Nekromanti En fundering över WoW CCG recensionen

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Jag har inte läst recensionen, men fått den refererad till mig av andra som har tidningen.

Jag undrar bara hur i hela friden det får full pott.

Jag har spelat spelet. Jag har fått det demoat för mig. Jag har bläddrat igenom regelboken och kollat igenom olika boosterpacks och så vidare.

Jag skulle gett 6/6 med vinjetten att det är riktat till tonåringar som skall fås börja spela WoW datorspelet.

För det första är det prissatt så att det är det dyraste kortspelet på marknaden.

För det andra är det omöjligt få ihop en regelmässig lek med startboxen, utan det krävs att man köper åtminstone två boosterpacks till. Sådant skall inte ge höga betyg.

Plus att kortbilderna är redigerade skärmdumpar och kvaliten skiftar på de väldeliga.

Tillägg: Jag har spelat onlinespelet också. Och mig veterligen skriver inte recensenten vad som gör spelet bra förutom den utomordentliga förpackningen som är guld värd. Men som spel, eller delkomponenter i spelet eller mekaniken.. Zip. Minimagic riktad till tonårsgrabbar som får pröjsa extra för att få saker till WoW datorspelet är en sammanfattning som jag tycker passar.

Tillägg: Som ni kan läsa nedan har jag reviderat mitt betyg en aning till 6/8 för totalt 14 av 20.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Har varken sett spelet eller läst recensionen

Det enda jag kan bidra med är att jag sökte efter andra recensioner på nätet. Av de sju jag hittade var ett par väldigt positiva, ett fyra positiva och en ärkenegativ. Baserat på den korta undersökningen drar jag slutsatsen att det är en svår konst att recensera spel. :gremlaugh:

/M
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Helt sant

Problemet är att jag vill ha någon sorts insyn i vad recensenten baserar sin åsikt på. Enligt denna recension kan det tolkas som att Conny en gång i tiden spenderat för mycket tid & pengar med Magic.

Därmed är han också i princip automagiskt bunden till mekaniken i WoW som är en nedbantad Magic-variant.

Spelet är bra om man inte spelat så många kortspel, eller om man vill ha ett enkelt och snabbt kortspel. Jag säger inte att det är värdelöst. Jag säger att det är riktat till en specifik målgrupp.

Sedan är det konstigt att han inte tar upp att priset för boosters och starters är högre än för andra samlarkortspel. Varför? De har en såpass stor kundbas att de säljer stora volymer trots spelet? De tar ut ett högre pris för att de inkluderar onlinespelssaker i kortspelet?

Vem vet.

Men jo, det är svårt recensera produkter. Därav det roliga att ha sajter som sammanställer många recensioner av en och samma produkt så man kan få den gyllene medelvägen presenterad för en. :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Jo, jag blev också förvånad. Samma recensent gav totalt ut tre st 10:or (varav två st till WoW CCG), mot alla andra recensenters noll st 10:or. Antingen har recensenten haft en jävla tur och fått 3x Mästerliga produkter eller så råder en väldigt skillnad mellan recensenternas synsätt och referensramar. Vilket iofs inte är konstigt då jag utgår från att Fenix recensionsansvarig inte direkt har haft workshops och föredrag om hur recensionsbetygen skall tolkas och hur de skall relateras.

Problemet är det urholkar betygen. Om jag vore recensionsansvarig skulle jag vid alla tillfällen extrembetyg sattes (högt som lågt) be en ytterligare person bedöma rimligheten. Samtidigt är det ju kul om nu produkten besitter både mästerligt intryck och innehåll och får detta bekräftat.
 

Conny

Veteran
Joined
1 Dec 2006
Messages
7
Några svar...

Hej!

Inte helt oväntat skapade mitt höga betyg en viss diskussion. Det är självklart trist att alla inte delar min uppfattning om ett spel, men å andra sidan är recensionerna - hur gärna jag än skulle vilja annat - subjektiva. Vad beträffar betyget så är det således också subjektivt, och en helhetsbedömning. Även om det kanske efterfrågas, så är alla aspekter som förändrar betyget positivt eller negativt - med ett eller flera steg - omöjligt att på ett tydligt, lättläst och förhoppningsvis också underhållande sätt få ner på det utrymme som ges för recensionen. Lägg därtill flera produkter att recensera under en begränsad tid så säger det sig självt att prioriteringar kring vad som tas upp i recensionen är nödvändiga.

