Nekromanti En fråga om kult

Blackknight

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
57
Location
PÅ ett berg
Jag har en vän som spelar kult och så som jag uppfattar kult så är det inget skräckrollspel utan massor med Action och ingen skräck i nutid

Carlsson
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Det är väl Sl som besstämmer vilken stämmning det blir, men nog är Kult tänkt att vara ett skräckrollspel.

"Soylent Green is people!"
 

Blackknight

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
57
Location
PÅ ett berg
Jag har uppfattat det som ett action rollspel men vad är historien om kult jag vet att det är i nutid och inte mycket mer

Carlsson
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Okej..

..det här verkar ju vara ett återkommande tema.

Om du ska vara spelare är allt du behöver veta just nu: Det är nutid och det är ett skräckrollspel.

Ska du vara SL, eller måste veta vad det handlar om så är det på ett ungefär såhär;

I Kults värld så är världen de flesta av oss befinner oss i, dvs den vi ser på TV och läser om i böcker en illusion. Verkligheten är långt mycket mer skrämmande än något en mänsklig hjärna hittils lyckats koka ihop.
Världen stydes av en (ganska) allsmäktig Gud (Demiurgen). Tyvärr är det nu så att han har försvunnit och platsen är vakant. I hans ställe styr några manifesterade principer i universum som spenderar minst lika mycket tid att tilgodose sina egna intressen som att slåss inbördes. Inte mycket tid kvar till att se över illusionen då - vårt (människornas) fängelse.
För det är ju egentligen så att vi människor är långt mera allsmäktiga (böj det du!) än alla Gudar tillsammans. Därför (eller delvis iaf) sitter vi nu "fast" i illusionen.
Problemet är bara att det uppkommer revor i den. Revor in i den "sanna verkligheten", som kan göra att människor vandrar in i den, eller att elaka saker från andra sidan traskar in i vår värld.

Och det, mina vänner är 'basicly it'.

Det du kan förvänta dig om SL är en 'bra' sådan är ganska manipulativ skräck och otrevliga teman. Är SL en 'dålig' sådan kommer det hela förmodligen urarta i splatterspel.

//MiDNiGHT.
 

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
Din vän är helt blåst!
Kult är ett skräck spel (det blir i och försig vad man gör det till)!


In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
KULT är ett skräckspel, i mitt tycke DET bästa rollspel som gjorts, och skräckmomenten kommer sig för det mesta ur hur världen som vi ser den sakta bryter samman, ofta i takt med rollpersonernas psyke. Att ana att allt inte är vad det ser ut att vara. Det är alltså INTE UFO's, snömän och annan Arkiv X betonad skräck som nyttjas. för sådant spel rekommenderas Conspiracy X och framför allt Unknowned armies (eller CHOCK om det är splatter man är ute efter).

Den sanna verkligheten skymtas i bland där illusionen bryter samman. Skulle RPna av någon anledning hamna på fel sida av illusionen brukar de antingen komma ut därifrån snabbt som fan eller bereda sig på att stanna där i all evighet.

Det är inte heller särskilt viktigt att förstå exakt hur världen bakom illusionen ser ut, har uppkommit eller fungerar eftersom det är stämningen i spelet som är det viktiga, sannolikheten för att RPna ska lyckas lista ut hur världen egentligen fungerar är minimal. SL bör ha lite lagom koll kanske, men RPna ska helst inte fatta mycket alls av vad som pågår.
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Kult i sin orginalform <I>är</I> ett skräckrollspel.

Däremot kan man med fördel bygga annat runt reglerna. Jag har kört ett agentspel/deckarhistoria med reglerna som bas.
Ok, egentligen är det nog bara utrustning och stridssystemet kvar att använda efter att världsbilden har tagits bort (Illusion?).

Som med alla andra spel så blir det till vad man/SL gör det till. Säg till din kompis att be SL skärpa sig/images/icons/tongue.gif.

Svartsmurfen.

"Go for the eyes, Boo! GO FOR THE EYES!"
- http://www.algonet.se/~johan-ek
 

Blackknight

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
57
Location
PÅ ett berg
Re: Okej..

Det lät rätt mycket bättere än vad jag trodde att det var och låter som ett äkta skräckrollspel fattar inte att man kan spela det som action
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Det är nog..

..inga problem. Det är lättare att förvrida ett väl fungerande rollspel än att spela ett rollspel 'korrekt'.
Nybörjare tenderar att vilja spela för 'häftighetens skull', vilket lätt resulterar i action/splatter oavsett vilket system det egentligen är.. /images/icons/tongue.gif

//MiDNiGHT.

[color:red]"Cry HAVOC! And let slip the dogs of war!"</font color=red>
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Din vän vet inte vad han pysslar med Kult är ju det läskigaste som hänt rollspelare världen över.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Re: Det är nog..

Kult världen är så härligt läskigt att man drömmer mardrömmar efter att ha spelat.

-Vill vara en dödsängel:) eller en razid snälla någon?

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 
Top