Nekromanti En fundering

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Hur tusan håller en magiker egentligen koll på hur mycket Psy/Spi han har kvar?

En liten blå stapel i vänstra hörnet av synfältet kanske eller går han bara på känsla?
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Det skulle väl vara samma fråga till en krigare om KP, men visst det är kanske inte så rimligt att han vet allt. Antingen kan man ju låta spelaren ha lite halv koll, men jag tycker allt beror på vilken sorts kampanj man kör. Är spelarna coola hjältar som inte dör av psy förluster. Hmmm...jag vet inte hur DoD6 är, men annars införde jag så att magikern blir fettsunkig först för att sedan decka när psy går ner lågt, så med det fungerar det ju att köra dolt...
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
En annan fundering

Själv håller jag som spelledare koll på rollpersonerna (det är altså hemligt) Jag är mest nyfiken på hur ni andra gör oavsett verision.

Jag har även planer på att "hemligstämpla" hela rpn för spelarna genom att dom endast har bakgrundshistoria, utseendebeskrivning och personllighetsbeskrivning + att rpns alla färdigheter och grundegenskaper skall beskrivas som t.ex. svag, normal, stark (kanske fem graderingar) och likadant med färdighetsvärden, så spelaren inte har några exakta värden utan bara vet om rpn har färdigheten i fråga över huvud taget och på ett ungefär hur duktig/dåliga han/hon är.........

Vad tror ni om det?
Nä nu skall jag kuta iväg och göra Hs provet.

Joo jag har inte sökt efter trådar i ämnet så om någon kunde ta sig tid att göra det skulle det uppskattas!
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: En annan fundering

Jag har även planer på att "hemligstämpla" hela rpn för spelarna genom att dom endast har bakgrundshistoria, utseendebeskrivning och personllighetsbeskrivning + att rpns alla färdigheter och grundegenskaper skall beskrivas som t.ex. svag, normal, stark (kanske fem graderingar) och likadant med färdighetsvärden, så spelaren inte har några exakta värden utan bara vet om rpn har färdigheten i fråga över huvud taget och på ett ungefär hur duktig/dåliga han/hon är.........
Jag har gjort såhär och jag uppfevde att det fungerade rätt bra. Det var nog lite ovant för spelarna i början, men i alla fall. Jag lät den först skriva en beskrivning av rollpersonen till mig och med ord berskriva vad de var bra på. Därefter konverterade jag rollpersonen till något regelsystem och använde det. Jag lät nog spelarna rulla tärningar fortfarande, annars finns nog en risk att de inte känner sig så delaktiga.

Troligtvis fungerar denna metod bättre ju mer man spelar. Efter ett tag har man ganska bra feeling på vad rollpersonen kan. Det är roligt att det inte längre är möjligt att så exakt veta hur stor chans man har att lyckas med saker längre. Nu när jag skriver om det, blir jag sugen på att testa det igen; det var rätt många år sedan nu. Lycka till!
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Re: En annan fundering

Det är ganska precis så jag tänkte.
Planen med det hela är att "provocera" fram mer rollspelande och mindre powergameing från de yngre spelarna jag är utsatt för.

För övrigt suger personerna som satt ihop rådande verision av högskoleprovet, det var pisslätt, Mwahahaha!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Re: En annan fundering

Det är väl helt och hållet upp till hur man vill köra som SL. Det är ju rent systemmässiga frågor skulle jag säga. I verkliga livet så ser man ju inte alltid utfallet av dina handlingar.

Det kan vara uppenbart:
- Du kastar en sten och ser var den landar.

Mindre uppenbart:
- T.ex. vid övertalning eller social interaktion.

Om man vill ta den extra tiden och administrationen som SL så är det självklart mer "verklighetstroget" som spelarna inte känner till KP, PSY, exakt hur vissa färdighetsslag utföll. Personligen behöver jag inte den nivån utan jag kan leva med att spelarna känner till vissa saker som blir lite "ologiskt" att de känner till svart på vitt.

Men vissa tärningsslag bör man ju slå som SL såsom att upptäcka lönnmördaren som gömmer sig bakom gardinen på RPns värdshusrum.

