Nekromanti En handritad karta över Jargien

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
En handritad karta över Det Jargiska Kejsardömet (bifogad fil) - A4-storlek. Jag gjorde färdigt den för länge sedan och har nu färdigställt några till kartor (Melorion och Caserion - inte inscannade och bearbetade dock).

Skall jag fortsätta i samma stil? Är den läslig? Användbar? Suger den? Ge mig kritik, snälla! /images/icons/laugh.gif
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Oavsett om dom är det eller inte så borde dom inte vara det. Med tanke på vilka medel dom har att använda sej av.

[ändring]
Föresten, P|uT0NiUm. Fortsätt gärna med att göra kartor. Denna är definitivt bland de bästa jag sett.
[/ändring]
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Kartorna är dels skalenliga, dels inte. Det beror på vad man tittar på.

Städer emellan har jag suttit och mätt med linjal och ökat i proportion. Likaså med platser som tycks "normala", som det är lätt att veta ungefärligt avstånd till för gemene man (och jargisk kartritare).

Däremot så har jag gjort alla berg och skogar "på känn", eftersom att skog huggs alltid ned eller så växer det nytt. Dessutom bryr sig inte Mundanska Jargiska kartritare särskilt mycket om skog och berg - vad har man där att göra?

Mycket arbete bakom dem alltså, och efter helgen så skall jag scanna in och bearbeta kartorna över Melorion och Caserion också, nu när folk tyckte om dem. Dock så måste jag läsa ut Sagan om Ringen till på Torsdag (började igår) så jag hinner inte ens nästan nu. /images/icons/smile.gif

Kul att ni uppskattade dem!
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Snygg!!!

Very nice.... Måste säga att Caserion skulle vara mer användbar, men det är bara för att vissa delar av jargien inte är så 'äventyrsvänliga'
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Oj !!

Får ta & säga att den här ser PROFFSIG ut !! Mycket snyff & välgord !!
Om du fortsätter såhär så kommer det att bli hur bra som hellst !!!
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Mycket bra

Skulle gärna se sådana kartor i neogames moduler =)

Men det hade varit smidigare om du hade skickat upp jpeg filen direkt utan att zippa den först.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
*antecknar*

Okej /images/icons/smile.gif. När tid ges, så skall jag göra det. Men först ska Melorion och Caserion bearbetas på kåmpjotah.

För övrigt, tack så mycket för all positiv kritik! /images/icons/smile.gif
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Schysst...

Den var ju riktigt snygg. Handritade kartor behöver ju inte vara överdrivet tydliga - det gör bara spelandet roligare om rollpersonerna får sitta och försöka tyda den... Så den är både läslig och användbar.

Jag lägger mer än gärna upp de på Eon SE, så du får gärna maila de till mig när du är klar med alla kartor...

/Emil
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Allright!

Helt rätt!

Bra med en karta som är i äldre stil, det är nog sådana som spelarna verkligen ska lägga vantarna på istället för de som finns just nu upptrycka.

Jag tycks mig dock ha sett att kartorna ifrån just 1400- 1500-och 1600-talen är ännu mer oriktiga när det gäller skalor och sådant. Studerade idag en karta där allting (hela världen) kretsade runt en stad, Cordoba, i det här fallet som i ett hjul. Sverige var ungefär lika stort som en av stadens förstäder och låg enligt spanjoren som gjort kartan i sydväst. Det enda sättet att hitta rätt på var om man gick efter namnen på floderna och seglade till de floder som han hade kommit till för att komma till Sverige. Kartan var heltsjuk! En sådan karta ska jag låta mina rp:s få tag på.
 
Top