ro83rt
Swordsman
Påpekande: på biblioteket jag jobbar har fler personer läst Jordan, Eddings och Rowlings serier än som har läst Tolkiens. Och våra böcker av Tolkien är äldre.
Beror det på att de hellre väljer att läsa Edding och Jordan eller för att Tolkienböcker är lättare att få tag på och kanske till med finns i de flesta skolbibliotek?
Som du säger är dock Tolkien nån sorts kvintessens för fantasy, och det beror på att folk som inte läser eller ens gillar fantasy associerar det med honom (jag upprepar mig från annan plats i tråden). Det fanns faktiskt fanklubbar för tidigare fantasyförfattare också, men Tolkienisterna fick medlemmar som sket i all annan fantastisk litteratur .
Fast Tolkien har väl ändå haft ett större genomslag? Det du bör tänka på att bara för att du läser mycket fantasy så äger du inte begreppet. De som bara läser Tolkien har en lika tydlig och nyanserad bild av vad fantasy är som du har. Skillanden är att du inte delar den. Det gör den dock inte mindre giltig. Begreppet fantasy inkluderar även dem.
Däremot är det en mängd standardelement i framförallt rollspelsfantasyn som inte kommer från Tolkien, eftersom de flesta tidiga rollspelsförfattare var fantasy-nördar som läst annat än Tolkien, och dom petade in lite av varje. Därefter har spin-off-romaner, dataspel, videospel, tecknade TV-serier på lördagsmornarna - och rollspel - fört vidare dessa klichéer och mosat ihop dem till en diffus bild av vad som är fantasy.
Fast hela det här argumentet bygger på att du vet vad som är riktig fantasy medan de som bara lirat dataspel och kollat på He-man på morgonen inte skulle veta det. Jag upprepar mig, deras bild är för dem en lika nyaserad och verklig bild som din. Alltså måste även deras uppfattning räknas in där du diskuterar fantasybegreppet.
Snacket om krut dyker upp eftersom människor som mig börjar bli lite förbittrad över att folk säger saker som att "nejnej, det kan inte va nån fantasy om det finns krut med!". Det är en detalj som folk hänger upp sig på. Att det då faktiskt är så att det främsta exemplet på "riktig fantasy" man kan komma på innehåller krut (använt av sappörer, inga automatkarbiner här inte) är naturligtvis bra om man vill retas med dom.
Jag har också insett detta men precis som ni gillar att retas så gäller det även mig. Jag försökte medvetet ta en billig poäng eftersom det taget ur sitt sammanhang känns som ett tämligen tunt argument.