Gerkub
Gelékub
- Joined
- 8 Mar 2021
- Messages
- 1,733
För ett tag sedan köpte jag några begagnade rollspel av @Nässe , och priset för den sällsynta första utgåvan av Suldokar’s Wake (fig.1) var att ”hylla Christians storhet som rollspelsskribent på valfritt forum”.
Forumet som har valts för publicering av hyllningen är det svenska rollspelsforumet rollspel.nu, och hyllningen sker som en promotion för Christian och hans verk, för jag känner att det är ett billigt pris att betala att göra reklam för något som man hoppas att fler människor får upp ögonen för. Jag ska försöka inte bli för långrandig utan ska hålla det kort och kärnfullt.

Fig 1. Sällsynt utgåva.
Kortfattat är Christian Mehrstam en speldesigner baserad i Göteborg som står bakom bland annat spelen Oktoberlandet, Whitehack, och Suldokar's Wake. Han är även docent i litteraturvetenskap på Göteborgs universitet, något som jag uppfattar läcker igenom och färgar spelskapandet.
Det första rollspelet jag spelade var Whitehack (2019) och är utan tvekan det spel som påverkat mig mest. Det är ett spel som ger en verktyg att spela 50 år av främst DnD-material (med mera), och på vissa plan har påtagliga likheter med första gammel-DnD, men på vissa plan skiljer det sig också radikalt som få spel i den traditionen vågar. Det är både begränsande och flexibelt på samma gång, med tydliga ramar t ex för hur en karaktärs klass får vara, men att de ramarna också öppnar upp för oändligt med kreativa möjligheter. "Hack":et i namnet är välförtjänt (från början ett hack på retroklonen White Box), då bara genom att spela det kommer du att "hacka", modifiera, och skapa eget material, i samspel med spelet.
Det är ett intellektuellt spel (något som många i dess internationella community håller med om, se fig 2.). Genom att spela och läsa det kommer du lära dig om och reflektera över spelskapande. Men det är inte kurslitteratur, utan det är ett levande spel som väcker upptäckarlust och spelglädje, ett spel som man ständigt kan återkomma till.

Fig 2. Reddit-kommentar.
Jag hade kunnat skriva mycket mycket mer, både om Oktoberlandet och Suldokar's Wake, men tror det här är en bra avslutning!
Kolla in och köp Christians spel:
Digitalt: https://www.drivethrurpg.com/en/publisher/19028/whitehackrpg
Tryck: https://www.lulu.com/search?contributor=Christian+Mehrstam&adult_audience_rating=00
Whitehack-bloggen: https://whitehackrpg.wordpress.com/
Och kolla in discorden som alltid är väldigt vänlig och hjälpsam, där Christian oftast är aktiv och kan svara på frågor (en speciell shoutout till användaren Milton som driver bloggen The Last Redoubt och som alltid har väldigt bra tips och intressanta resonemang kring Whitehack).
Forumet som har valts för publicering av hyllningen är det svenska rollspelsforumet rollspel.nu, och hyllningen sker som en promotion för Christian och hans verk, för jag känner att det är ett billigt pris att betala att göra reklam för något som man hoppas att fler människor får upp ögonen för. Jag ska försöka inte bli för långrandig utan ska hålla det kort och kärnfullt.

Fig 1. Sällsynt utgåva.
Kortfattat är Christian Mehrstam en speldesigner baserad i Göteborg som står bakom bland annat spelen Oktoberlandet, Whitehack, och Suldokar's Wake. Han är även docent i litteraturvetenskap på Göteborgs universitet, något som jag uppfattar läcker igenom och färgar spelskapandet.
Det första rollspelet jag spelade var Whitehack (2019) och är utan tvekan det spel som påverkat mig mest. Det är ett spel som ger en verktyg att spela 50 år av främst DnD-material (med mera), och på vissa plan har påtagliga likheter med första gammel-DnD, men på vissa plan skiljer det sig också radikalt som få spel i den traditionen vågar. Det är både begränsande och flexibelt på samma gång, med tydliga ramar t ex för hur en karaktärs klass får vara, men att de ramarna också öppnar upp för oändligt med kreativa möjligheter. "Hack":et i namnet är välförtjänt (från början ett hack på retroklonen White Box), då bara genom att spela det kommer du att "hacka", modifiera, och skapa eget material, i samspel med spelet.
Det är ett intellektuellt spel (något som många i dess internationella community håller med om, se fig 2.). Genom att spela och läsa det kommer du lära dig om och reflektera över spelskapande. Men det är inte kurslitteratur, utan det är ett levande spel som väcker upptäckarlust och spelglädje, ett spel som man ständigt kan återkomma till.

Fig 2. Reddit-kommentar.
Jag hade kunnat skriva mycket mycket mer, både om Oktoberlandet och Suldokar's Wake, men tror det här är en bra avslutning!
Kolla in och köp Christians spel:
Digitalt: https://www.drivethrurpg.com/en/publisher/19028/whitehackrpg
Tryck: https://www.lulu.com/search?contributor=Christian+Mehrstam&adult_audience_rating=00
Whitehack-bloggen: https://whitehackrpg.wordpress.com/
Och kolla in discorden som alltid är väldigt vänlig och hjälpsam, där Christian oftast är aktiv och kan svara på frågor (en speciell shoutout till användaren Milton som driver bloggen The Last Redoubt och som alltid har väldigt bra tips och intressanta resonemang kring Whitehack).
Last edited: