Nekromanti En fundering om fummel

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Jag har tagit upp rollspelandet igen och spelat ett tag med några polare och nu har en stor fråga dykt upp. Denna frågan måste ställs innan men jag frågar ändå.

Jag undrar lite över det med två 6or. Principen fungerar bra när man har ett lågt värde i t.ex. svärd, men fungerar inte alls när man börjar bli riktigt bra. Tanken slog mig att en bonde med 5 i svärd med bara lite flyt skulle döda Emrynn, Ivian eller Carwelan. Allt han behöver göra är slå 1 1 3 och det är inte alls omöjligt, det händer rätt ofta. Allt hans moståndare behöver göra är slå 6 6 och något annat, också rätt vanligt i strid. Bonden får då helt plötligt med sitt svärd 6T6 i skada. Och nu behöver han inte ens slå så väldigt högt, speciellt inte mot en sån som Emrynn som säkert inte använder rustning, för att få in en extraskada. Och sen är det rätt kört.

Okey, låt oss nu säga att Emrynn blir anfallen av 4 bönder, i en verklig situation mot en uråldrig vapenmästarealv kommer de inte ha någon chans. 0% chans. Ingen. Nu räcker det att alla klarar sina slag och Emrynn måste försvara sig, och slår 2, 3, 4, 5 tärningar, kanske med inplanerat motanfall, så han får yttligare tärningar. I denna striden är det rätt stor chans att han förlorar faktiskt. Speciellt om bönderna har polare som kan fylla på när deras vänner faller. Förr eller senare fumlar Emrynn till det, och även om han inte slår fummel har han i alla fall misslyckts med pareringen. Och under de tusentals år som Emrynn levt måste han väl stälts inför mycket mycket mycket värre situationer?

Min poäng är att systemet blir bristfälligt när man är riktigt bra. Annat än att bortse från fummel, har någon en bra idé hur man gör så Emrynn inte blir ihjälslagen av en spelargrupp korkade tiraker?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Man får även se till att en vapenmästare oftast behärskar väldigt många tekniker bland annat utmanövering vilket gör att han villar bort sina motståndare och hamnar en mot en och då skulle han med stor säkerhet fälla personen i fråga med ett välriktat hugg eller stick. Sen kan man även räkna med att en skicklig vapen mästare har upp nått perfektionism med sitt vapen vilket gör att han endast behöver slå en 1a på ob3t6 för att få perfekt, ut över det lär personen i fråga ha ett väldigt högt skicklighets värde som gör att han kan utdela flera attacker utan större problem.
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Spelar du EON 3?

Iochmed de nya reglerna så fumlar du inte om du efter att alla tärningar slagits ändå kommer under ditt FV, du lyckas tillochmed.

Jag kan hålla med om att perfekta slag ofta blir lite för avgörande iochmed att de inte går att parera utan ett perfekt försvar..
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Ja, jag spelar EON 3, men jag missade det med att man fortfarande lyckades bara slaget lyckades. I så fall blir allt genast mycket bättre faktiskt, eftersom det då gör stor skillnad om en karaktär har riktigt höga värden.

Å andra sidan kvarstår problemet med att en bonde slår 1 1 3 och Emrynn inte slår perfekt, då stryker han med i alla fall. Man kanske borde räkna med effekt ändå för att totalt korkade händelser, även fast det står att man inte ska göra det?

Själv brukar jag inte köra med perfekt på annat sätt än att de får den extra skadan man får av ett perfekt hugg, om jag ens ger det. Något "parera perfekt med perfekt" kör jag aldrig då det inte skulle fungera.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Nej jag säger inte att Emrynn lätt skulle förlora, han skulle piska en hord av bönder, jag säger bara att systemet dessutom ganska enkelt gör att han har chans att stryka med med ett litet felslag. När man är riktigt riktigt bra, vi får väl anta att Emrynn har runt 30 i svärd, antagligen mer, gör man aldrig några felsteg. Ändå räcker det att herr-bonde (som faktiskt aldrig i hela sitt liv hållt i ett svärd och har 5 i det) slår 1 1 3 och om nu Emrynn inte gör en perfekt parering så är det rätt ute med honom.

Nåväl, jag ska inte utveckla det något mer, problemet jag såg var bara att det är svårt att göra den där "riktiga vapenmästaren" som spelledarperson eftersom en korkad spelare med lite tur har ihjäl honom med ett slag.

Dock hade jag missat den nya (för den är väl ny?) regeln i Eon 3 som säger att man inte automatiskt misslyckas när man slår två 6or, det gör ju i alla fall en hel del.
 

Belkor

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
99
Location
Östersund
vi får väl anta att Emrynn har runt 30 i svärd, antagligen mer
Faktum är att Emrynn inte lär ha ens 30 i svärd då han inte använder den färdigheten. Han använder sin egen stridskonst som heter Salye con(n)or(?).

Det bör poängteras att han antagligen har helt sjukt mycket stridsvana vilket bidrar till att han nog lär kunna hålla initiativ mot ganska många bönder, samtidigt.


