KULT är ett skräckspel, i mitt tycke DET bästa rollspel som gjorts, och skräckmomenten kommer sig för det mesta ur hur världen som vi ser den sakta bryter samman, ofta i takt med rollpersonernas psyke. Att ana att allt inte är vad det ser ut att vara. Det är alltså INTE UFO's, snömän och annan Arkiv X betonad skräck som nyttjas. för sådant spel rekommenderas Conspiracy X och framför allt Unknowned armies (eller CHOCK om det är splatter man är ute efter).
Den sanna verkligheten skymtas i bland där illusionen bryter samman. Skulle RPna av någon anledning hamna på fel sida av illusionen brukar de antingen komma ut därifrån snabbt som fan eller bereda sig på att stanna där i all evighet.
Det är inte heller särskilt viktigt att förstå exakt hur världen bakom illusionen ser ut, har uppkommit eller fungerar eftersom det är stämningen i spelet som är det viktiga, sannolikheten för att RPna ska lyckas lista ut hur världen egentligen fungerar är minimal. SL bör ha lite lagom koll kanske, men RPna ska helst inte fatta mycket alls av vad som pågår.