Nekromanti En fråga...

Idioten

Veteran
Joined
2 Sep 2001
Messages
16
Location
Kalmar
Jag funderar på att köpa Eon, men jag vet inte huruvida det är bra eller inte... Så, till frågorna,
är regelsystemet bra, och är det något som är speciellt bra/dåligt i spelet som jag borde veta
om?

"Han kastade ett öga åt höger och ett åt vänster, och rusade blint vidare"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Fråga på Eonformumet vet jag, de har i alla fall koll på reglerna och kan säga för och nackdelar även om man kanske måste läsa mellan raderna av eventuell propaganda.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Idioten

Veteran
Joined
2 Sep 2001
Messages
16
Location
Kalmar
Får väl göra det...

Men det var mest p.g.a. "propagandan" som jag valde att fråga här först....

"Han kastade ett öga åt höger och ett åt vänster, och rusade blint vidare"
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Re: Får väl göra det...

Tja. SL får inte full pejl på världen eftersom det finns en del hemligheter som inte går att läsa inågra släppta böcker. Är tungt för de som vill spela i "den rätta" världen. Vidare innehåller världen en del vidrigt gulliga saker, men de kan man kanske ignorera.

Vidare är regelsystemet relativt tungt, utan att ge så mycket för besväret.

Det är inte det bästa spelet jag har provat, men har du några hundralappar över så kan du ju kika på det.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,488
Location
Stockholm
Eonforumet är väl knappast ett helt objektivt forum när det kommer till EONs meriter och nakdelar. =) Det är nog rätt förnuftigt att fråga här.

Personligen anser jag att EONs regelsystem är alldeles för omständigt, speciellt när det kommer till strid, för att vara roligt att spela. Jag vill att mina regler ska vara rakt på sak med ett minimum av "bookkeeping".

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
en smaksak (vad annars?)

Jag gillar personligen (subjektiv åsikt) Eons regelsystem, främst för att det är "elegant" i sitt utförande. Tråkigt nog fungerar det inte så bra i praktiken, men det beror på var man vill lägga tyngdpunkten i sitt spelande. (Spelmoment kontra rollmoment.) Vill man ha detaljerade regler så får man nämligen stå ut med en hel del arbete. Risken finns alltså att reglerna går ut över rollspelandet. Man behöver givetvis inte använda alla regler, men då är frågan om man inte borde spela (och betala för) ett annat spel istället.

Vad gäller spelvärlden Mundana så är det standard-fantasy (och inte originellt i någon mening) med betoning på detaljer och logiska förklaringar till olika fenomen. Det kan därför bli svårt att skapa eget inom ramen för Mundana, eftersom risken är överhängande att framtida moduler blir helt eller delvis oanvändbara. Men vill man ha allting färdigt inte har några ambitioner att skapa något eget så fungerar den säkert tillfredsställande.

Eon har mängder av moduler, vilket kan både vara en svaghet och en styrka. Det negativa är att man man nästan behöver hälften av dem för att överhuvudtaget kunna spela en kampanj, vilket blir dyrt. Dessutom blir det mycket (mer) regler att hålla reda på. Fördelen är givetvis att spelet är väldigt komplett - om man skaffar sig samtliga moduler vill säga. (Det saknas nog bara ett par nyckelmoduler innan spelet kan sägas vara helt "färdigt".) Gillar man (att köpa) moduler är det givetvis ett stort plus!

/Pauli Paananen, återförsäljare

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Idioten

Veteran
Joined
2 Sep 2001
Messages
16
Location
Kalmar
Hmm...

Nu hade jag inte tänkt lägga ut så mycket pengar på det för tillfället, och det verkar som man behöver köpa
ganska mycket... Då passar jag på att fråga om Shadowrun istället... Det har jag spelat så jag vet hur det är,
men det jag verkligen vill veta är hur mycket mer än själva regelboken man behöver... T.ex. spelledar-skärm och dylikt...
Och finns det någon som kan rekommendera ett äventyr till det? Tack på förhand!!


"Han kastade ett öga åt höger och ett åt vänster, och rusade blint vidare"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Hmm...

