Nekromanti en gammal klassiker -trästav!

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
allas vårat favoritvapen för magiker (för de som inte har insett charmen med Chronopia, det vill säga...) !

men... hur slåss man med den egentligen? hur ser den ut? är den lång och smal modell kvastskaft, eller är den mer som en rejäl påk? använder man båda ändar? pucklar man bara på så hårt man kan eller är det lite som den japanska kampsporten jodo?

hur fungerar allt det här?
 

Dr_hof

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
42
Location
Nässjö, Sverige
Okej.
Ett - Det finns ingen renodlad kamsport som heter Jodo. Judo finns, och vapnet jo är en kortare version av trästaven Bo (har jag för mig, bo är i alla fall den långa staven). ändelsen -do betyder "väg" Ju betyder Mjuk. Med andra ord, Judo, "den mjuka vägen". Bo och dess mindre kusin är endast vapen som anvädndes i olika kampsporter, kendo, mfl.

Två - Trästaven slåss man oftast (det finns hundra olika varianter givetvis) med två händer. Den är ganska tjock och grov, dels för att fungera som en vandringsstav och som ett vapen. När man slåss så använder man båda ändar, och tar fördel av dess längd gentemot kortare vapen.
Fast å andra sidan så är ju magiker inte speciellt tränade i svärdsvevniing eller vapen hatering, så hur de slåss med den.. Tja det vet bara de själva. :)

/"Come! Come! To Mordor I will take you"
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Trästav = grymt vapen

hur ser den ut? är den lång och smal modell kvastskaft, eller är den mer som en rejäl påk?

Tror det står i grundreglerna att t.ex. kortspjut kan användas som trästavar vilket har lett mig att tro att trästavar är mer kvastskaft än påkar.


använder man båda ändar?

Tja, varför inte? Jag har alltid tänkt mig att man gör det. Lite som Donatelle (eller vad han nu heter) i Turtles./images/icons/wink.gif


pucklar man bara på så hårt man kan eller är det lite som den japanska kampsporten jodo?

Jag rollspelar i en medeltidsvärld med total avsaknad av japansk stridskonst. Slutsats: Man pucklar på så hårt man kan./images/icons/smile.gif


//[color:red]Feuflux
"Kärleken är som ozonlagret, man saknar den inte förrän den är borta"</font color=red>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mytkrosseri

"Tror det står i grundreglerna att t.ex. kortspjut kan användas som trästavar vilket har lett mig att tro att trästavar är mer kvastskaft än påkar."

Och varifrån fick du idén att kortspjut är kvastskaft med spjutspets på? Kortspjut ska hålla för ungefär samma mängd bråk som en trästav. De behöver vara lika tjocka för att tåla den mängden stryk.

"Jag rollspelar i en medeltidsvärld med total avsaknad av japansk stridskonst. Slutsats: Man pucklar på så hårt man kan."

Bara för att det inte finns någon formell träningsskola så innebär det inte att man pucklar på så hårt man kan.

För att ta ett litterrärt exempel, får jag påminna om en av de mer klassiska duellerna genom litteraturhistorien: Robin Hood möter Lille John på spången i Sherwood. Ingenstans i någon version av den fajten nämns att Lille John vinner på grund av sin enorma styrka jämfört med klene och spinkige Robin. Tvärtom, det brukar vara Lille Johns kvickhet (trots den enorma kroppshyddan) som skickar Robin i plurret!

Studerar man faktiska medeltida källor om krigande och fäktning (med alla möjliga vapen) så finner man att det faktiskt inte är särskild mycket "ta i ända från tårna" som gäller. Tvärtom, många manövrer är förvånansvärt lika de japanska beväpnade stridskonsterna! Och det är egentligen inte att undra på. Européerna har pucklat på varandra sedan innan romarriket var en republik (typ), så nånting borde de ha lärt sig under tiden.

Men nejdå... på grund av viktorianska myter om medeltida rustningar och riddare som vinschades upp på hästarna, och tack vare efterkrigstidens uppsving i stridskonstintresse, så har japanernas stridskonster (och östasiaternas i största allmänhet) upphaussats till orimliga proportioner.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Mytkrosseri

Håller med Krille på varenda punkt. Dock känner jag mig lite manad att påpeka att en fantasyvärld inte måste följa den historiska medeltiden. Faktum är att de flesta fantasyvärldar som bekant inte är skapade av historiker och därmed färgas lite av begreppet "den mörka medeltiden" samt de myter som kretsar däromkring.

Vidare vill jag nog påpeka att det finns en möjlighet till spelvärde i att följa vissa myter, såsom exempelvis att fantasyvärldens motsvarigheter till stridskonster är betydligt grövre och styrkebetonade än de förfinade varianter som använder i den orientaliskt inspirerade diton. Att spela på allmänna uppfattningar underlättar som bekant spelledarens roll och man skall inte glömma att det ger upphov till en del svänga i form av trendbrytande.

Det är din värld, gör vad du vill av den. Snöa inte in dig på vad historikerna säger att det var under medeltiden, eller gör precis det.

