Nekromanti En fråga om karaktärsskapande i V6

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Jag har tittat igenom DoD6 några veckor nu, hade som många andra mer eller mindre lagt undan boken p.g.a. levelsystemet. Aldeles nyss kom jag och tänka på något jag läst här på forumet ett tag sedan, Att många lägger undan boken utan att ens testa.
Då kom jag på mig själv att jag inte ens testat att göra en RP. Sagt och gjort... Men.... hon blev lite klen i färdigheterna.

Om man nu räknar ut FV poäng/grundegenskap, och ska få ner det på sina yrkesfärdgiheter får man ju runt 5-7 poäng på vardera färdigheten. Vill man då få ungefär 3 på 1a hjälpen så rök 3 poäng, och då är man inte ens läskunnig. Om man då får 7 INT FV poäng så får man ändå bara kassa läskunskaper.

Ska de va så?

Skickar med min klara(?) karaktär så ni vet vad jag talar om.

/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Det verkar som du har gjort helt rätt... man är en sopa från början helt enkelt.

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
En till fråga...

Angående Icke-yrkesfärdigheter, är det bara och plocka eller är det vanligtvis ett nej om man inte ber SL snällt?


/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

BobbyBoy

Veteran
Joined
27 Apr 2001
Messages
2
Skön inställning, man skall i allafall testa innan man förkastar. Sst jag körde med level-system var nån gång i den grå forntiden när MERP kom ut och hade då ingenting emot det. Jag förstår inte vad det är som folk lackar ut på?

Iallafall som svar på din fråga (så som jag har tolkat den och reglerna med för den delen).

De färdighetspoäng man tilldelas utifrån sina grundegenskaper är inte låsta kring en särskild färdighetskategori (även fall nu när jag tänker på det det vore kul att prova). Du skall istället lägga ihop alla poängen du får för varje grundegenskap och sen köpa FV i färdigheter, precis som det har funkat sedan EDD, med olika kostnader för olika färdigheter och multiplar beroende på hur högt FV man vill köpa. Tänk på att FV 5 är max vid amatörnivån.

Vad jag som SL dock fortfarande inte har fått riktigt grepp om, är hur man på Riotminds tänkts sig med dessa grundegenskapsslag och hur de skall ersätta färdigheter i vissa situationer. Det skevar ibland. Exempel:

Hästkrigarriddarfanatisker-RPn har rida FV 5 från början, men bara SMI 10. Dvärgdjurhataren-RPn har självklart inte rida alls men SMI 15. Vid normal ritt har dvärgen större förutsättningar att lyckas om man utgår från grundegenskapsslaget. Jag har några mer eller mindre krystade lösningar på detta, men det skulle vara intressant och se det bara e jag som inte fattar detta.

I övrigt, tack för ett bra uppsving för en gammal kär vän. Jag hade inte spelat DoD sedan 88 när jag köpte DoD6. Nu e jag glad att jag gjorde det.
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Tackar så hemskt mycket!!

Jag hade nämligen missat texten "...och lägg sedan ihop talen för att få fram antalet FP som en rollperson får."

Tillbaka till arbetet...
Tack igen =)

/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Max FV5?

Vart står det någonstans?
Jag har inte hittat någon sådan restektion.
Är inte det menat bara medans man byet yrkes nivå, och inte från start?

/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Tänkte på detsamma, hur har din rollperson lyckats få Sjunga FV 6 som Människa på amatörnivå? Enda undantaget vad jag vet är om rasen (el. yrket) har någon bonus, Människa har ingen bonus på Sjunga, och kan således max ha FV 5 på amatörnivå.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Max FV5?

Sidan 33, andra spalten, andra punkten under Restriktioner

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Men anledningen till det står 5 FV/YN är ju på grund av tidsbrist, Man har knappast tidsbrist under sin uppväxt eller hur? 21 år hinner man lära sig en hel del, mer än van borde hinna under en "Yrkesnivåöknings viloperiod", Inte sant?

/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: En till fråga...

Det är bara att plocka, men de är dyrare...sedan gäller det också att tänka på rollpersonens förrutsättningar...en person uppväxt mitt ute i en öken har knappast haft möjlighet att lära sig Simma, t.ex.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Bra

Tänkte snarare på de gamla primära färdigheterna, Hoppa, Finna dolda ting, upptäcka fara m.m.