Till Shadowrun räcker det med grundboken, men med alla tabeller är spelledarskärmen ett bra hjälpmedel. Om man vill ha det så kan man köpa någon av de stads eller områdesböcker som finns, men det är inget behov. äventyr har jag aldrig köpt till det men Harlequin och dess uppföljare verkar väldigt coolt.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Re: Får väl göra det...

<I>Vidare innehåller världen en del vidrigt gulliga saker</I>

Nu bidde jag intresserad. Vad är det för vidrigt gulliga saker som jag lyckats missa?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Jag tycker att du INTE ska köpa EON, dels så är det för krångligt regelsystem både för spelledaren och för spelarna. Iförsig så finns det många böcker till det, men det blir ju inte bättre för det, eller hur? Alltså, FÖR KRÅNGLIGT REGELSYSTEM!!!
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
För okrånglig Sadaigh skulle jag tro...

Eon (och andra upplagan) är båda roliga och trevliga. Köp dem (en av dem, helst tvåan) ifall du har råd. Krångliga regler förekommer, det gör det inte i Västmark - jag kanske låter som en fanatiker nu, men: spela västmark om du inte redan gör det! Gratis och (tycker jag) mycket bra... Gratis Kvalitetsrollspel, helt enkelt.

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 

Cold Chrome

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
32
Location
Östersund (bor i Uppsala)
Re: Hmm...

Det finns ett äventyr som är vida överlägset det andra, Eye Witness. Det är välskrivet och klurigt. Spelarna blir inte totalt "railroaded" som i många av de andra och det kan lösas utan att spränga ett helt kvarter.
Min personliga favoritkaraktär finns dock i Mercurial, Max "Am I right?"Foley. Jag tror aldrig jag har haft så kul när jag rollspelat en SLP. För övrigt är Mercurial, Queen Euphoria och Dark Angel väldigt lika: Ta reda på vem som tagit superstjärna, hitta och skjut dom i örat.
Ett äventyr som ska/kan undvika är Peacekeeper i Native American Nations: vol. 1. Spelarna blir totalt "railroaded". Det går i princip ut på at man åker runt i nordvästra Amerika och antingen blir skjutna på eller skjuter på diverse folk som dyker upp.

Fear is the Mind Killer//Assassin proverb
 

Idioten

Veteran
Joined
2 Sep 2001
Messages
16
Location
Kalmar
Låter fint...

Får väl ta och kolla igenom Västmark... På dig verkar det bra, och priset är helt ok...

"Han kastade ett öga åt höger och ett åt vänster, och rusade blint vidare"
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Re: Får väl göra det...

Misslornas äckelpäckelgoda tillvaro, och deras förhållande till Kraggbarbarerna?

Kraggbarbarerna i sig är ju rätt äckliga de med.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Re: Hmm...

Jag har spelat SR tre-fyra gånger Earthdawn blott en enda gång. Men skulle jag köpa ett av de två spelen idag så hade det blivit Earthdawn.

Earthdawn har ett rätt annorlunda regelsystem och en värld som inte liknar nått jag har sett tidigare. Att förklara på djupet överlåter jag nog till någon som har spelet, eller har spelat det lite mer än jag.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,481
Location
Helsingborg
Jag anser mig vara rätt objektiv ang. Eon..
Du slår OB3T6 under färdighetsvärdet och OB (slår du en 6:a så du två nya tärningar istället) gör att spelet segas ner.
Själva skadesystemet kan vara jobbigt vid första anblicken men behandlar både skada, smärta, blodförlust och utmattning och med en erfaren SL kan det gå snabbt.

En plussida är att det är lätt för SL att utföra modifikationer. Det är bara att lägga till en tärning (OB4T6 under FV) lr dra bort.

Världen får andra förklara eftersom jag bara är en spelare men av vad jag hört och tagit till mig från speltillfällen så prickar <B>Baldyr</B>s inlägg in det bra.

Vilka böcker man behöver till Shadowrun har kommit upp på forumet två ggr tidigare. Det är bara att söka så hittar du det. Har för mig att jag svarat på det på den första och hänvisat till det i det andra (senare) inlägget.

/[color:green]Han</font color=green> som personligen ogillar monstrerna i Eon
 
Top