Nekromanti En fråga om Stridskonster!

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Hej!

Har en liten fundering på det här med stridskonster och dess moment.

Om min stridskonst innehåller stridssvärd som moment, så kan jag ju använda mig av ett annat svärd med +Ob1T6.
Fråga 1) Betyder det att jag kan använda mig av tekniker med, säg ett kortsvärd?
Fråga 2) Bör jag då inte kunna ta en besläktad färdighet till svärd, säg dolk, och använda mig av min stridskonst, fast med +Ob2T6?


Vincir, funderar
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Svar på fråga ett, nej du kan endast använda tekniker med de äkta momenten i officiellt matrial. Which is kind of tokigt.

Svar på fråga två, vet faktiskt inte men det borde ju helt logiskt vara så. Se sista delen i punkt ett ovan. Dvs, det vore lite tokigt om det inte vore så.



/Poseur rökpaus nu
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Poseur said:
Svar på fråga ett, nej du kan endast använda tekniker med de äkta momenten i officiellt matrial. Which is kind of tokigt.
Ganska logiskt om man tänker på det, om man tar en teknik som dubbelstöt. Den innebär att man slår ett Ob4T6 slag mot stridstekniken och då får man göra två slag (om jag inte minns fel). Vad den gör är att man slår till med först den ena och sedan den andra änden av staven. Att göra detta med t ex. en yxa låter tämligen orimligt.. :gremsmile:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ganska logiskt om man tänker på det, om man tar en teknik som dubbelstöt. Den innebär att man slår ett Ob4T6 slag mot stridstekniken och då får man göra två slag (om jag inte minns fel). Vad den gör är att man slår till med först den ena och sedan den andra änden av staven. Att göra detta med t ex. en yxa låter tämligen orimligt..
Well jag kan mycket väl tänka mig en möjlig dubbelstöt med en två-hands yxa. Och väldigt möjligt med en hillebard tex.

Tycker just dubbelstöt är skum, att man bara kan använda den med stav. Man bör kunna använda dubbelstöt med de flesta stångvapen och spjut, men att man använder krossande anfall på båda anfallen...

/Poseur anser
 

SchteeekarN^

Veteran
Joined
26 Jun 2010
Messages
44
Location
Luleå
beror väll mycket på vad det är för teknik och vad du har för svärd, tillex ser jag inget problem med att använda utfall med långsvärd iställe för stridssvärd att därimot försöka samma sak med ett kraggsvärd tror jag inte funkar så bra då jag kan tänka mig att det är en aaaaaaning annurlunda att svinga omkring ett kraggsvärd och ett stridssvärd (tycker förövrigt att det borde vara olika färdigheter för stora och små svärd)

om du dock undrar vad officiella reglerna är så tror jag inte du kan det, därimot kan du träna in det nya svärdet som moment
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
citat:
"(tycker förövrigt att det borde vara olika färdigheter för stora och små svärd)"

JA JA JA JA!!! Jag skulle kunna kyssa dig! Men jag låter nog bli... Jag håller helt med dig om ovanstående. I Vapenmästaren är ju dryga tjoget svärd beskrivna emedan yxor kommer upp i ett dussin. Har länge funderat på var man ska dra gränsen bara. Vid en viss längd? Eller vid enhand/tvåhands-fattning? Vikten vore ju ett tredje alternativ... :gremcrazy:

-Rokan tycker att size matters
 
Top