Nekromanti En karta kräver kommentarer

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Såja, jag har lagt upp en preliminär karta på en del av Irea Enis, på <A HREF="http://www.offplanet.net/irea" target="_new">http://www.offplanet.net/irea</A>. Jag skulle gärna vilja ha kommentarer på den.
Saker jag undrar över är t.ex. om utseendet är ok, om geografin känns realistisk, om kartan är tilltalande (uppmanar och inspirerar till spel, osv...) och om namn och liknande faller folk på läppen.


[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Fast om det ska bli en spelarkarta så borde det vara en del kommentarer efter den senaste ägaren, typ "farligt sun", "drakar", "smala stigar" etc...

Robban-har faktiskt inte sett kartan, eftersom hans I-net inte funkar... Men han har dock sina ideer...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker att den var klart snygg !!
Kommer du att dela upp de delaran så att man kan göra en närmare titt på vad som finns ???
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag gillar stilen på kartan. Inte som vissa "vägatlaser". Bra jobbet.

Men det hela känns lite lite. Öarna är ganska få. Det är mycket hav. Och om de inte är ganska små tar det otrolig tid att segla mellan dem.

Snow
Dead, but still walking around
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: preliminära lösningar...

Alla känner till det och hur många är vi inte som brukar det. Vi gör tillfälliga lösningar än här än där... Nu undrar jag när kommer den icke preliminära kartan upp??? Jag gillar förhandstitten... men det behövs mer på en karta....

Lady Silver Wolf
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Hmmm... Om vi nu ska komma till de negativa aspekterna.

Kartan känns lite grötig. Kanske främst på grund av alla gränser kors och tvärs. vissa namn ärt också svåra att läsa, t.ex. "Syrallen". Som andra har sagt så tycker jag även att det är en lite väl odetaljerad karta. Bergen hade heller inte behövt sticka ut i vattnet. I övrigt är kartan bra. Geografin känns inte osannolik. Namnen är ganska neutrala, varken oerhört fantastiska eller fruktansvärt usla, som det ofta är med fantasynamn. Man får också intrycket av att området är ganska spännande.
Får man fråga hur du gjort 3Deffekterna?

/Dnalor, allt är Såklart Bara Min Alldeles Egen, Högst Personliga Åsikt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Blygsamt ...

RipperDoc: "Har du gjort den kartan? Jäkligt snygg faktiskt...lite lite fantasy dock, mer kartbokslik..."

I tur och ordning: Ja. Jag vet. Det var liksom själva poängen.

/Dante
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
En kommentar: jag tror att kartan vore något mer lättöverskådlig om inte gränserna var så (över)tydligt dragna. Försök att göra sträckade gränser i stället för heldragna och kanske också med en mindre iögonenfallande färg.

Sedan instämmer jag också på vad som skrivits nedan om att det var väldigt mycket vatten och väldigt lite land.

I övrigt: en mycket bra karta. Betydligt bättre än vad jag skulle kunna prestera...

Ridijeck
kartläsare
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Så här gjorde jag ...

Jag började med att (hand)teckna kustlinjen och alla öar och sjöar. Sedan tecknade jag på fyra olika kalkerpapper (för att få passning): Floder, höjdkurvor, vägar och havsdjup.

Dessa teckningar scannade jag i 1200 dpi med en Agfa Studiostar flatbäddsscanner. Efter lite finputsning i Adobe Photoshop sparade jag varje bild som en 1-bitars tiff (fortfarande med 1200 dpi).

Dessa bilder konverterade jag till beziergrafik i Adobe Illustrator-format med Adobe Streamline.

Jag lade alla bilder som olika lager i ett och samma Adobe Illustrator-dokument. Jag valde färger, typsnitt och symboler från en av mina kartböcker (minns inte vilken, antagligen Daily Telegraph's World Atlas).

Slutligen konverterade jag lagret med höjdkurvor till en punktuppbyggd bild i 300 dpi som jag exporterade till Adobe Photoshop. Där skapade jag tre effektlager med olika inställningar för Inner Bevel, Outer Bevel och genomskinlighet för att få fram de mjuka skuggorna i bergen. Jag utgick från höjdkurvorna samt en karta över Grekland för att bestämma hur skuggningen skulle se ut.

När jag var nöjd slog jag samman alla lager, sparade bilden i tiff-format och monterade in den i Adobe Illustrator-dokumentet på exakt samma koordinater som det tidigare höjdkurvelagret.

Några frågor?

/Dante
 

Ingolf X

Veteran
Joined
22 Aug 2000
Messages
33
Location
Sollentuna, Sverige
Re: Så här gjorde jag ...

Jag har inga frågor, ville bara säga att kartan är grymt bra gjord!
Måste ha krävts en stor portion motivation till det där! Samt en minst lika stor portion kunskap om hur man gör...

Ingolf - En gudabenådning...
 
Top