En lätt nostalgisk känsla infann sig när jag hittade lite gamla rollspelsböcker gömda hemma.

MajorKong

Veteran
Joined
7 Apr 2022
Messages
4
Hej glada forumiter!

En gång för länge,länge sedan så åkte jag tåg till stora staden göteborg lite då och då för att botanisera och dräggla lite över de olika rollspelen som vid denna tiden fanns att titta på i de rollspelsbutiker som då fanns i staden.

På en hylla på Tradition så fanns 2 spel som hette TORG och Phoenix command. Jag sneglade länge på phoenix command och till slut så gjorde jag slag i saken och köpte PCCS.
Jag började en gång i tiden spela rollspel genom en kompis som lärde mig.. strax innan det så hade mina föräldrar köpt Western till mig. Min kompis och jag lirade Drakar och demoner och när det blev min tur att spelleda så lärde jag mig western.. det tog lite tid men jag gillade det bättre än DoD. så krångliga regelsystem känns naturliga för mig..

Jag försökte några gånger få min spelgrupp att spela något med Phoenix command men intresset var fattigt... bara jag som gillade det..

Nu undrar jag om det någonstans på detta forum finns någon som lite som mig fascinerades av det här spelet men faktiskt även körde det när det begav sig.. eller senare.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Aldrig spelat men jag gillar spelets ansats nu när jag läser om det!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag använda Phoenix Command vid några tillfällen. Tyvärr skulle jag nog vara tvungen att återskapa rollformulären. Jag körde genom kopiatorn, klippt och klistrat, och sedan körde resultatet på nytt genom kopiatorn. Genom att placera några saker på rollformuläret (några tabeller behövdes det bara en rad av, då t.ex. grundegenskaperna sällan andras), samt front-loada lite beräkningar, så flöt det på rätt bra. :)

Det blev dock aldrig av att prova regelboken som hanterade svärd och rustningar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Spelade det en eller två gånger c 1991. Det var något med terrorister på en flygplats som vi skulle ta av daga. Vi var hälften fascinerade, hälften roade av systemet och dess vapenfixering. Jag hade kul när vi spelade det, men det kunde inte konkurrera ut Stormbringer, CoC och KAP.
 

MajorKong

Veteran
Joined
7 Apr 2022
Messages
4
Jag använda Phoenix Command vid några tillfällen. Tyvärr skulle jag nog vara tvungen att återskapa rollformulären. Jag körde genom kopiatorn, klippt och klistrat, och sedan körde resultatet på nytt genom kopiatorn. Genom att placera några saker på rollformuläret (några tabeller behövdes det bara en rad av, då t.ex. grundegenskaperna sällan andras), samt front-loada lite beräkningar, så flöt det på rätt bra. :)

Det blev dock aldrig av att prova regelboken som hanterade svärd och rustningar.
Coolt.. jag och min polare testkörde några strider med alla böckerna några gånger.. jag är lite av en samlare när det kommer till rollspel och jag köpte de flesta böckerna till PC vart det led.. en bok lyckades jag dock inte få tag i (tror det var civilian weapons supplement) men jag hittade en snubbe i usa som som var villig att kopiera hela boken och sedan skicka den till mig via post.. såå coolt..
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,493
Location
En mälarö
Jodå, jag körde Phoenix Command ett antal gånger för sisådär 30 år sedan, mest i diverse oneshots. (Det enda undantaget där det användes som regelmotor i något som kan kallas en kampanj utspelades i Vietnams djungler 1967.)

PC har väl sin charm på något bisarrt vis men är helt omöjligt att användas i rollspelssammanhang som inte till nära på hundra procent fokuserar på eldstrider.
 
Top