Nekromanti En gruvby i Wales

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Finns det något med mer potential för kalla kårar?

Jag vill ha hjälp med att skapa en gruvby av det hemskare slaget anno 1937'.

Vad kan det finnas för kriminella? Vilka politiska partier är aktiva? Kommunisterna? Fascisterna? Finns det ont blod mellan walesare och engelsmännen? Går gruvan bra? Försvinner det folk längst ned och längst in eller är det bara utsocknes som råkar illa ut?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Tror jag såg någon video/program om denna byn förra året.

Wikipedia: Centralia

En full dokumentär på Youtube om Centralia

Detta skulle ju kunna vara underlaget för byn i sig. Så den befolkning som fortfarande finns kvar är antagligen oerhört envisa, vägrar lämna trots alla potentiala problem men en brinnande kolådra/gruva. Och trots hur farligt det är så gräver dom forfarande i kolådran (där det inte brinner så klart).
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Fascisterna heter British Union of fascists som leddes av Sir Oswald Mosley. Dom var jätte svaga i Wales. Gruvstäder var väldigt röda. Kommunistpartiet som är rätt starka just i Wales hette Communist Party of Great Britain. Komintern har precis gått ut med den "tredje linjen" vilket innebär att alla kommunistpartier har blivit tillsagda att dom ska börja slåss med fascisterna och skapar paramilitära strukturer så som Rödfront förbundet. Glöm inte bort travellers som är ett resandefolk i England som kan vara spännande att använda.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Rhodryn;n38288 said:
Tror jag såg någon video/program om denna byn förra året.

Wikipedia: Centralia

En full dokumentär på Youtube om Centralia

Detta skulle ju kunna vara underlaget för byn i sig. Så den befolkning som fortfarande finns kvar är antagligen oerhört envisa, vägrar lämna trots alla potentiala problem men en brinnande kolådra/gruva. Och trots hur farligt det är så gräver dom forfarande i kolådran (där det inte brinner så klart).
Fy fan vilken cool grej! Jag är såld! Kanske började brinna pga några misstag någon gjort, säkert någon som nu är en av "the good guys". Ska inleda med att det är ett mordförsök mot tex en parlamentsledamot eller liknande, så leder det tillbaka till byn.

Fascisterna heter British Union of fascists som leddes av Sir Oswald Mosley. Dom var jätte svaga i Wales.
Det kan kanske vara en plot hook. Fascisterna är sjukt svaga, vem litar man minst på?

Kommunistpartiet som är rätt starka just i Wales hette Communist Party of Great Britain. Komintern har precis gått ut med den "tredje linjen" vilket innebär att alla kommunistpartier har blivit tillsagda att dom ska börja slåss med fascisterna och skapar paramilitära strukturer så som Rödfront förbundet.
Utförde de några attentat?

Schyssta paramilitära organisationer kan på sikt bli en cool motståndare till rollpersonernas egen organisation, jag gillar sådana konflikter (som i Bond eller Nikita)
Rhodryn said:
Heh... den riktiga världen är full av grejer som funkar fantastiskt som underlag för rollspel. Och att hitta det är ju bara några fingertryck iväg på internet oxå ju... när jag kommer in på banor med att tänka på äventyr mm, och jag har en viss ide så googlar jag ett par stödord och ser vad jag hittar.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Churchill var ju bannlyst i Wales efter att han som inrikesminister satt in militär mot strejkande gruvarbetare. Finns e3n hel del om Wales in "Eery Days - Thread carefully in Caerphilly" på 4Eyes. Fick en massa inspiration från en kvinna som bor i Wales (or är moderator på ett forum), Hon är över 70 och hade massor att berätta.Stoppade in en hel del i det äventyret som hon pratade om.
 
Top