Tandvärken är över. Drakens Tand. Här: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/dt" target="_new">http://www.alfaweb.nu/dt</A>
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Främsta företrädaren av trästavar inom japansk kampsport är Bokudo, där man endast använder sådana enkla vapen, som från början var bruksföremål, såsom tonfa, kama, bo, nunchaku, osv...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mytkrosseri

"Dock känner jag mig lite manad att påpeka att en fantasyvärld inte måste följa den historiska medeltiden."

Du har helt rätt på den punkten, även om jag dock måste tillägga att det gärna får finnas en inre logik även i fantasyvärldar. Har man hållit på att kriga i tusentals år så borde man rimligtvis lära sig vad som funkar.

"Vidare vill jag nog påpeka att det finns en möjlighet till spelvärde i att följa vissa myter, såsom exempelvis att fantasyvärldens motsvarigheter till stridskonster är betydligt grövre och styrkebetonade än de förfinade varianter som använder i den orientaliskt inspirerade diton."

Å andra sidan finns det lika stor möjlighet till spelvärde att inte göra det, eftersom man då får en känsla av större djup och bakomliggande arbete. Världen blir mer levande om den inte enbart bygger på klichéer, utan även lite fakta och logik också.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Mytkrosseri

Vidare vill jag nog påpeka att det finns en möjlighet till spelvärde i att följa vissa myter, såsom exempelvis att fantasyvärldens motsvarigheter till stridskonster är betydligt grövre och styrkebetonade än de förfinade varianter som använder i den orientaliskt inspirerade diton.

Jag gillar spelvärldar (och regler) som ger stor möjlighet till variation. En stor och stark bjässe med så tunga vapen han kan hantera kan säkert vara kul på sitt sätt men det är roligt om det även går att spela en liten, lätt och snabb person eller en medelstor, tekniskt skicklig och uthållig utan att någon av dem ges orättvisa fördelar av regelsystemet. IMHO.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
nitpick

Ett - Det finns ingen renodlad kamsport som heter Jodo.

Det går i.a.f att träna Jodo i stockholm om man vill...

Bo och dess mindre kusin är endast vapen som anvädndes i olika kampsporter, kendo, mfl.

Kendo är specifikt strid med svärd, därav namnet (ken = svärd). Inga Jos, Bos eller liknande syns till...
 

Lotr

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
9
Magiker är väl i almänhet inte tränade i närstrid, och använder väl staven mer som en lättare modell av en klubba skulle jag tro. Kanske med båda händerna i ena änden på staven för att få mer tyngd i slaget. Eftersom den väl antagligen är mer en vandringstav än ett vapen så föreställer jag mej den som "modell kvastskaft". Lite knotig då den väl antagligen kanske bara är en träkäpp man yxat till. Sen måste man väl inte bara hålla sig till att den är så, används den som trollstav är den väl kanske av lite finare hantverk och används kanske bara när det är absolut nödvändigt.
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Det finns visst en renodlad kampart som heter jodo. Judo är någonting helt annat... du vet inte vad du pratat om grabben...



Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

LOBO

Veteran
Joined
19 May 2001
Messages
29
Location
Umeå
Västerländskt vs österländskt

>... japanernas stridskonster (och östasiaternas i största allmänhet) upphaussats till orimliga proportioner.

Skulle mer vilja säga att de europeiska krigskonsterna har "nedhausats", och bara det. Detta eftersom jag under
en tid studerade myterna(?) kring japansk svärdskonst under ett arbete jag gjorde (vilket för övrigt fick namnet;
"samurajkrigarens mentalitet & svärdskonst: myt eller verklighet?"). Jag blev överraskad... och faschinerad över
det jag tog del av. De bästa samurajerna var med största sannolikhet (och på god historisk grund) övermän till
våra europeiska stridsmän så det räckte och blev över.
Detta betyder däremot inte att västerländsk svärdskonst i olika former saknade finess, verkligen inte, men det
betyder att upphausandet du pratar om till största del grundar sig på den extrema skicklighet dessa
svärdskonstnärer besatt, och inte överdrifter. Tom uber-överdrivna filmer som Shogun Assassin (Hopklipp av
Lone Wolf & Cub filmerna) framstod plötsligt som rätt realistiska efter att jag förkovrat mig "färdigt", och det säger
inte lite. =)

Däremot finns det en del sanning rörande den europeiska bristen på finess såtillvida att striderna under en
viss period av medeltiden utvecklades till att bli rätt otaktiska stormningar jämfört med tiden innan de tyngre
trupperna tog över på slagfälten. Men denna uppenbara brist på finess - utbytt mot tyngd och
"överkörningsmentalitet" - jämfört med många andra kulturer under samma tidsera, gäller som sagt var fälttekniker
och inte svärdstekniker.

//LOBO

<> Insanity isn't that bad, as long as you have someone to share it with <>
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Trästavshantering.

