Nekromanti En kort fråga angånde Miskatonic U.

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
En snabbis bara....
Vad är Miskatonic Universe och var kan ajg läsa om det.
Stötte på det när jagsurfade på Chaosiums hemsida....

:zeppelinare: Bara för att den är så sygg :gremwink:
 
G

Guest

Guest
Det är ett universitet som ligger i Arkham... Ett påhittat universitet i en påhittad stad av HP Lovecraft... Universitetet ska ha ett jättelikt bibliotek där det finns en massa unika böcker så som Necronomicon, die unspreche culten (eller vad den heter) och liknande... Inget "universe" som du skriver utan ett universitet... Rätta mig om jag har fel allihopa!
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
En kort kommentar angånde Miskatonic U..

Nej, nej, så rätt så.. :gremsmirk:

Man får inte förglömma det underbara och likaledes ökända hospitalet som dessutom finns där: "Arkham asylum" *S*

Finns en trevlig liten "companion" med namnet "H.P Lovecrafts Arkham" att köpa dessutom, utgiven för inte alltför länge sedan. *Reklam* :gremlaugh:

En inte alltför seriös liten Miskatonic-sida, have a look:

http://www.miskatonic.net
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: En kort kommentar angånde Miskatonic U..

Miscatonic University är för övrigt döpt efter floden som rinner genom Arkham. Miscatonic River. Tjo.


Storuggla, badar
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Re: En kort kommentar angånde Miskatonic U..

Såg nån sida på nätet där man mot dyra penningar kunde få examensbevis utfärdade av M U att hänga på väggen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Fler korta kommentarer ang. Miskatonic U..

>Miscatonic University är för övrigt döpt efter floden som rinner genom Arkham. Miscatonic River.

De flesta av Lovecrafts skapelser (platserna alltså) som t.ex. Insmouth och Dunwich ligger även de i området, som kallas "Miscatonic Valley". Själva namnet "Miscatonic" lär förövrigt ha indianursprung.

En liten triviadetalj om universitetet är att de har ett basebollag som heter Miscatonic Puds. (Vad sjutton är en "pud" förresten? Nån som vet?)

/Anders
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Pudpud [OT]

Pud kan betyda en hel del knas, men det är nog den arkaiska slangformen för "hand" som avses; den är ungefär ekvivalent med "labb" på svenska. (Eller något vagt liknande en pod, fast som sprids av Deep Ones. Eller något :gremsmirk:)


/Feliath - pud pud pud
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Fler korta kommentarer ang. Miskatonic U..

"En liten triviadetalj om universitetet är att de har ett basebollag som heter Miscatonic Puds. (Vad sjutton är en "pud" förresten? Nån som vet?)"

Näpp! Ty de heter Miscatonic Pods, vilket är kort för Cephalopods, cephalopodds som betyder bläckfisk. Och tänk hur en bläckis ser ut... :gremelak:
Se deras hemsida!


Storuggla, Kutte!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
Stoppa mig om jag har fel...

...men är det inte på Arkham asylum Läderlappen (Batman för er under 20) låser in diverse skurkar. Eller minns jag helt fel från filmerna. :gremconfused:

Hyggligt isåfall att slänga in Arkham i den världen. Passar rätt bra.

Man får inte förglömma det underbara och likaledes ökända hospitalet som dessutom finns där: "Arkham asylum" *S*
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Men det har du inte..

...men är det inte på Arkham asylum Läderlappen (Batman för er under 20) låser in diverse skurkar. Eller minns jag helt fel från filmerna.
Du minns knappast fel; Arkham figurerar i följande serier (som jag är medveten om): Batman, superman, Swampthing, hellblazer och sandman. Förmodligen är den inlagd som stående element i hela DC-comics' för att de ska ha något att slänga galna vetenskapsmän och superskurkar i.. *S*
 
Top