För att förtydliga de punkter som jag upplever som mycket positiva med WoW TCG - som tydligen passerat obemärkt vid en genomläsning av recensionen, eller vid andrahandsreferat - så radar jag upp dem ännu en gång:

1. Igenkänningsfaktorn. Upper Deck har gjort en mycket grundlig och stämningsfull tolkning av datorspelet. Till skillnad från dig tror jag snarare det är datorspelarna som de önskar få in i kortspelande, inte tvärtom. Och i mina ögon, som faktiskt ser kritiskt de också, har de lyckats otroligt bra med att föra över känslan från datorn till kortspelet.

2. Stridssystemet. Ett betydligt mer levande stridssystem än Magics attackerare mot en hög med blockers. Mer fokus på de olika allierade och deras förmågor. Permanenta skador som ligger kvar tills dess karaktärerna blir helade.

3. Resurser kontra mana. Ingen manatorsk, du kan använda vilka kort som helst för resurser.

4. Raid decks. Nytänkande. Samarbetsmöjligheter där leksammansättningen har stor betydelse och måste passa dina kamraters. Också en väldigt bra koppling till datorspelet, återigen.

5. Kvaliteten. Jag har trots att ha inspekterat över 100 olika kort ännu inte råkat på någon pixelerad skärmdump. Att illustratörerna använder olika tekniker är givet, och i mina ögon håller de riktigt bra klass. Och återigen, stämningen från datorspelet finns med. Överallt. Att allt ligger i en tilltalande plastlåda till skillnad från Magics små pappkartonger, är bara ett plus. De UDE-poäng och lootkort med mounts som finns ser jag mer som ett sätt att, som jag skrev ovan, få datorspelarna att börja spela - eller åtminstone köpa - kortspelet. Lömskt? Nja. Och jag betvivlar att du betalar några extra pengar per booster för att Blizzard och UDE ska få "lojala" kunder. Precis som du får poäng på ditt ICA-kort när du handlar mjölk.

Angående din kritik om utelämnade prisuppgifter i jämförelse med andra spel, att kortspelet skulle vara ett "MiniMagic" och att man i startpaketet inte får en komplett lek:

I samband med författandet av recensionen var de prisuppgifter jag fick 149:- för starter, 38:- för booster. Helt jämförbart med en Magicstarter (dock ej precons som, vilket jag håller med om, ger mer valuta för pengarna), och t.ex. 32-35:- för en Magicbooster (på SvenskaMagic för att ta ett exempel) gör inte att WoW sticker ut som ett mycket dyrare spel. Ja, det skiljer några kronor, och ja, många butiker passar på att ta ut desto mer för ett hypat WoW. Men individuella butiker kan jag som recensent inte ta hänsyn till, och har heller inte möjlighet till p.g.a. både tidsbrist och stor prisvariation. Ta bara en titt på worldofboardgames.com, där ligger WoW-starters på 139:-. Priset jag får ta hänsyn till är de som lämnas mig, inte potentiellt snikna butiker. Och med det i bakhuvudet anser jag inte att WoW är orimligt prissatt, utan rent av prisvärt. Därav ingen jämförelse med andra kortspel.

Med tanke på att Magics kortbibliotek - med 10 år av utgivna kort - är betydligt större än WoWs knappt 400, torde det inte vara konstigt att Magic ses som betydligt mer komplicerat. Antalet kombinationer, olika lekmöjligheter osv som du kan åstadkomma i Magic är inte ens i samma liga som WoW, som precis börjat. Jag kan hålla med om att stackreglerna också gör sitt till i Magic, men att utifrån en första utgåva klassa WoW som ett "MiniMagic" gör att inga nya samlarkortspel kommer att kunna passera Magicfiltret och bli bedömda som de egna spel de faktiskt är, och inte som några Magic-kloner. Jag tycker verkligen inte att WoW är något diet-Magic, även om det - som i stort sett alla samlarkortspel - finns likheter. Enbart stridssystemet ensamt borde räcka för att inse det.

Precis på samma sätt som när du köper en Magic-starter så får du ingen regelmässig lek. De lekarna är dessutom i stort sett begränsade till relativt ospelbara kort när du väl börjar bygga, till skillnad från WoW där du utan större problem kan vidareutveckla leken.

