Nekromanti En kampanj, flera spelledare

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Har förstått att det är vanligt med spelgrupper där de roterar spelledarrollen under kampanjens gång. Jag får inte min skalle runt hur det skulle fungera rent praktiskt med långtgående plots och sånt, men det vore onekligen roligt och ett bra sätt att få spelarna att utvecklas som rollspelare.

Någon med erfarenhet som vill berätta vad man bör tänka på?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Nu ska jag vara en tönt och skriva fast jag inte har erfarenheten du efterfrågar. :)

Den enklaste lösningen är ju att spela mer episodiskt och inte knyta in hela kampanjen i bara en uppsättning trådar. Om man är bekväm med att snegla på TV-serier som inspiration så finns det säkert exempel att hitta där man låter vissa trådar i berättelsen vila under en hel säsong för att återkomma senare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Vad man gör om man vill få det att fungera, i min erfarenhet, är att när man lämnar över alla anspråk på allt och man lämnar inte över några anteckningar eller handlingar till nästa person. Det spelar ingen roll om Greve Lorrian skulle vara en hemlig vampyr när du körde dina tre sessioner, det är mina tre sessioner nu och han är en paladin. Men inget retconnande! Retconnande av andra spelledares grejer är bullshit. Så är det introducerat att Greve Lorrian är en vampyr i spel är han en vampyr.

Sedan, och det här är viktigt, när du spelleder är din karaktär inte där. Han är fast i en annan dimension, i en koma eller på ett diplomatiskt uppdrag. GMNPC:er är lika vidriga som vanligt och folk som har med dem är den lägsta formen av spelledare.

Sedan hjälper det, men är inte nödvändigt att lägga upp plothooks till nästa spelledare. Om du läger dit ledtrådar att vampyrer infiltrerat hovet så kan nästa spelledare använda det till något coolt.
 
Top