Nekromanti En intervju med Theodore Bergquist

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Som du kanske eller kanske inte vet pågår omröstningen inför korandet av årets guldgnomer för fullt. I samband med det har jag äntligen fått tummen ur och gjort något som jag länge velat göra: låta de nominerade spelkonstruktörerna få berätta om hur de gör, när de gör apfeta spel.

Först ut är Theodore Bergquist, Trudvangs befälhavare sen nästan femton år tillbaka, som berättar om hur han gör för att ro iland ett mastodontprojekt som DoD:s jubileumsutgåva. Läs hela rasket på den här adressen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Ska de släppa en bomb igen?

Lärde de sig inget av den överhypade betal-wiki de "bombade" oss med på Gothcon för ett par år sen? =)

Kul intervju!

EDIT: Det vore helt enormt kul om den nya "bomben" vore att de nu i en "unik satsning" skulle satsa på print on demand för DoD, och framställde det som nåt som inget annat rollspel kört med... =)

//Krank, inte bitter
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
En ny "bomb"? Eh?!

Om det ska vara lika stort som släppet av första DoD så lär det ju inte vara nya Jorges som det syftas på. Eftersom det har med DoD att göra är det inte heller nya Götterdämmerung-utgåvan.

Det jag kan komma på som Riotminds varit involverade i de senaste åren som har med DoD att göra är kortfilmen/-erna. Kan det vara så att någon med kapital har nappat på deras kortfilm Tronländaren och vill göra en DoD-långfilm? Det vore ju en milstolpe i svensk rollspelshistoria så det är vad jag lägger mina pengar på just nu.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Hoppas på Jorges för den boken har verkligen låtit vänta på sig.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
En engelsk översättning skulle nog faktiskt kunna vara det största som hänt DoD sen 1982. Jag håller tummarna för det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Olav said:
En engelsk översättning skulle nog faktiskt kunna vara det största som hänt DoD sen 1982. Jag håller tummarna för det.
Det vore coolt, men... Givet Riots track record med det svenska språket, som de ju ändå får anses behärska som modersmålstalare, så ska det bli intressant att se hur de fungerar som skribenter på engelska...
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
  • Det har varit kortfilm på gång under några år nu och Tronländaren, en 30-minuters film, har visats på diverse festivaler med det (om jag minns rätt) uttalade målet att försöka hitta finansiärer till en långfilm.
  • RM har sedan de gick ner på sparlåga visat mer intresse för att leka med andra medier än rollspel i bokformat. De har snackat om film, mobilspel och så har vi ju så klart onlinetjänsten.
  • Det vore en riktigt stor händelse i DoD:s historia om det blev långfilm, så Theos jämförelse med släppet av ursprungs-DoD är inte orimlig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Den som lever får se.

Personligen hoppas jag att de gör en ny version, typ ett förenklat DoD-91, och sätter en stor jävla Drakar & Demoner-logga på lådan. Som syns på 50 meter.

Med balla bilder, och dumpar Trudvang som enda spelvärld. (Den kan leva kvar separat, som till exempel Forgotten Realms. Samt köra Ereb och andra världar parallellt med Trudvang).

Fokuserar på vad Drakar var bra på en gång i tiden, och att Riot dödar sina älsklingar.

Önskar jag hade Riotminds pengar! :gremsmile:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
kloptok said:
Jag skulle fortfarande satsa pengarna på att det är film på gång.
Förstås! Silly me. Ok - det är rätt stort
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Arfert said:
Den som lever får se.

Personligen hoppas jag att de gör en ny version, typ ett förenklat DoD-91, och sätter en stor jävla Drakar & Demoner-logga på lådan. Som syns på 50 meter.

Med balla bilder, och dumpar Trudvang som enda spelvärld. (Den kan leva kvar separat, som till exempel Forgotten Realms. Samt köra Ereb och andra världar parallellt med Trudvang).

Fokuserar på vad Drakar var bra på en gång i tiden, och att Riot dödar sina älsklingar.

Önskar jag hade Riotminds pengar! :gremsmile:
Tusan vad jag skulle gilla något sådant. :gremcool:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Arfert said:
Önskar jag hade Riotminds pengar! :gremsmile:
Har Riotminds massa pengar egentligen? Jag vet att folk har snackat om det i åratal, men det låter helt orimligt om de inte tjänar storkovan på någon sidoverksamhet.

För DoD lär de inte blivit rika på.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Vitulv said:
Har Riotminds massa pengar egentligen? Jag vet att folk har snackat om det i åratal, men det låter helt orimligt om de inte tjänar storkovan på någon sidoverksamhet.
Riot som bolag har inga stora resurser. Det finns privata resurser som Theo och Magnus använder för att driva bolaget som kul grej, ungefär som alla andra svenska rollspelstillverkare.

Sen har de förhoppningar om att IP:n ska kunna ge nått i framtiden. Men de badar inte i pengar, helt rätt.

/M
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Vitulv said:
Arfert said:
Önskar jag hade Riotminds pengar! :gremsmile:
Har Riotminds massa pengar egentligen? Jag vet att folk har snackat om det i åratal, men det låter helt orimligt om de inte tjänar storkovan på någon sidoverksamhet.

För DoD lär de inte blivit rika på.
Riotminds AB hade vid det senaste hos Bolagsverket registrerade bokslutet ett eget kapital på 118 kkr. Så det är inga gigantiska summor vi pratar om.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"För DoD lär de inte blivit rika på."

Det är väl Krille som brukar citera sin moder och säga att "Om du vill göra dig en liten förmögenhet på rollspel, börja med en stor". Eller något åt det håller. Det ligger något i det, är man inte Paizo eller Hasbro så ligger det inte så mycket cash i den här hobbyn att man kan bli sådär trollrik som folk verkar tro att Riots blev. Inte för att vi är snåla jävlar, utan för att vi är så få.


Storuggla, svältande konstnärer hela bunten
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
De har fan så mycket mer pengar än jag, som lever på ca 8000:- i månaden. Hej Försäkringskassan! :gremsmile:

(Bli aldrig sjuk)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hunk said:
Riotminds AB hade vid det senaste hos Bolagsverket registrerade bokslutet ett eget kapital på 118 kkr. Så det är inga gigantiska summor vi pratar om.
Tja, det är väl minst 10-20 gånger mer än vad normalt SagaGames kan hosta upp. Som tur är gör vi lågbudgetprodukter och har en bra relation med butiker som brukar föreställa ordentligt.
 
Top