Hursomhelst, oavsett vilket spel jag recenserar så utgår jag inte från att ett spel som ges höga betyg är ett spel för alla. Betygen är självfallet anpassade till målgruppen. Även om ett rollspelssupplement får 10/10 så förväntar jag mig inte att jag, som på sin höjd kanske plågar mig igenom en påtvingad spelarhandbok, skulle gilla spelvärlden, mekaniken eller vad som nu kan göra den så bra. Däremot förväntar jag mig att det är en mästerlig produkt. Och det är också mitt helhetsintryck, med ovanstående motiveringar, av WoW TCG.

Slutligen: En recension är en recension. Ingen slutgiltig sanning. Det är alltid bäst att bilda sig en egen uppfattning. :gremlaugh:

Tack för mig!
//Conny
 

Conny

Veteran
Joined
1 Dec 2006
Messages
7
Betyg...

Jag förstår att det kan upplevas som generöst, men faktum är att de två spel som fick 10 i betyg faktiskt är otroligt bra.

Eftersom du redan kontrollerat vilka betyg jag givit övriga spel såg du säkert också att medelvärdet på de spel jag recenserade i detta nummer hamnar under 15, trots att två av dem faktiskt belönats med hela tre 10:or.

Alla mina betyg som sätts diskuteras också, medlas och försvaras innan jag är nöjd. Givetvis är det önskvärt att fler bedömare ges en möjlighet att komma med åsikter, och då menar jag inte bara deltagit vid provspelningar eller endast sett delar av spelet, utan faktiskt haft möjlighet att göra en rättvis bedömning. Det är tyvärr också tidskrävande, det är trots allt inte bara betyget som ska medlas, utan också den beskrivande texten påverkas ju. Men om du tänker enbart på betyget, så ja, det är inget jag sätter och som bara accepteras. De genomgår diskussioner, framförallt vid "stora" spel och/eller extremt höga/låga betyg, utifrån mitt betygsförslag.

Med tanke på att det under Fenix tre år långa historia endast givits tre (3) fullpottare har jag svårt att se hur detta urlakar betygsystemet.

Kan hålla med om att vi recensenter har olika referensramar kring betyg, och att det kanske borde föras lite diskussioner om detta. Det största problemet i mina ögon är kanske inte höga/låga poäng (även om det också inträffar), utan missuppfattningar kring innehåll kontra intryck.

Ovanstående är mina personliga åsikter och ska inte tolkas som Fenix ståndpunkt på något sätt.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
... och mitt betyg!

(Jag hade önskat kunna använda apostrofer och dylikt men min språkinställning i X är inte som den borde. Så hav medlidande.)

Där kom en utförlig redovisning av det satta betyget. Vissa positiva punkter kan jag helt klart bifalla, andra ser inte jag som positiva alls. Därav smaken som är tämligen olika från person till person. Du matchade tydligen produkten ifråga mycket bättre än vad jag gjorde och betyget blev därefter.

Det är därför det från min sida är önskvärt att detta klargörs på något sätt också i recensionernas inledning. Så man som läsare kan få viss kort inblick och förståelse i vad recensenten bildar sin uppfattning utifrån.

Då dina punkter. Som är det relevanta som jag ser det.

1. Igenkänningsfaktorn. Upper Deck har gjort en mycket grundlig och stämningsfull tolkning av datorspelet. Till skillnad från dig tror jag snarare det är datorspelarna som de önskar få in i kortspelande, inte tvärtom. Och i mina ögon, som faktiskt ser kritiskt de också, har de lyckats otroligt bra med att föra över känslan från datorn till kortspelet.
Det må också vara så att de vill att det skall vara båda vägar, det är bara Blizzard och UDE som vet. Känslan i kortspelet var att det var ett enkelt spel med simpel mekanik och repetition rakt igenom varje spelomgång. Det vill säga som i spelet, där man grindar och grindar. Det ser jag som en nackdel, inte en fördel.

Den största nackdelen med kortspelets mekanik är att jag inte alls känner igen mig som den Avatar jag väljer ut inför matchen. I WoW onlinespelet är det Avataren som gör allting i princip, så tillvida du inte förlitar dig väldigt mycket på ett pet. Men inte ens då kommer du undan att själva göra majoriteten av jobbet för att grinda.