Jag skulle vilja påstå att det aldrig existerat några äkta magiker och att det därför är lite svårt att ty sig till historiska fakta i frågan om hur dessa hanterar sina trästavar. Naturligtvis har det funnits trästavar genom tiderna som använts i strid och så, men vad säger att en magiker använder dem på detta sätt? Eftersom fantasyvärldarna oftast(alltid?) är påhittade kan man väl göra detsamma med olika vapen och dess hantering. Dock kan man ju se till att få lite logik i det hela för att inte allt ska spåra ur. :)

Det viktigaste är ju trots allt att spela för sitt eget nöjes skull, inte för att skapa en ny, realistisk miljö att bosätta sig i!

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mytkrossning del två

"Detta eftersom jag under en tid studerade myterna(?) kring japansk svärdskonst under ett arbete jag gjorde (vilket för övrigt fick namnet; "samurajkrigarens mentalitet & svärdskonst: myt eller verklighet?"). Jag blev överraskad... och faschinerad över det jag tog del av. De bästa samurajerna var med största sannolikhet (och på god historisk grund) övermän till våra europeiska stridsmän så det räckte och blev över."

Jag har också gjort liknande efterforskningar, och förfördes också till en början av myterna. Sedan var det ganska lätt att sortera upp saker och ting i påvisbara fakta och uppenbara överdrifter. Mentaliteten hos samurajerna är dock ingen myt, även om svärdskonsterna i många fall är lika överdrivna som Arthur-sagorna. Faktum är att man hittar många likheter mellan Arthur-sagorna och diverse samurajsagor: de är anakronistiska (fel vapen och fel rustningar vid fel tidpunkt) och tämligen mustiga i sina beskrivningar av våldsscenerna.

Och även om man tillåter överdrifterna att vara kvar så räcker det med att nämna sir William the Marshal för att inse att Miyamoto Musashi med flera har europeiska övermän. Sir William the Marshal började sin bana under kung Henrik I som en vanlig fattig riddare, och jobbade upp sig på slagfält och tornerspel under tre engelska kungar till att bli drottning Eleanors skyddsling, senare hennes livvakt, därefter riksmarskalk (därav namnet "marshal") och slutligen earlen av Pembroke. Och det mest perversa med sir William the Marshal är att han inte är en myt.

"Däremot finns det en del sanning rörande den europeiska bristen på finess såtillvida att striderna under en viss period av medeltiden utvecklades till att bli rätt otaktiska stormningar jämfört med tiden innan de tyngre trupperna tog över på slagfälten."

Myt. Taktiken var väl utvecklad under medeltiden. Förutom att man ärvt det tämligen omfattande taktiska kunnandet som fanns kvar efter antiken (Vegetius De Re Militari var ett av standardverken och bör placeras i varje krigshistorikers bokhylla bredvid Sun Tzus Krigskonsten och Carl von Clausewitz Om Kriget varande snudd på odödliga klassiker om taktik och krigföring) så utvecklades taktiken och strategin hela tiden. Karl den Store var en suverän härförare, och Rikard Lejonhjärtas kampanjer i Frankrike och Palestina bör studeras närmare av de som vill förstå att medeltida krig inte var att flänga ut sig på slagfältet och bulta. Framförallt bör man skippa vad som står i Nordiskt Familjelexikon om medeltida våld.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Det finns väll inge som bästemer hur man slås med en trästav t.ex en fredlig trollkarl kanske hälre är mer defensiv och stöter medans en ond agresiv trollkarl bankar mer hehe.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Trästav, kampsportsvapen eller träkäpp?

Som tur för alla olyckliga debatterare om trästaven har DoD i Krigarens handbok två olika modeller av trästavar (vilket ni redan förmodligen visste). Den vanliga trästaven är en sån som magiker använder.. en sorts träkäpp, som kanske är snyggt tillsvarvat om magikern orkar bry sig. Stridsträstav som oxå finns presenterad är mer för kampsportsfighter och liknande, dvs. ett mer förfinat vapen.
Hoppas iallafall nån förstår vad jag menar.
/Black Dwarf

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det finns väll inge som bästemer hur man slås med en trästav t.ex en fredlig trollkarl kanske hälre är mer defensiv och stöter medans en ond agresiv trollkarl bankar mer hehe.

Jag skulle nog snarare se det som tvärtom: det är elakare att stöta än att banka. Bankar man är det lätt att försätta sin motståndare ur stridbart skick genom att bryta armar och ben. Stöter man är det däremot mycket stor risk att man tillfogar en dödlig skada innan man får ner sin motståndare.
Det är vad jag tror i.a.f... även om jag knappast är expert på stavstrid :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Trästav, kampsportsvapen eller träkäpp?

"Stridsträstav som oxå finns presenterad är mer för kampsportsfighter och liknande, dvs. ett mer förfinat vapen."

...hur en 180 cm lång kraftig välpolerad och icke-ornamenterad vanlig jefla stav i ek kan vara mer förfinad än en utsirad trollkarsstav med sniderier och Gud vet vad övergår faktiskt lite mitt förstånd. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Trästav, kampsportsvapen eller träkäpp?

Det kanske är olika trädslag, olika delar av trädet eller olika mängder av metallförstärkningar.
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Men gilar inte onda varelser att se folk lida hahaahahahheheheee.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 
Top