Nekromanti En idé... (till Riotminds)

BoGGiT

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
81
Location
uppsala
Bland vissa veteraner och nya rollspelare så har det ju som bekant uppkommit önskemål om nytryckning av gamla klassiska dod-produkter. Att detta är ogenomförbart är för mig självklart, men det finns alternativ:

Wizards of the Coast, företaget som är ansvariga för Dungeons & Dragons, har lanserat gamla Ad&d-produkter genom att scanna in gamla ex, och släppa dessa i pdf-format, antingen gratis eller till försäljning för en ringa summa (kring tre dollar). En varken tids eller resurskrävande process skapar lönsamhet (antagligen) och lycka (ÄNTLIGEN kan jag spela hela svavelvinter) Kunde det kanske vara nåt?
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Snälla Riotminds, svara ja! [NT]

NT

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
vi har funderat på det..tyvärr tar det för mycket dyrbar tid från oss just nu. Det är dock inte omöjligt att det kommer i framtiden.

RiotMinds
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Läs föregående tråd om detta ämne [NT]

...

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Nu gav Theodore mig hopp. Det är klart att Riotminds borde släppa lite gamla goa DoD grejjer. Men då skulle jag hellre föredra ett litet seriösare arbete än inscanningar av pdf filer. Tänk vad skönt att kunna ladda ner Trakorien-häftet från nätet.

Men sånt får framtiden utgöra. Det vi kan göra är att visa att vi verkligen vill ha modulerna (om vi nu vill ha dom förstås..)

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Vad är det för fel på att scanna in materialet och publicera det som .pdf? Eller är det enkelheten som du ogillar?

*oförstående*

weatherman - en fin kille, egentligen
 

BoGGiT

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
81
Location
uppsala
Annan idé

Men vad sägs om den här idén: Låt frivilliga dod-fans (finns säkert en hel del sådana) utan betalning sköta digitaliseringen av gammalt dod-material (gäller även typ sinkadus och så), för att sedan lägga upp pdf-versioner för gratis nedladdning på eder hemsida? eller kanske för betalning. Finns nog som sagt en hel del fans som lätt skulle kunna avvara några timmar för att "föreviga" Svavelvinterserien och andra godbitar =)<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by BoGGiT on 2001-05-08 21:36.</EM></FONT></P>
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Men, jag kan tänka mig att scanna in hela Svavelvinterserien (utom Kristalltjuren som jag saknar eftersom den är dålig) så fort jag får tag på en sladd till min scanner. Såvida ingen åtalar mig alltså.
 

BoGGiT

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
81
Location
uppsala
That's the spirit!!! Grejen är bara att man inte bara scannar in det hur som helst, jag tror att WotC använde sig av nån form av högkvalitativ scanning, för deras ESD-produkter (inscanningar alltså) är typ som vanliga dokument, man kan söka på ord etc. om du förstår vad jag menar.
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Bra idé...

Jag är rätt säker på att väldigt många skulle vara intresserade av att få tag i gamla drakar-grejer i nytryck.... jag är en, t ex!

[color:red]The meek shall inherit the earth, but the brute shall be masters of the universe</font color=red>
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Du är allt bra smart du :)

Väldigt smart tänkt och ett bra initiativ. Jag tror att många hade uppskattat det och dessutom så borde det inte kosta så mycket för Riotminds, iallafall mindre än nytryck.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Joo, jag har nån textkonverterare. Har dock aldrig provat den så jag vet inte hur bra den är. Men som sagt: först måste jag ha en scannersladd =)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Svårt och dyrt ...

För det första måste man snoka upp alla illustratorer, kartritare och författare för att fråga om det är OK.

Sedan kanske man måste betala dem en slant för att få rätten att publicera materialet igen.

Sedan är det en djävulsk massa arbete med att iordningställa pdf:er av tryckta dokument (jag har gjort det vid ett par tillfällen). All text ska konverteras så den blir redigerbar. OCR-programmet tar fel på bokstäver och sparar radbrytningar och diviser så att hela texten måste korrekturläsas. Alla bilder ska scannas in var för sig eftersom streckbilder och rasterbilder kräver olika upplösning och efterbehandling. Alla rasterbilder kommer att se ut som skit eftersom rastret i den tryckta bilden skapar ett interferensmönster (moaré) tillsammans med pixlarna i den inscannade versionen.

Bättre då att utgå från de digitala originalen (som WotC gjort i de allra flesta fall) och konvertera direkt till pdf. Då konfronteras man med ett problem som kallas bakåtkompabilitet. Vem har en maskin (och mjukvara) som kan öppna original från way back when utan omflödningar? Vem har alla typsnitt? Vem har originalen? Finns de ens kvar? Vilket sidombrytningsprogram användes? Etc. etc.

Någon som förstår problemet?

/Dante
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Svårt och dyrt ...

"Någon som förstår problemet?"

Frågan var uppe för inte alls länge sedan... Problemet är också att de flesta av DoD-modulerna (bortsätt från Chronopia och moduler till 91':an) kom i datorålderns barndom under 1980-talet... Tror knappast att det gjordes original i datamedia då ens...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Det är väl det som är problemet, du måste söka tillstånd hos Erik Granström mfl som har gjort sakerna innan du sätter prylarna på webben. Det blir ett sjuhelvetes sjå( det lär ju vara 1000 Erik Granström i telefonkatalogen) om inte folk här på forumet vet hur man ska kontakta dem.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Svavelvinter

Vår spelgrupp har egentligen varit ganska isolerade som rollspelare, vi köpte reglerna (DoD 91 + alla moduler) och sedan har vi inte alls brytt oss om vad andra rollspelare sysslar med.
Men nu har jag börjat (försöka) följa med diskussionerna på detta forum.

Så nu undrar jag, vad är Svavelvinterserien, som så många vill spela nu?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Svavelvinter

"Så nu undrar jag, vad är Svavelvinterserien, som så många vill spela nu?"

Är en av de bästa äventyren som finns till Drakar och Demoner (ingår i kampanjen Den Femte Konfluxen) där sista delen kom under 91-års version, men inleddes med Svavelvinter till DoD Expert.

Ingår i Den Femte Konfluxen är dessa:

Svavelvinter
Oraklets fyra ögon
Kristalltjuren
Den femte konfluxen

Samtidigt behövs modulen Trakorien från och med Oraklets fyra ögon.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Bra idé...

jag är en, t ex

Och jag är två. Men jag har en känsla av att jag har sakt det förut...

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 
Top