C.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Efter lång träning som långdistanslöpare så känner man ganska väl av hur trött man är. Detsamma borde gälla för magiker. De känner av hur nära kollaps de är. Att de vet det exakt på siffran gör mig inget. Det är bara aningens mer noggrant än vad de egentligen känenr till.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur tusan håller en magiker egentligen koll på hur mycket Psy/Spi han har kvar?

Jag skulle tolka det som att han känner sig mer & mer utmattad ju mer han använder sin spi. Det känns som det mest logiska tycker jag...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Som sagt. Magikern känner sig väl mentalt svag - eller hur man skall säga, han känner sig väl svag. Som krigarens KP:
Hugger jag dig i låret och du bara får en skråma kan du ju lätt fortsätta, det gör ont, men du blir ju knappast handlingsförlamad etc. Hugger jag dig djupt så både känner du och märker nog att du inte pallar fortsätta med den skadan. Man känner antagligen sådant ska du se... :gremtongue: :gremwink: Och man skall inte överdriva rollspelens system, realism etc. gällande sådana saker, det är ju spel som sagt... Vill man slippa sådana frågor och förklaringar kan man ju alltid lira dator hahaha...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
"Hur tusan håller en magiker egentligen koll på hur mycket Psy/Spi han har kvar?"
Så många andra har redan svarat, så jag fyller väl mest i.. Kom ihåg att rollspelsreglerna trots allt är en förenkling utav verkligheten.. En generalisering.. Just därför hånflabbar jag lite inombords när folk skriver om "realistiska" system.. Nåja, nog om det..

Det är alltså en förenkling som skapat regeleffekten som du stör dig på.. Om du nu verkligen stör dig på att spelarna exakt vet hur nära de ligger den kritiska gränsen så slå en tärning om hur många PSY-poäng som besvärjelsen tar.. Då liknar det sig stridsystemet och det har folk en lättare acceptans till..

/Han som håller på och bygger ett sådant magisystem
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Högskoleprovet [OT]

De balanserar det så att en genomsnittlig svenne varken får max eller bottenpoäng. De skulle visst kunna göra frågor som vanliga döliga inte skulle klara av.
[hostar] ett fel på matematikdelen [\hostar]
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
om du frågar så blir det en helt annan sak. Jag skulle göra såhär ungefär:

Psy-poäng räknas upp istället för ner. Ju fler man har destor tröttare är man. Detta vet spelaren. Poängen är att han inte vet exakt var gränsen går för kollaps. Kanske kan han gå ända upp till 20 en dag men bara till 15 en annan dag.

Jag skulle vilja att spelaren visste ungefär när det började bli riskabelt. Upp till sin PSY-5 är helt riskfritt alltid. Sedan börjar det bli farligt. Varje magiker räknar ut 20 + Psyke -5, detta är psytröskeln. Om man slår över tröskeln minus nuvarande psypoäng så blir man utmattad och ska inte göra mer magi resten av dagen.

Han skulle också få en förvarning "gör inte mer magi nu för då dör du". När man är utmattad kan man fortsätta precis som vanligt. Men om man återigen slår över psytröskeln minus sina psypoäng så går man i koma eller dör eller något.

Exempel:
Zot har 18 i psyke. Hans tröskel är 20 + 18 - 5 = 33. När han har samlat på sig 13 poäng så får han inte slå 20. När han har samlat på sig 18 poäng får han inte slå över 15 eller mer. Men om han gör det så går han in i väggen. Han kan kämpa vidare men då blir det riktigt farligt.
 

Hajk

Veteran
Joined
5 Feb 2005
Messages
2
Location
Karlstad
Jag skulle vilja säga att det borde vara enklare för en besvärjare att känna av sin utmattning än en krigare känner av sitt fysiska tillstånd.
En besvärjare som börjar få låg PSY blir trött, dåsig och allmänt avtrubbad från verkligheten, ni förstår vad jag menar.
Medan en "krigare" som har ett köttsår i armen kanske är hög på adrenalin, drabbats av chock, fått nervtrådar avskurna eller dyl.
Ni har säkert själva erfarenhet av att ni inte känt smärtan förrän i efterhand.

Bara en tanke...

//Kelly Lee Iker
 
Top