Nekromanti En fundering kring tur...

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Någon som vet varför Neogames ändrade så att tur alltid var 11 istället för att alltid slås fram?
Ändringen skedde (vad jag vet) mellan Eon1och Eon2.

Och tycker ni forumiter att hög tur är väldans attans bra så att regel ändringen verkligen behövdes?

/Hartland - mildt undrande
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Oh ja, den behövdes verkligen. Jag förstår inte varför, men av någon underlig anledning fick alla karaktärer 16+ i tur, och eftersom att den ändå kan höjas/sänkas genom bakgrundsslag (vilket inte begränsar den till 11) så var det ändå ingen dödlig förändring.

En bättre lösning enligt mig hade dock varit att sätta den till 7+1T6 (8-13, avg: 10,5), för att få lite variation men samtidigt begränsa den så att den inte blir för extrem (den kan ju trots allt inte ändras, och påverkas inte av place på något sätt).

Se även det här som är ytterst relevant för ämnet :gremwink:.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Någon som vet varför Neogames ändrade så att tur alltid var 11 istället för att alltid slås fram?
Ändringen skedde (vad jag vet) mellan Eon1och Eon2.

Och tycker ni forumiter att hög tur är väldans attans bra så att regel ändringen verkligen behövdes?"


Sannolikt var det i balanseringssyfte, vilket enligt min åsikt inte var helt nödvändigt. Visst är det ju så att extrem Tur är en rätt kraftfull egenskap, men balans kan gå och hänga sig om det ger upphov till en mer mångfacetterad karaktär, och just hur karaktären ser på lyckan kan ha stor inverkan på dennes självsliv.

Så, även om Tur skulle ha överdrivet kraftfull betydelse, något jag personligen tvivlar på, så är det en intressant egenskap och borde få variera rätt friskt mellan karaktärer. IMHO, alltså.

--Björn, det du behöver när du behöver det
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jag använder TUR väldigt ofta i mitt spelledande, för att se vem som blir träffad av pilar, som ersättning för väldigt svåra sökaslag, för att se hur länge rp måste vänta innan en person dyker upp osv osv. Hela tiden, kort sagt. Jag slår fortfarande fram rps tur dock. Det vore ju ytterst tråkigt om alla hade samma värde i den, helt enkelt.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
otur

Det blir betydligt roligare när man slår fram tur med 3T6. Utursförföljda rollpersoner är SÅ roligt för alla förutsatt att inte den som är drabbad är powergamer för då blir han sur och tar självmord :gremfrown:.

Mina spelare brukar få fin spridning på tur. Kanske beror spridningen på nogrann övervakning.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Min spelgrupp använder tur ytterst sällan, och då endast i situationer där det är riktigt farligt/stor risk att göra bort sig...
Skulle kunna tänka mig att Tur blir ett stort problem om spelare sitter och ylar om att de har jätte hör Tur i alla situationer där den kan användas, har dock aldrig haft problemet... 11 i Tur till alla tycker jag på sätt och vis gör det karaktärsdraget onödigt...
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Re: otur

Jag håller med om tur är ett värde av betydelse. En med lite i tur är ju oturförföljd och honom kan ju spelledaren utsätta för en massa stämningshöjande missöden.

Sedan har vi i våran spelgrupp gjort att spel och dobbel inte innefattar spel med tur i utan spel med taktik så som Ranchel(?) alltså shackliknande spel och andra av den varienten. Men när det kommer till tärningspel och vissa turbaserade kortspel används turen.

Sedan används den som sagt innan i tråden när man ska avgöra vem såm får pilen på sig i en situation där logiken inte spelar roll.
 
Top