Nekromanti En fråga...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Nej.

Du är inte multiklassad bara för att du tagit en tilläggsklass (Prestige Class). Den enda gången det spelar någon egentlig roll, är när man får erfarenhetspoäng. Med en ojämnt multiklassad rollfigur riskerar man ju ibland att få avdrag på sina EP. Tilläggsklasser räknas, som sagt, inte med här.

/Mikael
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jo...

(Du får ursäkta om mina översättningar av speltermer nedan inte matchar dina; jag är dåligt inläst på dina, så jag hittar på egna medan jag skriver)

Det är klart att han är multiklassad, han har ju tagit fler än en klass. Däremot får han som du säger ingen XP-penalty för tilläggsklasser, men multiklassandet påverkar ju såtillvida att han måste betala dubbla färdighetspoäng för att öka en nivå i en färdighet som bara den/de andra av hans klasser har som klassfärdighet, t.ex.. (Enligt PHB är det bara i fråga om maxnivå som en klassfärdighet för en av ens klasser räknas som om den vore klassfärdighet för alla klasser man har, men ärligt talat, vem har inte nollreglat det? Jag vet att jag gjort det...)

/Feliath - Brevis esse laboro, obscurus fio. Ni ser ju själva :gremfrown:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Re: Jo...

multiklassandet påverkar ju såtillvida att han måste betala dubbla färdighetspoäng för att öka en nivå i en färdighet som bara den/de andra av hans klasser har som klassfärdighet

Nja, om du tar en grad i en klass, så köper du förstås färdigheter enligt den klassen. Om du har fler klasser sedan tidigare eller inte spelar ingen som helst som i sammanhanget. Om färdigheten är en klassfärdighet för den klassen kostar varje nivå 1 poäng. Om inte kostar den 2 poäng.

/Mikael
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Sorry, dålig formulering

Jag menade givetvis att det där gällde då man just tagit en grad i en viss klass, och satt och grunnade på hur man skulle fördela poängen.
Jag borde dock ha formulerat mig tvärtom, alltså att om man har en färdighet som klassfärdighet från en annan klass, kan man när man tar en grad i en ny klass fortfarande köpa samma maxnivåer i den färdigheten som en singelklassad medlem av ens förra klass. Det kostar bara mer. (Men som sagt, det har jag nollreglat.)
Jag håller hursomhelst fast vid att man visst tekniskt sett är multiklassad eftersom man har mer än en klass, men det är ju en hårfin distinktion i fallet tilläggsklasser, så det lämnar vi därhän, tycker jag :gremsmile:

/FELiath (inte Rättiath)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Re: Sorry, dålig formulering

alltså att om man har en färdighet som klassfärdighet från en annan klass, kan man när man tar en grad i en ny klass fortfarande köpa samma maxnivåer i den färdigheten som en singelklassad medlem av ens förra klass. Det kostar bara mer.

Riktigt (om vi antar att färdigheten inte är en klassfärdighet för den nya klassen). Förutom färdigheter som är begränsade till vissa klasser, är din max nivå på en färdighet alltid figurgraden + 3, så det spelar ingen roll om du tar en grad i din gamla klass eller en ny. Färdighetspoängen du får, däremot, köper dig färdigheter efter vilken klass du fått dem från. Därav det olika priset.


Jag håller hursomhelst fast vid att man visst tekniskt sett är multiklassad eftersom man har mer än en klass, men det är ju en hårfin distinktion i fallet tilläggsklasser, så det lämnar vi därhän, tycker jag

Jag håller helt med.


/Mikael
 
Top