/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
För att en karaktär ska bli spelbar från början i DoD6 så brukar jag låta mina spelare få FPx2, detta just för att det är dyrt att köpa upp färdigheterna till någorlunda vettiga nivåer i början. Dessutom föreslår jag att du räknar ut grund till några färdigheter, ex hoppa, klättra, bluffa, undvika etc, eftersom det är sånt som de flesta karaktärer kan, och om man kör med grundegenskaps-slag i de färdigheterna så blir de istället oförskämt bra på en gång, precis som BobbyBoys dvärg-ex (även om jag tvivlar att en dvärg ens skulle få för sig att hoppa upp på en häst)...

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Wooops...!

...ifall du undrar över färdigheten "undvika", så är det en gammal färdighet som av någon anledning inte finns med i 6:an. Jag kör med den iallafall, eftersom jag inte gillar grundegenskaps-slag...

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Det färdiga resultatet

Eftersom många tydligen spelar med max FV 5 till start och inte bara till Nivå-hoppningen så gjorde jag min prästinna efter den varianten... Slog 1 på T4 för hur många böner med mera... Så här är resultatet =)
Den blir nog spelbar nån gång =)

/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
grundegenskapstolkning

Vad jag som SL dock fortfarande inte har fått riktigt grepp om, är hur man på Riotminds tänkts sig med dessa grundegenskapsslag och hur de skall ersätta färdigheter i vissa situationer. Det skevar ibland. Exempel:

Hästkrigarriddarfanatisker-RPn har rida FV 5 från början, men bara SMI 10. Dvärgdjurhataren-RPn har självklart inte rida alls men SMI 15. Vid normal ritt har dvärgen större förutsättningar att lyckas om man utgår från grundegenskapsslaget. Jag har några mer eller mindre krystade lösningar på detta, men det skulle vara intressant och se det bara e jag som inte fattar detta.


Min lösning på problemet är att när 'grundegenskapsslagen' skall slås är det FV man har i färdigheten en bonus, FV skall ses som ens "erfarenhet inom detta område". Lägg till FVet till grundegskapen när slaget skall slås.

Jag motiverar lösningen med att många färdigheter är kopplade med varandra, att det egentligen handlar om samma sak hela tiden. Jämför med alla sportnissar i din klass/gamla klass, oftast har de bara spelat en sport i hela sitt liv, men lik förbannat kan de både hantera en fotboll, handboll, basketboll, bandyklubba, hockyklubba, golfklubba...

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Sopa från början(OT)

Sopa från början är inte ens svagt täckande det man är. Man är orealistiskt dålig, i verkliga livet vill jag säga att jag inte är så dålig som RP i rollspelet är. Jag skulle fundera på självmord om jag var så kass ... det är deprimerande att se Nina...

Ett skämt f.ö.; Kom, vi kör en high fantasy kampanj i DoD6 ;-)

PS RP Nina och hennes äventyrargrupp ställs mot demonen Urrbag. Tror du Nina dör fett eller? ( Även om Nina har äventyrat innan)
DS

Weeha!
 

Tellah

Veteran
Joined
27 May 2001
Messages
3
Re: Sopa från början(OT)

Min SL gjorde nåt system med max FV från början beroende på ålder. Jag förstår inte systemet med bara fem i början av spelet. Skulle en tjuv som varit det i 200 år (alvisk eller annan långlivad ras) inte kunna dyrka upp ett lås? OK det var ett kasst exempel men ändå. Min alv hade inte kunnat kommunicera med någon våran grupp mött hittills om han bara haft 5 i tala främmande språk (mänskligt sådant). Ännu ett kasst exempel: den lärde mannen som studerat språk sedan han varit 12 år läser lappen skriven på hans modersmål, Kom till vää, vär,värdshuset den svarta *vad står det?* Inte underbart precis. Hmm jag bör nog sluta nu så världen inte får reda på hur stor loser jag verkligen är. Iallafall, slutsats: en 10 åring är bättre på att läsa en en person som gått i kloster i 20 år för att kunna läsa sitt modersmål.
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Säg inte så...

Det är därför jag föreslår att man från start, får köpa högre, eftersom då har man mer än en vila period att höja sina FV.
Det står något i stil med (När man går upp en yrkes nivå)

/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
en sak till+ en fundering

I den första versionen av din rollperson så har du inte med STO när du räknar ut FP, det står i reglerna att man skall lägga ihop poängen för alla grundegenskaperna.

det jag börjat fundera över är att man får samma FP varje gång men går upp en YN. I början är väl det OK men ju högre YN man är på dessto högre FV har man troligen fått i olika färdigheter och ju högre FV man har dessto dyrare blir det att höja FV i en färdighet. Av detta drar jag den slutsatsen att de FP man får då man går upp en nivå inte räcker lika långt som när man amatör så att säga.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top