En knytnäve av stål [recension]

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: En knytnäve av Stål
Av: Franz Ung
Till: Mutant 2089
När: 2019

Det här är ett Cyberpunk scenario som handlar om politik och är genuint kritiskt mot makten. Det är en ovanlig sak att se 2020 där Cyberpunk är ett ord som betyder “neon-nöjesfält med blodbad och stripor”. Ämnen som behandlas är bland annat nationalism i Europa, teknokratiska idéers inflytande på politiken, rasism och frihandel. Författaren har uppenbart åsikter, men det här är mer ett äventyr som vrider och vänder på saker. Visar oss sprickorna i alla tingen som det vidrör.

Det andas också film Noir utan att bli en pastisch. Det är subtilt men inte nedtonar. De mer “over-the-top” aspekterna finns kvar men behandlas seriöst. Äventyret utspelar sig i Barcelona som vi första gången får beskrivet för oss så här: “Neo-Kataloniens huvudstad är Barcelona, en plats som de sköra bör hålla sig borta från.” Vad mer behöver du? För du får det, du får kontrafaktiska men trovärdiga tidslinjer över Europas framtida historia som är träffsäkra nog att det ska göra lite ont i magen att läsa dem, demografi, kartor med mera. Det är inriktat på rätt saker, sakerna som spelarna och deras karaktärer bryr sig om så som rättsväsende, brottsimperium (passa dig för robotmaffian) och blodsporter man kan delta i. Jet-Fight är till exempel en magiskt kul låtsas kampsport där kämparna utrustas med jetpacks och svärd.

Så vill du bara ha en riktigt fet Cyberpunk stad till Mutant 2089 eller Cyber M/77 så är det här ett bra köp i sig (och eftersom PDF:en är gratis är det ännu mer värt att ladda ner!). Bara den delen är anledning att skaffa boken. Men sedan har vi också äventyret.

Det är inte ett äventyr, ett äventyr är inte så här stort. Det här är istället en riktigt saftig kampanj i storleksordningen 10-20 normallångt sessioner. Det är en tungt undersökningbaserad kampanj, så älskar du att lösa mysterium är det här kampanjen för dig. Men här finns också intriger med olika faktioner, dödligt våld (det är skrivet av någon som kan skriva Mutant 2089 statblocks som är BR och gör vad fiktionen säger och jag skulle kunna gråta av lycka!) och moraliska val. Det är inte rälsas alls utan följer en lös akt struktur där karaktärerna skalar en lök av mysterium tills de kommer till mitten. Och sedan bryter min metafor ihop för det finns flera olika slut.

NPC:erna är den stora behållningen här, de påminner mig lite om karaktärerna från Shadows over Bögenhafen. De är kortfattat beskrivna men djupa. Breda som en vattenpöl men djupa som brunnar och på få ord. Att navigera dem är mycket av att ta sig framåt i den här kampanjen och de bär upp det ansvaret väldigt bra.

Boken är också minimalistiskt snygg. Älskar du en massa utspridda bilder och luriga layouter så blir du besviken. Det här är mer stram post ww2 design. Brutalism och minimalism. Groteska ansikten och stilrena gasmasker. Det funkar bra för stämningen tycker jag.

Nackdelar? Det är massiva spoilers men det här äventyret är tungt på Psi-Mutanterna. Jag är fuck yes Akira är bästa cyberpunken, men jag vet att många inte håller med mig. Så var beredd på den grejen om du ska köra scenariot. Så det är en grej. Den andra grejen är…

Det mest passande slutet och det som presenteras först är det där spelarkaraktärerna låter hela staden slita sig själv i stycken under en telepatisk attack medan de vandrar därifrån eftersom staden är för smutsig för att rädda. De får sina pengar och de lämnar staden till sitt öde. Det är ett mäktigt slut. “Forget it Jake it's Chinatown”. Man kan som spelare gå efter ett lyckligare slutet också, det här är ingen räls. Men slutet som är ren nihilism hänger tungt över slutet på scenariot. Det kommer inte falla alla i smaken.

Ladda ner och läs det här scenariot, det är väldigt bra.

5 av 5
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
God45: Tack så jättemycket för den otroligt fina recensionen!!! Verkligen superkul att du tyckte äventyret var så bra!!!

Xenomorf mystiker: Det ligger tyvärr inte uppe någonstans än, men det finns på min Google Drive. Skicka ett PM så delar jag det med dig :)
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Well, color me intrigued! Bara det att någon skriver grejor till Mutant 2089 är ju anmärkningsvärt. Att det dessutom verkar vara bra grejor gör ju att nyfikenhetsmätaren sprängs.
Fråga: Frekventeras kampanjen av de i en annan tråd så uppenbart djupt saknade djurmutanterna, och om inte, dödar man stämningen om man slänger in dem?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Doktor Laser;n339942 said:
Well, color me intrigued! Bara det att någon skriver grejor till Mutant 2089 är ju anmärkningsvärt. Att det dessutom verkar vara bra grejor gör ju att nyfikenhetsmätaren sprängs.
Fråga: Frekventeras kampanjen av de i en annan tråd så uppenbart djupt saknade djurmutanterna, och om inte, dödar man stämningen om man slänger in dem?
Tack så jättemycket, kul att du tycker att det verkar spännande! Släng iväg ett PM om du vill ha den via Drive :)

Det förekommer djurmutanter i äventyret! Bland annat en muterad råtta, en muterad noshörning, en muterad björn (om jag inte minns fel) och ett muterat lejon. Däremot är forumtråden om djurmutanternas uppkomst skapad efter att äventyret skrevs färdigt, så grejerna som nämns där är inte med.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Kanske är det för att God45 är så brutalt ärlig vid recensioner, även om det så klart är hans egen åsikt, men jag blir verkligen peppad att spela!

Det är så länge sen man kört "riktiga" mutant! Det som är bland de första jag spelat. Det låter verkligen som en bra setting också!

Jättekul även om jag säkert aldrig får spela den
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
.113;n340120 said:
Kanske är det för att God45 är så brutalt ärlig vid recensioner, även om det så klart är hans egen åsikt, men jag blir verkligen peppad att spela!

Det är så länge sen man kört "riktiga" mutant! Det som är bland de första jag spelat. Det låter verkligen som en bra setting också!

Jättekul även om jag säkert aldrig får spela den
Vad roligt att du är nyfiken på äventyret! Om du skickar ett PM kan jag dela det med dig via Drive. Även om du inte får möjlighet att spela det kan det ju bli lite trevlig läsning :)
 
Top