I WoW kortspelet är det istället så att dina allierade du frammanar gör allt arbete åt dig, där din Avatar inte kan göra något offensivt eller defensivt förrän den får utrustning spelad på sig. Och då kostar varje handling (baserat på de kort jag sett) resurser att använda. Varje gång den används, vilket är så långt ifrån spelet man kan komma i min mening. Jag anser inte att de lyckats väl på den punkten helt enkelt.

2. Stridssystemet. Ett betydligt mer levande stridssystem än Magics attackerare mot en hög med blockers. Mer fokus på de olika allierade och deras förmågor. Permanenta skador som ligger kvar tills dess karaktärerna blir helade.
Jag ser ingen skillnad baserat på de matcher jag spelat och sett spelats, mellan MtG och WoW CCG. En bunte allierade på ens sida och ett knippe på motståndarens. Baserad på vilken förmåga de har kan man anfalla motståndarens Avatar direkt eller ej, vilket är det taktiska finliret när man sätter ihop sin lek. Precis som i MtG där man har olika egenskaper som gör att vissa monster inte kan blocka andra.

Skillnaden är att de har permanenta enchantments & sorceries i WoW som tidigare fanns i MtG också. Återigen ingen skillnad.

3. Resurser kontra mana. Ingen manatorsk, du kan använda vilka kort som helst för resurser.
Sant. Manatorsk existerar inte i WoW, men mekaniken är likadan. Du har kort som du lägger ned på spelbrädet som du enbart kan använda som resurser för att spela andra kort. Skillnaden är att i WoW kan det vara samtliga kort, i Magic är det enbart en viss typ av kort.

4. Raid decks. Nytänkande. Samarbetsmöjligheter där leksammansättningen har stor betydelse och måste passa dina kamraters. Också en väldigt bra koppling till datorspelet, återigen.
Japp. Där håller jag helt med. Innovativt.

5. Kvaliteten. Jag har trots att ha inspekterat över 100 olika kort ännu inte råkat på någon pixelerad skärmdump. Att illustratörerna använder olika tekniker är givet, och i mina ögon håller de riktigt bra klass. Och återigen, stämningen från datorspelet finns med. Överallt. Att allt ligger i en tilltalande plastlåda till skillnad från Magics små pappkartonger, är bara ett plus. De UDE-poäng och lootkort med mounts som finns ser jag mer som ett sätt att, som jag skrev ovan, få datorspelarna att börja spela - eller åtminstone köpa - kortspelet. Lömskt? Nja. Och jag betvivlar att du betalar några extra pengar per booster för att Blizzard och UDE ska få "lojala" kunder. Precis som du får poäng på ditt ICA-kort när du handlar mjölk.
Det är inte riktigt pixelerad skärmdump jag menade när jag skrev mina ganska hastiga inlägg. Däremot att grafiken känns igen från spelet samt att kvaliten på den varierar väldeliga. Vissa kort såg faktiskt ut som om de var raka skärmdumpar från spelet när jag inspekterade de lite noggrannare. Stämningen som sådan om man ser till helheten är helt klart rätt och den skriker ut WoW. Förpackningen, den hårda plastboxen, är också helt suverän. Jag önskar att mer kortspel kom i dylik förpackning.

Blizzard har råd att skinna sina fanbois på pengar. Vivendi lägger inga fingrar emellan på den fronten heller, så där är jag inte lika övertygad som du.

I samband med författandet av recensionen var de prisuppgifter jag fick 149:- för starter, 38:- för booster. Helt jämförbart med en Magicstarter (dock ej precons som, vilket jag håller med om, ger mer valuta för pengarna), och t.ex. 32-35:- för en Magicbooster (på SvenskaMagic för att ta ett exempel) gör inte att WoW sticker ut som ett mycket dyrare spel. Ja, det skiljer några kronor, och ja, många butiker passar på att ta ut desto mer för ett hypat WoW. Men individuella butiker kan jag som recensent inte ta hänsyn till, och har heller inte möjlighet till p.g.a. både tidsbrist och stor prisvariation. Ta bara en titt på worldofboardgames.com, där ligger WoW-starters på 139:-. Priset jag får ta hänsyn till är de som lämnas mig, inte potentiellt snikna butiker. Och med det i bakhuvudet anser jag inte att WoW är orimligt prissatt, utan rent av prisvärt. Därav ingen jämförelse med andra kortspel.
Slutligen prisnivån för Starter och Booster.
SFBok 149 & 38.
GAME - & 49 (Besök närmaste GAME-butik och du ser det själv)
Spel på * 149 & 49
Card Collector 150 & 45
World of Wargames 139 & 39
Collectors Point 139 & 40
Webhallen 179 & 49
Seriebörsen 150 & 40

