Nekromanti En Garde! (1987, Ragnarök) och En Garde! (1975, GDW)

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Är det någon rollspelshistoriker där ute som vet hur (om) dessa produkter har någon närmre relation?
Är det svenska spelet från 1987 en översättning av det engelska?
Eller är det en total omarbetning?
Eller en helt egen produkt som bara råkar dela namn med den engelska?

Jag googlade lite och läste på svenskarollspel.nu men kunde inte hitta nån närmre info.

Nån därute som rent av har spelat bägge?
Eller iallafall läst eller på annat sätt känner till historien?

Tacksam för all info.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Likheten består av namnet och tidseran, någon annan direkt koppling kan man inte göra. Ragnaröks En Garde är svenskutvecklat och har ett helt annat system och hade främst en svensk vinkel på sina äventyr.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
ragngand;n281287 said:
Likheten består av namnet och tidseran, någon annan direkt koppling kan man inte göra. Ragnaröks En Garde är svenskutvecklat och har ett helt annat system och hade främst en svensk vinkel på sina äventyr.
Tack för svar! Jag tänker ändå att de som skrev svenska En Garde! måste ha varit medvetna om det engelska spelet. Men om jag tolkar det rätt så var det den historiska eran som inspirerade dem att göra spelet och inte den engelska förlagan.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Det var Mutantskaparna Gunilla Jonsson och Michael Petersén som skrev rollspelet och jag tror att de helt enkelt fann inspiration att göra temat, jag hade själv förmånen att läsa manuset innan publikation och jag kan inte minnas att det fanns något uttalat syfte med spelet. Jag tror inte att namnlånet berördes, och vet inte heller om de var medvetna om GDWs gamla produkt med samma namn.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
lilonjo;n281299 said:
Tack för svar! Jag tänker ändå att de som skrev svenska En Garde! måste ha varit medvetna om det engelska spelet. Men om jag tolkar det rätt så var det den historiska eran som inspirerade dem att göra spelet och inte den engelska förlagan.

"Måste"? Vi snackar en era före Internet och Google här.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Big Marco;n281340 said:
"Måste"? Vi snackar en era före Internet och Google här.
Ja det är klart, men jag tänker att det fanns betydligt färre spel att hålla reda på då i begynnelsen och En Garde! (GDW) finns iallafall omnämnt i en artikel i en svensk tidsskrift från 1981. Så i någon omfattning (oavsett hur liten) hade spelet nått oss i Sverige.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Jag har inte läst något av spelen så jag kan inte alls uttala mig angående innehållet blev bara intresserad när jag upptäckte att GDW hade släppt ett spel som heter En Garde! Redan 1975. Jag har köpt några En Garde!-moduler (Svenska) men har inte hunnit läsa än.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
lilonjo;n281354 said:
Ja det är klart, men jag tänker att det fanns betydligt färre spel att hålla reda på då i begynnelsen och En Garde! (GDW) finns iallafall omnämnt i en artikel i en svensk tidsskrift från 1981. Så i någon omfattning (oavsett hur liten) hade spelet nått oss i Sverige.
1981 var innan rollspel hade börjat bli populärt här i Sverige. Så det var nog inte många som hade läst den tidskriften.

Färre spel i begynnelsen må så vara, men det gavs ändå ut tillräckligt många spel för att ett relativt obskyrt spel som inte längre fanns i tryck lätt skulle kunna missas.
 
Top