Nekromanti En het potatis

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ja, vi vet att det finns saker i DoD6 som vissa (tillfällig stumhet men dock gott minne) tjatar upprepade gånger om. De som hittills anförts är:

* restriktioner hos yrkena att kunna bära och använda viss utrustning.
* nivåer och deras relation till färdigheter och kroppspoäng.
* avsaknad av värld.
* stridskapaciteten (har inte nämnts så mycket, men IMHO så var det den största enskilda försämringen av DoD).
* en del andra småbuggar av den festligare sorten.

Av dessa anser jag att stridskapaciteten är den som är svårast att åtgärda, eftersom det kräver en ganska stor ombyggnad av ganska mycket. Yrkesnivåer och dessas relation till färdigheter och kroppspoäng är enkelt åtgärdat och regelförslag har redan presenterats. Restriktionerna är bara att stryka. Avsaknad av spelvärld kan uppfattas som en frihet eller som en begränsning och är alltså totalt subjektiv. Småbuggar är småbuggar - de ignoreras, åtgärdas eller uppfattas som en kul pryl. Alla spel har dem, och det krävs en fanatiker med öppet sinne för att hitta dem (och en trångsynt fanatiker för att hata dem). Det är ingen större mening med att spendera sida upp och och sida ner med att dissa hela spelet på grund av dem.

Så vad står kvar av kritiken mot DoD6? Tja, ingenting, utom möjligen grejen med stridskapacitet som det har varit tyst om, och som förmodligen går att åtgärda på något sätt.

Så lugna ner er, va? Vi har redan hört allting gentemot dessa punkter femtielva gånger. Trots att jag inte är direkt förtjust i DoD6 så har jag redan tröttnat på gormandet mot det.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Hear, hear!

Instämmer i att klagandet måste få ett slut. Lite mycket av kinkig dagisstämning här ibland.

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Vad är bra med dod6?

vad är det som är _bra_ med systemet?
(jag har inte boken, så det är inte en ledande fråga, bara en enkel undring)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad är bra med dod6?

"vad är det som är _bra_ med systemet?"

IMHO, terminologin kring magin var rätt härligt stämningsfull, liksom det lilla man får veta om världen. Resten av det som inte har tagits upp i tidigare gnälltrådar är en ganska urtypisk Basic Roleplaying och står inte överdrivet mycket från mängden av andra BRP-spel. Man känner igen sig och kommer snabbt in i spelet, vilket nog är DoD6s största fördel.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Instämmer med föregående talare, eh, skrivare (nt)

.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Stridskapaciteten är ett bra system....Det är framförallt mycket enkelt vilket (För simpelt för vissa kanske) resulterar i snabba strider...Vilket är bra, enligt mig iaf....

En sak som dock stör mig är att man har samma värde i närstrid och avståndsvapen....Lite dumt kanske...Får ändra på det.....

Sen fattar jag inte hur dom har tänkt sig det där med att det inte finns några baschanser......Kan en person som inte har färdigheten Hoppa hoppa överhuvudtaget??? (ytterligare en sak jag kommer ändra).....

Tjing!!!

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Min syn är...

...att spelet är ok, och funkar, med dock vissa små buggar. Dock känns det inte som Drakar och Demoner, och för min del är det nog i första hand pga levelbaseringen.

Men tänker man på att det är ett annat spel, visserligen med samma namn, så funkar det ganska bra för mig.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jag tolkade det som om du kan lyckas ändå, om du bara slår 1 eller om du får en plus modifikation beroende på svårigheten. Det är så jag kört i alla fall, och för första gången så flyter det naturligt in i att man använder sig av Svårighetsgrader för modifikation av FV.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Men du kan väl inte lyckas med en färdighet du inte behärskar.....

Med andra ord kan vem som helst kasta besvärjelser eller tala vilket språk som helst.....bara dom slår en "1"....Jag hade nog tänkt mig en baschans liknande den som finns i Drakar och Demoner Expert.....Dessutom gillar jag inte idén att man får automatiskt perfekt genom att bara slå en etta....För min del får nog spelarna slå under sin CL också....