Seriebörsen förstår jag mig inte på, då EVE CCG är rekommenderat pris är $3.20 men går för 40 SEK. Men konsekvent högre priser för WoW CCG än t.ex MtG och liknande kortspel. Är majoriten av våra butiker som saluför WoW CCG snikna med andra ord, eller är det prissatt på en högre nivå än andra kortspel? Om vi tar EVE CCG som också är nytt, så vet jag att det är skillnad i prisnivå mellan de spelen. Jämför priserna mellan USA och Europa vad gäller WoW CCG. De som ansvarade för båsen under Spelmässan i Essen försvarade de högre priserna i Europa med att skrapkoderna för saker i onlinespelet inte fungerade om man köpte korten från USA. Därav var en prisskillnad på en display booster (dvs 24 Booster Packs) på cirka 400 SEK under Essen-mässan mellan EVE och WoW CCG's. Sökande på eBay hittar dessa display boosters för $69. Vilket ger snittpris på 20 SEK exkl. moms. De är duktiga på att skinna europeer på pengar helt enkelt.

Och stackreglerna i nyare revisioner av MtG är kopierade rakt av till WoW CCG såvitt jag fick det förklarat för mig av de som är mer insatta. Därav ännu en mekanik som är direkt överförd till WoW CCG vilket får mig att hävda att det är ett modifierat MtG.

Om jag skulle sätta betyg efter denna diskussion, skulle det antagligen bli .. Intryck 8 och Innehåll 6 för totalt 14. Långt ifrån ditt betyg. Och vi är överrens om en del punkter till på köpet.

(Till sist en rolig detalj. När spelet demoades under spelmässan i Essen härom sistens hade de två stora bås i olika hallar. Båda båsen var bemannade av en manlig chef och av kvinnlig fägring som demoade spelen. Vi pratar unga, snygga, smala tjejer med tajta jeans och en WoW-tshirt som klämde åt på rätt ställen. När de svankade (vilket de gjorde mycket och ofta), så blottade de också viss mått av hud. Kvalite rakt igenom när man använder booth babes? :gremsmile: )
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
jag utgår från att Fenix recensionsansvarig inte direkt har haft workshops och föredrag om hur recensionsbetygen skall tolkas och hur de skall relateras
Jag trodde det var det vi gjorde på det här forumet så fort ett nytt nummer har kommit. :gremlaugh:


/Dimfrost
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Prisskillnader

Tänkte bara upplysa om att en butiks inköpspris på en WoW-booster ligger ca 33 % över inköpspriset på en Magicbooster, 57 % över på en starter jämfört med en Magic Theme Deck. Det varierar förvisso lite beroende på vilken distributör butiken anlitar, men ungefär så ser det ut på den svenska marknaden. Därmed tror jag inte att butikerna skinnar folk mer vid försäljning av WoW än Magic. Både WoW och Magic är lågmarginalprodukter.

De amerikanska distributörernas priser på WoW ligger däremot ca 35 % lägre än de svenska. Denna skillnad är betydligt mindre på Magic (just nu ca 18 %, men så var det inte för något knappt år sedan när dollarn låg runt 8 kr). Ytterligare en skillnad som ofta gör att amerikanska priser förefaller väsentligt lägre än svenska är att det ju tyvärr är 25 % moms på samlarkort, medan sales tax inte är inräknat i de amerikanska priserna.

//Henrik, som valde att inte ta in WoW, men fick en liten släng av ånger när han läste Fenixrecensionen
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Urholkar betygen?

Jag har svårt att se varför det skulle urholka betygen att sätta en 10 nån gång ibland. Det är ju ändå väldigt sällan som 10 poäng delas ut i kategorierna.

Då ser jag större risk med att recensenter delar ut 6:or och 7:or, som är "safe" betyg som ofta dyker upp. Det om något kanske kan bidra med "urholkning", men att par tior var sjätte nummer eller nått sånt ser jag inte som en större risk.

/M
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Urholkar betygen?