Ändå räcker det att herr-bonde (som faktiskt aldrig i hela sitt liv hållt i ett svärd och har 5 i det) slår 1 1 3 och om nu Emrynn inte gör en perfekt parering så är det rätt ute med honom.

Jag förstår ditt påpekande om jag håller med dig helt och hållet, MEN, det faller på spelledarens roll att se till att han inte får stryk under sådana omständigheter.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
och en annan sak.. fler mot en så har de som är fler ett FETT övertag.. så enkelt är det.. =)
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Förutom allt det andra lär han vara mycket snabbare på att uppfatta en situation och agera därefter. Även utan utmanövrering kan man då rätt lätt välja sina strider. Är man tillräckligt bra kan man ta sig an 2 stycken och räkna med att slå ut båda på 1 runda.

Har inte heller spelat med regeln om att perfekta anfall måste pareras perfekt.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
men nu klagade han på det utan utmanövrering.. med utmanövrering så är det inga problem att villa bort bönderna och bara slåss mot 1-2, sedan så borde han kunna göra en invänta öppning och fortfarande få initiativet.. samt att han kommer agera först, så borde det inte vara några problem.. och han borde ha dödande anfall också när han anfaller, osv osv osv.. så chansen är vääldigt liten att bönderna ska vinna, vilket är meningen.. och den enda chansen de igentligen har är att någon av dem lyckas slå perfekt på att träffa o hoppas att mr alv inte parerar.. ingen idé att göra krigare som har bra i sina krigar skills 100% immuna mot de som är kassa..
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Är det säkert...? Du var ju med och hjälpte till att skriva Krigarens Väg :gremlaugh:
I så fall har han den som en egen liten bonus då den inte finns med i hans unika stridskonst, som även utan Utmanövrering är riktigt bra.

Jag kan dock hålla med om att han faktiskt borde behärska utmanövrering.

Även om han kan den får vi räkna med att om det är fler än fyra personer som anfaller honom så kan han inte utmanövrera alla. Annars hade det varit för fördelaktigt, då Emrynn säkerligen inte missar ett enda slag mot stridskonsten, så skulle han således kunna utmanövrera en hel armé runt sig. Även om det rent regeltekniskt vore möjligt, så känns det konstigt ifall 25 bönder inte skulle klara att omringa honom, om Emrynn nu skulle välja att ta upp striden.

Fast egentligen handlade det inte om hur bra Emrynn är utan om att en riktigt bra vapenmästare med bara lite oflyt skulle dö om några tärningar hos motståndaren visar förödande 1or :gremsmile: Jag personligen har till exempel aldrig stridit på liv och död med svärd och har kanske 5 i det, eller högre om man nu skulle räkna med mitt ganska höga värde i RÖR. Nåväl, jag möter Ivian i svärdspelen i Hardarlon, och ingen har rustning. Ivian skrattar och säger: "Gör ditt bästa!" och inväntar mitt anfall. Ivian planerar att göra ett motanfall på mitt anfall, således kommer han så fler tärningar. Jag slår 1 1 3. Yes baby. Nu får Ivian ett helvete att parera, och jag träffar honom och yes! Han får ett sår, blod faller till marken och jag har segrat mot mannen som dödat en drake. Med lite flyt kanske han till och med dör, då jag har en skada på ob5T6+2 med ett perfekt hugg.

Ja jag vet att det är lite långsökt, men jag hoppas du fattar min poäng med att "den bästa vapenmästaren" med bara liiite otur får spö mot en snubbe som aldrig hållt i ett svärd. Eller är det någon ny regel jag missar igen?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
I så fall har han den som en egen liten bonus då den inte finns med i hans unika stridskonst, som även utan Utmanövrering är riktigt bra.
Eller så är måhända Emrynn Losoi faktiskt kompetent i mer än en stridskonst?

/Joel
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Jag är inte en alltför erfaren SL men jag har funderat på att för i stället göra så att perfekt anfall lyckas mot lyckade försvar lägga till ett värde (5-10) på försvararens blockerning. På så sätt blir det inte lika avgörande när någon lyckas perfekt då sannolikheten att båda den som anfaller och parerar (inte blockerar) skulle göra det samtidigt blir så pass låg.

Den stora nackdelen som jag ser det med systemet som det ser ut idag är att mindre bra spelare lyckas perfekt i för stor utsträckning som de lyckas. Har man t ex 5 och lyckas mot alla odds kan man ge sig fan på att det är perfekt också. En annan idé vore att sätta in färdighetsvärdet - t ex noviser kan inte lyckas perfekt eller något.

Mitt strå till stacken... måste playtesta.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
mja.. problemet ligger väl snarare i utmattningen för hjälten än själva striden, för jag tror hon överlever ett perfekt slag, och är man en realistisk SL så kanske om man lyckas med nåt befängt som 10! så blir slaget ändå perfekt. Däremot om man lyckas bli omringad av 4 personer samtidigt så är man inte speciellt smidig. Och kanske säga att dem som inte lyckas med sitt vinitslag inte vågar gå in i striden utan står passiva försvarare medans klingorna viner. Iaf. Jag tycker att när mina spelare med rustningar och bortåt 14-16 i Fv mot pirater 10-13 i Fv så tar dem dem, även med utmattning.
 
Top