Nekromanti En hjältes resa (#1, 2009)

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Sent om sider: I ovan nämnda nummer finns det med en artikel om typiska arketyper, allt i enlighet med "the hero of a thousand faces" av Joseph Campbell, förutom en sak: missminner jag mig eller är "medhjälparen" verkligen med i Campbells verk? Om inte, är den en nykreation för just fenix artikel eller härstammar den arketypen någon annanstans ifrån?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Johoohno said:
Sent om sider: I ovan nämnda nummer finns det med en artikel om typiska arketyper, allt i enlighet med "the hero of a thousand faces" av Joseph Campbell, förutom en sak: missminner jag mig eller är "medhjälparen" verkligen med i Campbells verk? Om inte, är den en nykreation för just fenix artikel eller härstammar den arketypen någon annanstans ifrån?
Oj, jag läste faktiskt den artikeln för bara någon vecka sedan men jag kommer inte ihåg ifall de skrev något om hur mycket det var baserat på the hero of a thousand faces. Kanske kan läsa igenom igen imorgon men då jag inte läst the hero of a thousand faces så kan jag nog inte ge något bra svar tyvärr.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Johoohno said:
… är "medhjälparen" verkligen med i Campbells verk? Om inte, är den en nykreation för just fenix artikel eller härstammar den arketypen någon annanstans ifrån?
Jag har inte heller läst själva boken, men när vi pratade om det här på en litteraturkurs med inriktning fantasy så var medhjälparen med i bilden, så det är inte bara för artikeln i alla fall. Huh, nu blev jag också nyfiken på hur det ligger till!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tror inte det är med i boken, men hittar inte mitt ex just nu i röran. Får återkomma.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Propp ju!

Nu trillade poletten ner! Medhjälparen är ju en av de arketypiska figurerna i Vladimir Propps analys av folksagan. Här finns en kort genomgång (tog dock det första som såg lättillgängligt ut, så häng mig inte ifall den inte är så bra!).

Campbell utgår väl mer från handlingen i sin analys medan Propp utgår från figurerna, så det är väl inte så ovanligt att para ihop dem eller kontrastera dem mot varandra.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Ett visst tillkorsetkrypande måste ske för egen del. Upptäckte att det var inte Campbells bok jag utgick ifrån, utan Christian Voglers "The Writer's Journey", men som jag förstår det har han utgått från Campbell.

Fenix arketyper - Voglers arketyper
hjälten - Hero
mentorn - Mentor
väktaren - Threshold Guardian
härolden - Herald
hamnskiftaren - Shapeshifter
skuggan - Shadow
medhjälparen - ? (Här skulle alltså deBracys/propps The Helper stå?)
jokern - Trickster

Känns lite märkligt att allt stämmer så väl på "A Hero's Journey" men att en arketyp är inslängd från ett annat fält.
 

PatrikL

Veteran
Joined
3 Oct 2010
Messages
55
Location
Stockholm
Ja och nej får man nog säga. Medhjälparen är inte med som en specifik person i Campbells "Hero with a thousand faces". Det han skriver är att i "the road of trials" efter att hjälten korsat tröskeln in till äventyret så kommer hjälten att möta prövningar. I dessa prövningar kommer han att få hjälp från diverse håll och att den hjälpen kommer från representanter för Mentorn, den övernaturlige hjälparen hjälten skickas iväg på sin resa av.

Mao, Gandalf-mentorn skickar iväg Frodo och bistår honom med ett gäng medhjälpare, brödraskapet, men de är inte arketyper i sig själva, de är representanter för mentorn.

Men kortleken är väl ett hjälpmedel för att komma ihåg upplägget och då passar det ju bra med ett kort som kan symbolisera den hjälp hjälten får.

Vänligen,

Patrik
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Tack Patrik, det klargjorde mycket. (Får ta och skaffa mig Campbells bok helt enkelt.)
 
Top