Tja, i alla betygssystem på 10, 20 eller 100-skala som jag har sett så har ett betyg på 50% ansetts dåligt, och om ett spel får under det så är det riktigt illa. Inflation, mao.

Men jag slutade ju prenumerera på Fenix för länge sen, så jag har ingen aning om hur det är där.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Urholkar betygen?

Jag var kanske otydlig, jag avsåg snarare att om vissa recensenter oftare sätter höga betyg än andra så urholkas innebörden av betygsskalan, då det framstår som att exvis en 7:a betyder olika för olika recensenter. Betygsystemet som just system/verktyg bör i möjligaste mån vara så "objektivt" som möjligt för att bibehålla trovärdigheten.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Det låter rimligt

Som sagt i titelraden, det låter rimligt. Men jag vill ändå poängtera att jag tycker att önskan efter ett perfekt balanserat betygssystem, där alla produkter vägs mot varandra och får "rättvisa" betyg utifrån deras kvalitet, är en hopplös önskan.

Fenix strävar efter objektivitet, men det kommer alltid att vara så att "7" betyder en sak för en recensent en annan sak för en annan recensent. Förhoppningsvis blir det bätte och bättre ju fler produkter vi recenserar, för då får vi fler och fler riktmärken att jämföra med.

Den enda som alltid har rätt, och som alltid sätter rätt betyg och vet precis vad betygsskalan betyder, det är jag. För det var jag som hittade på den ...  :gremlaugh:

/Magnus
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Urholkar betygen?

Har det verkligen med inflation att göra? Eftersom betygssytemet inte är relativt så är det inget problem med att under 10 (i vårt fall) ses som dåligt. Givetvis är det dåligt med ett spel som är sämre än "ok". Man bör förvänta sig att de flesta spel ligger mellan 10-20 för annars skulle det vara något fel på tillverkarna.

Att någon sätter 20 på ett spel är inget problem så länge det verkligen är det bästa man någonsin stött på. Annars så är det ett problem, då recensenter kan tycka "det här är ju mycket bättre än WoW CCG så det måste ju få 20". I det här fallet så verkar det största problemet vara att texten inte stämmer så bra med betyget, man fattar inte varför det är så jävla bra.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Betygsskalan är ju ganska självförklarande

<pre><font class="small">code:</font><hr>
Betyg Förklaring
10 Mästerlig!
9 Wow! Cool!
8 Så skall det göras
7 Inspirerande
6 Bra
5 Godkänd
4 En besvikelse
3 Undermålig
2 Dålig
1 Usel
</pre><hr>

En produkt som får 10 är helt enkelt godkänd. Den ligger i intervallet mellan bra och dålig. Beroende på en köpares preferenser kan det sedan påverkas utifrån dennes perspektiv. Således är inte en produkt som får 10 i betyg i Fenix dålig eller underkänd. Snarare att den inte är bra eller ett mästerverk. Om snittbetyget på alla produkter ligger på 15 så innebär det ju att de är riktigt bra eller att medelbetyget är lite för högt utifrån tanken att 10 är en godkänd produkt.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Betygsskalan är ju ganska självförklarande

Ja, det var ju precis det jag skrev...
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Nu har jag också provat det.

Att kalla det nyskapande är verkligen att ta i. Det är helt tydligt en magicklon som många andra. De flesta saker som skiljer sig från Magic har redan funnits i andra kortspel tidigare. Det enda som är nytt verkar vara raiddecksen och kanske det komplicerade utrustningssystemet. Känslan från datorspelet är inte där för mig, hjälten gör ju väldigt lite själv, han står mest och blir skadad.

Därmed inte sagt att det verkar vara ett dåligt spel (det var kul), bara inget nytt eller speciellt. Efter mitt korta test skulle jag ge det 7/6.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Betyg...

"Med tanke på att det under Fenix tre år långa historia endast givits tre (3) fullpottare har jag svårt att se hur detta urlakar betygsystemet."

Det kan jämföras med hur Gazetta dello Sport (ansedd italiensk sporttidning) under hela sin historia av matchrecensioner enbart delat ut toppbetyget (10) till en spelare, en gång.

Den tilldelades Maradona under en match med sitt Napoli, för övrigt. Han vann mer eller mindre il Scudetto (ligan) åt laget, som i dagsläget harvar i serie C1 (om jag minns rätt).

Bara en liten not. :gremsmile:
 
Top