Nekromanti en fundering med rollspelsmakande

nydjo nyvad

Veteran
Joined
13 Jul 2005
Messages
41
Location
vadstena
jag tänker göra ett rollspel som på minner om d&d 3.5 men med ändringar. nu är min fråga får man använda d20 systemet?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om jag inte missminer mig helt här så finns det nått d20-fluff som heter open game license(OGL).
Det är fritt att använd & är just d20-fluff som är till för att
användas.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ja, om man uppfyller vissa villkor. Den så kallade SRDn (System Reference Document) för d20-systemet är öppet under Open Game License, som sätter upp dessa villkor.

De viktigaste villkoren är att licenstexten för OGL måste ingå; alla bidragsgivare, inklusive författarna av de delar av SRD och annat OGL-material som man väljer att använda, måste namnges i licensen; man måste tydligt särskilja på det som ligger under OGL och det som kallas Product Identity; och man får inte använda andras Product Identity.

Det finns ett extra villkor för att få använda d20-logotypen och kalla sitt spel för ett d20-spel. Då måste man dels ha en minsta mängd OGL-material, man får inte ha regler för rollpersonsskapande eller rollpersonsförbättring utan man måste hänvisa till D&D PHB istället, och man får inte visa bröstvårtor.

>>> Länk till SRD och licens

---

Det sagt så kan du förmodligen skriva D&D-regler med helt egna ord. Så länge du inte norpar texten och formuleringarna från D&D, utan bara regelalgoritmerna, så är det ytterst tveksamt om det handlar om upphovsrättsintrång.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Frågan är ju vad du ska göra med spelet. Ska du bara spela det får du sno precis vad du vill. Ska du göra det tillgängligt för allmänheten i någon form måste du i alla fall skriva regeltexten med egna ord, även om det inte finns några egentliga hinder mot att använda en existerande regelmekanik. Och om du bara vill använda d20-reglerna men inte har ambitionen att sätta d20-loggan på spelets omslag är det inte mycket alls du behöver ta hänsyn till, utöver då att det inte är tillåtet att stjäla någon annans text.

/tobias
 
Top