fortfarande ignoreras av friformarna.

Och glöm inte att speltesta sönder systemet! Testa både ur optimeringssynpunkt, extrema situationer såväl som normalt rollspelande. Du behöver veta hur man optimerar en rollperson eller använder en viss regel optimalt och gärna åtgärda det, så att det inte kan missbrukas eller måste överlåtas till spelledaren. Du behöver veta absurda resultat. Och du behöver också veta huruvida spelsystemet faktiskt fungerar i normalt rollspel och inte kommer ivägen för rollspelande.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Men samma sak gäller vid skapade av rollspel nu som då? Ok, kanske är det rologare med nytt, de e sant, men det blir nog bara att det står samma saker fast p annat sätt??

/King Kromm
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men samma sak gäller vid skapade av rollspel nu som då? Ok, kanske är det rologare med nytt, de e sant, men det blir nog bara att det står samma saker fast p annat sätt??"

Framförallt har jag fått ännu mer erfarenhet av "yrket", så jag tänkte lista upp vanliga falluckor och snubbeltrådar. Bland annat.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Checklista och åsikter

Och glöm inte att spelets koncept och atmosfär bör påverka reglerna. Vill du ha ett spel som är heroiskt-episkt i Star Wars-stil, eller ett som är riktigt down-and-gritty?
 
Top