Nekromanti En kampanjhemsida [edit]

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det har varit uppe på tapeten tidigare, men till min kampanj som startar om en vecka knåpade jag ihop följande hemsida. Marco tipsade mig om att ha en enkel wiki för att kunna boka möten, och jag slog ihop det med att göra en sida som kan inspirera lite också.

Wikin gör att alla spelare kan ändra, eller framförallt, lägga till saker. Krönikor skrivs med lätthet direkt på sidan. Folk kan skriva om sina egna karaktärer. Bokning sker genom att man skriver en tabell, där raderna är alla som är intresserade av att spela, och kolumnerna datumen man kan tänkas spela. Vem som helst kan då skriva in sig på ett spelmöte, eller föreslå en ny tid. Det är enkelt och förmodligen snabbare än riktiga mötesplaneringssystem. Kort sagt, vad tror ni om att ha en liten wiki för ens respektive rollspelskampanjer?

Edit: Länk fixad.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: En kampanjhemsida

Du blev helt galet inspirerad, märker jag. Kul!

Själv gillar jag den idén skarpt då informationen finns samlad på en enda plats och man kan komma åt den överallt. Man slipper en massa mail, SMS och telefonerande. Det bästa med den är att man också kan samla på sammanfattningar av vad som har hänt samt lägga upp info om SLPer som spelarna bör minnas. Den sidan vi använder för att lira Age of Worms (D&D) finns här: http://www.shell.linux.se/mikael/fysikklubben/pmwiki.php?n=DnD.Start (bör ej utforskas djupare än förstasidan då den innehåller SPOILERS för Age of Worms).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kul initativ !

Trevligt nitativ tycker jag !
Kommer kansek inte att skriva så mycket, men absolut följa & läsa vad som står där !!
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
För det första; Grymt snyggt! Smidig och smart upplagt och väldigt lockande (läses; gästspelar gärna någon gång när livet inte är så fulltecknat och önskar att jag hade tid för fler kampanjer)

Och så till frågan om wikis och hemsidor för rollspelskampanjer, har varit med om några varianter (tror första gången vi testade det var 1996 och haft det från och till sen dess) och tycker det är bra att ha i grunden. Reflektioner om det är dock:
-Det är alltid upp till deltagarnas nätvana och nätfrekvens, smidigast är om alla är ungefär lika aktiva och finns vid nätet rätt jämt mycket
-Det ersätter aldrig helt dialogen, datum för spel bokas enklare vid speltillfällena, även om nätet är en backup, oftast har massmailande smidigare löst datumbokningar, även om det är bra att sedan kunna dubbelkolla kalendern på nätet
-Folk skriver olika mycket, och hamnar man i flera kampanjer med wikis tar tiden snabbt slut, så länge det varit en kampanj med wiki har det varit pucklugnt, men nu försvinner tiden
-Det absolut bästa med wikis är att de ger en naturlig plats för krönikor, men de skriver sig inte själva för det, och man vill gärna se att de läses och få feedback för att orka skriva dem
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Det verkar vara en bra idé men det kräver säkerligen att man inte har tummen mitt i hand när det gäller att hantera wikis och hur man skapar dem. Som exempelvis undetecknad... Så hur gör man?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
man borde också kunna använda blogspot eller liknade för enklare kampanjhemsidor..
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Det borde väl funka bra - snygg och inspirerande sida.

Med min närmaste spelgrupp använder jag själv ett litet forum, men det är inte avsett att i sig vara så stämningsgivande utan mer ett allmänt infoutbyte. Som nämndes kompletterar vi med all möjlig annan slags kommunikation.

En av kampanjerna använder material från min xenasida, men knappast de andra.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Just wikis brukar man behöva sätta upp själva. Det finns en tjänst som heter jotspot.com (det finns fler), som just nu är stängd. Jag hade en websserver med PHP (som de flesta webhotell erbjuder). Bara tanka ner PmWiki (pmwiki.org), packa upp den, ladda upp på servern och följa instruktionerna. Eventuellt lite meck för att få svenskt gränssnitt. Jag önskar jag kunde ta åt mig äran för designen, men jag laddade helt enkelt ner ett skin och laddade upp. Busenkelt.

PM:a om du vill ha mer hjälp att sätta upp en.
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Jag blir alltid imponerad av människor som kan skriva prosa som förmedlar inlevelse och inspiration. Kanske är det beroende av min egen oförmåga att förmedla annat än information via text.

kort och gott: frän text och mycket inspirerande (som många redan påpekat). :gremlaugh:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag får tacka dig, och alla andra, för de vänliga orden. Jag hoppas att sidan kan inspirera till spel, det är dess enda syfte. Kanske inspirerar sedan själva spelet tillräckligt för att spelarna eller jag ska skriva krönikor? Isf är det bara att kika in på sidan och se vad som hänt i kampanjen.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ja för egen del finns inget behov av wiki just nu men jag hör av mig om hjälp sökes. Jag hoppas dock att vi övriga kan följa er blivande kampanj på din wikisida.


Jotspot.com fick mig att dra lite på smilbandet. I gymnasiet kallades jag för just Jot. (Uttalet för tyska J.)
 
Top