Nekromanti En fråga om Noir

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
Har lovat att spelleda Noir för min spelgrupp och tänkte förhöra mig om en sak innan jag sätter igång så jag är på det klara med den



I Noir så skall man komma upp i ett målvärde av 20 för att lyckas med en handling , skicklighetsvärde + summan av 2st t10 skall adderas ihop ...

om utfallet av dom 2 tärningarna är lika alltså 2 st 1:or tex och under målvärdet så räknas det som ett exceptionellt misslyckande

tex åke ska dyrka ett lås, åke har 10 i skicklighet i fingerfärdighet och slår 2 st 1:or åke misslyckas exceptionellt

men om nu åke skulle ha 18 i skicklighet och slår 2 st 1:or på tärningarna räknas det fortfarande som ett exceptionellt misslyckande eller gör åkes höga skicklighet att det inte räknas som exceptionellt misslyckande iom att åke med sin skicklighet på 18 och dom 2st 1:orna kommer upp i målvärdet på 20


personligen skulle jag vilja att 2st 1:or alltid är exceptionellt misslyckande oavsett hur hög skicklighet du har för att symbolisera att slumpen kan spegla in , även solen har fläckar som man brukar säga . alla kan misslyckas nån gång


sen vet jag att dyrka lås troligtvis skulle räknas som en komplex handling och andra regler gäller då
tog bara dyrka lås som exempel på en handling
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Kul att du kör Noir. Vid tillräckligt hög skicklighet (och låg svårighetsgrad) så kommer duktiga individer aldrig att misslyckas exceptionellt. Detta är en medveten feature i systemet.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Lever Noir fortfarande som spel? Det har varit väldigt tyst väldigt länge, om jag inte har missat något....
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Tony.M.Meijer said:
Lever Noir fortfarande som spel? Det har varit väldigt tyst väldigt länge, om jag inte har missat något....
Det beror på vad du menar med lever - det skrivs en del bakom kulisserna, men aktiviteten är begränsad och långsam. Mycket har hänt med Team Noir sedan 2005-2006 då Noir utvecklades - livet framskrider och äter tid för de flesta inblandade.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Okie, med andra ord så lever det.

Det jag tänkte på var om de inblandade hade bestämt sig för att de var nöjda eller om det fortfarande finns hopp om fler böcker och mer material, för det finns i varje fall en forumit som är grymt sugen!
 
Top