Mvh
Necrotech - Som gillar DoD6
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
*Suck* Oki det som är bra.. hmm Världen allså..

Världen är enligt mig det som verkar bli det bästa med DoD, hur mycket åt Nordisk mytologio skall man rikta in sig på.
Även om det blir väldigt induviduellt.
Jag får känslan när jag läser (det lilla som finns) om världen att magi och monster är mer mystiskt och ovanligt än i "Standardfantasy". Men samtidigt så får jag den udda Dugeons & Dragons känslan om att det vilar slemmiga bestar i ruiner bortom varje vägkrök.
Det skulle inte skada med en större beskrivning på Trollen eftersom de tycks spela en rätt så central del i världen.



Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Troll.... :)

Ja, vi får se vad som dyker upp.
Jag hoppas också på mycket mer information om trollen, och även de andra viktiga raserna. Jag hoppas att bestiarumet är mer än bara kortfattad beskrivning om dessa raser, utan även innehåller beskrivnngar av deras sätt att leva, deras kultur, och deras religion.

Och Blasphemy, låt oss med detta begrava stridsyxan, ok ?
*Archer gräver ned sin*

:)


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Troll.... :)

Jo trollen kan nog bli ett spännande komplement till nya DoD.. allt hänger för mig på världen. Är Världen nog bra så kommer jag börja spela DoD seriöst (med ett "fåtal" regelmodifikationer) och den ser ut att kunna bli det.

Jag hoppas också att bestiarium inte bara blir en ny monsterbok, helst så vill jag ha lite djupare information om raserna och kulurerna.
Det är mycket det som gör allt annorlunda.

Gräva ned stridsyxan är du tokig!!!???
Då kommer garanterat de snåla dvärgarna och gräver upp den igen, du vet ju hur de är.
Jag kan dock lägga den på hyllan :)

*lägger min stridsyxa (1t10+2 i skada (2t6+3 i nya versionen)) på den höga hyllan så att dvärgarna inte når den*

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Troll.... :)

"Gräva ned stridsyxan är du tokig!!!???
Då kommer garanterat de snåla dvärgarna och gräver upp den igen, du vet ju hur de är.
Jag kan dock lägga den på hyllan :)"

ROTFL

Jo, mycket hänger på världen. :gremsmile:

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Alver.... :)

Har inte boken själv, (Filip har den) så jag har inte hunnit läsa allt, men vad vad jag hört verkar alverna vara riktigt grymt välgjorda också!

Gräva ned stridsyxan är du tokig!!!???
Då kommer garanterat de snåla dvärgarna och gräver upp den igen, du vet ju hur de är.
Jag kan dock lägga den på hyllan :gremsmile:


Hahahaha! Ouch!!



/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Även jag Instämmer med föregående skrivare (nt)

.


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vad menar du nu?

Menar du Nya DoD så står det inte mycket information om alver i den. Och om du menar Alvboken till Gamla DoD så kan jag hålla med om att alverna blev snuskigt mycket grymmare.


Profeten från Norr..
Filmusiken till Excalibur skulle passa bra som rollspelsmusik.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vad jag menar.

Tja, min vän Filip sa att från början levde alverna och gudarna i harmoni på jorden. Sen när människorna blev onda eller nått flydde gudarna. Alverna beslutade sig för att stanna, och gudarna gav därför gudomliga gåvor till vissa av dom. DoD v6 alltså.


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,483
Location
Stockholm
"Alver"

"Grymmare" i meningen "kan döda flera fiener" möjligtvis. Alvboken var en jäkla töntbok vars enda räddande drag var illustrationerna. Varje gång jag tittar i den boken får jag bara tanken "det måste finnas förbenat många alver för att de ska ha blivit så många olika undertyper." Alver som bor i torn? Ja, det kräver verkligen en ny alvras.

För att inte tala om de klychiga yrkena och magierna. Itch. Inte rolig.

Nej, den enda riktigt bra "handboken" som gavs ut var "Svartfolk". Riktigt riktigt bra.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
Top