Nekromanti En fråga om svartkonst

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Detta har kanske tagits upp innan, i så fall ber jag om ursäkt. Sökte med hittade inget.
När det gäller svartkonst så har jag fått bilden att det var svartkonst som mörkermästarna använde och att det var tack vare denna som landet förstördes.
Sen har har jag också fått bilden av det här med styggelser är något särskilt för Davokar och som är relativt nytt för Ambrierna. Men om svartkonst ger korruption och sånt så borde ju styggelser vara gammal skåpmat för Ambrierna? Styggelser är väl dessutom seperata från odöda? Och det var odöda som var problemet under kriget väl?
Reglerna verkar inte passa bakgrunden riktigt... Eller har jag missat något?
Confused...
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Jooo... Men kopplingen till en aspekt är väldigt klar... Frågan är om denna aspekt har funnits hela tiden eller om det är något nytt?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag har tolkat det som att Mörkermästarnas magi (och deras korruption) var kopplad till vandöda. Om det sedan är samma tradition som svartkonsten i reglerna är väl oklart. Närheten till Davokar och dess korrumperande kraft kanske påverkar magin?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Dum Panda;n75294 said:
Detta har kanske tagits upp innan, i så fall ber jag om ursäkt. Sökte med hittade inget.
När det gäller svartkonst så har jag fått bilden att det var svartkonst som mörkermästarna använde och att det var tack vare denna som landet förstördes.
Sen har har jag också fått bilden av det här med styggelser är något särskilt för Davokar och som är relativt nytt för Ambrierna. Men om svartkonst ger korruption och sånt så borde ju styggelser vara gammal skåpmat för Ambrierna? Styggelser är väl dessutom seperata från odöda? Och det var odöda som var problemet under kriget väl?
Reglerna verkar inte passa bakgrunden riktigt... Eller har jag missat något?
Confused...
Jag tror inte man ska analysera mörkermästarna utifrån den svartkonst som är tillgänglig för spelarna att använda. Jag tror man med säkerhet kan utgå från att de hade tillgång till mycket mer magi än så; specifikt "defiler"-magi för att tala i Dark Sun terminologi (=magi som drar sin kraft genom att suga livet ur själva marken kring besvärjaren).

Står det något om att ambrierna mötte styggelser i sitt krig? Alternativt: står det verkligen att styggelserna var något nytt för ambrierna när de kom till Davokar?

Jag frågar inte för att djävlas utan för att säkerställa att dina grundpremisser är sunda :)

Jag har nog inte problematiserat det lika mycket som du; för mig är det ingen big deal att svartkonstnärerna använde en viss sorts korrumperande magi, medan skogen i sig själv ger upphov till lite annan sorts svartkonst?

Tanken är nog att både mörkermagikerna som slogs mot ambrierna och vad-det-nu-var som förbannade skogen har använt samma onda källa till sina krafter, men att sanningen bakom detta är något Järnringen helst väntar med att gå in på till, säg, del sju av den kommande äventyrskampanjen... ;)
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Ni är på rätt spår; Mörkermästarna använde svartkonst, absolut, och främst en nekromantisk sådan; deras härar bestod av vandöda, och levande krigare som föll mot dem reste sig ofta för att ta strid mot sina tidigare allierade. Styggelser är en ny fasa för ambrierna, det är något som är unikt för Davokar.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Hmm... Regelfråga: Kan man ge en Vandöd som skapats tex genom Vandråp, ett eget vanhelgat vapen med vandråp?

Och finns det något sätt så att man kan skapa permanenta vandöda? Tänker mig att använda Ritualen Förslava på en Vandöd från förmågan Vandråp?
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Jag säger att man kan göra det, ge ett vandräpande vapen till en vandöd som skapats genom Vandråp.

Vi kommer att presentera ritualer som skapar mer varaktiga vandöda än de som Vandråpet frambringar i stridens hetta; mitt tips till dig som spelledare är att låta fientliga svartkonstnärer kunna väcka ett lämpligt antal Dragouler och hålla dem animerade som egen vandöd livvakt.
 
Top