Nekromanti en fråga om yrken.

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
tjena. jag har precis börjat på yrkena till mitt rollspel. jag undrar om ni tycker sättet att göra yrken som an gör i EON och neotech är bra? har inte spelat så många så vet inte hur de ser ut i andra rollspel..men har ni några tips så blir jag jätte glad.
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Jag måste först fråga hur har du tänkt att ditt spel skall vara.
När och var skall det utspela sig?
Hur vill du att spelet skall spelas?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"jag har precis börjat på yrkena till mitt rollspel. jag undrar om ni tycker sättet att göra yrken som an gör i EON och neotech är bra? har inte spelat så många så vet inte hur de ser ut i andra rollspel..men har ni några tips så blir jag jätte glad."

Det finns fyra olika yrkesvarianter.

<ul type="square">[*]Hårda yrken: Hårda yrken bestämmer i princip allting om rollpersonen, inte bara färdigheter, utan även kroppspoängsbonusar, specialförmågor, grundegenskaper etc. Exempel på spel: D&D.
[*]Lösa yrken: Lösa yrken bestämmer nästan bara färdigheter och möjligen startutrustning. Exempel på spel: Eon, Drakar&Demoner
[*]Arketyper: Arketyper är ett förslag på en personlighet och vilka färdigheter, prylar och bonusar som skulle kunna gälla en sådan. För att ett system ska vara arketypat så krävs det att man kan bygga rollpersoner utan arketyper och att arketyperna inte har så mycket med yrken att göra som med personlighet. Exempel på spel: Star Wars d6, Skymningshem: Andra Imperiet.
[*]Yrkeslöst: Ett yrkeslöst spel har inga yrken eller arketyper alls. Du kan göra precis vilken rollperson du vill, enligt en uppsättning balansregler. Exempel på spel: Västmark, GURPS, Castle Falkenstein.[/list]

Själv föredrar jag arketypade och yrkeslösa rollspel. Jag vill kunna göra vilken rollperson jag vill, utan att begränsas av vad konstruktören tyckte var bra eller skruva på konstruktörens påhitt. Jag vill alltså kunna göra en "vild bushpilot" direkt, utan att behöva skruva på "pilot" så att den passar konceptet.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Neotechs yrkessystem är ganska roligt att använda. Det finns många spel som använder liknande system. På rak arm känner jag till Marc Millers traveller och Mutant Chronicles (?). Det är dock mycket jobb att skriva alla listor med händelser. Om du inte känner på dig att ditt rollspel kommer att landa på 200-300 sidor så rekomenderar jag starkt att du gör det enkelt för dig. Exempelvi tre tabeller med händelser: Polis, Demonstrant och Rebell. Även om det finns mer yrken än så.

Annars är det enkelt att skippa yrken helt och hållet. Ge ett visst antal poäng att fördela på färdigheter exakt så som spelarna vill.

Eller gör som Krille gör i Skymningshem 2: gör exempelrollpersoner som man kan använda rakt av.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Nej, yrken är bara begränsande. Jag tycker inte ens att nybörjar-rollspel ska ha yrken (möjligen arketyper). De tär direkt på fantasin.

Om du nu prompt vill ha yrken i ditt spel tycker jag bara att du ska kasta ut en hög förslag på yrken som passar till spelet(utan regler bundna till sig) och en större hög färdigheter som förslagen kanske kräver. Sen får man välja fritt, eller skita i det och hitta på ett eget yrke, om man vill ha nåt.

Då kan man bygga sin rollperson utan att behöva följa onödiga regler, men fortfarande få en passande rollperson.
 
Top