Nekromanti En fråga om färg (aningens trivial)

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
I "Spelarens handbok" finns ju som bekant vikter angivet till diverse utrustnig. Bland annat så finns vissa färger uppradade.

Mina spelare satt och bläddrade i det alldelens nyinköpta exet och hade vansinnigt kul åt bland annat att färgerna vägde olika beroende på kulör.

Jag antar att det finns en naturlig förklaring, typ vad för pigment man använder, till detta som skulle vara intressant att höra. Särskilt en officiell sådan.


Mvh

- Mattias
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Om du läser texten som handlar om kläder så står det lite om varför färger kostar olika. Det torde ju vara en officiell förklaring.
För övrigt beror det ppå att vissa förger (grön och grått exempelvis) är billiga att göra, medan andra färger (blått exempelvis) är dyra och komplicerade att göra. (och detta är då den inofficiella förklaringen... men jag tycker att den är rätt bra ändå!) ;)

[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Att dom kostar olika är väl ganska så självklart men det mina spelare reagerade på var att de olika färgerna väger olika.

- Mattias
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Nu sitter jag inte med boka här på jobbet, men jag tror att i detta fallet så var det just att vit färg var den som vägde mest och lättast var blå. Diskussionen gick så långt att de kom fram till att alla "höghastighetskärror" i Mundana måste vara blå därför... *suck*

- Mattias, som har ibland har det svårt med sina spelare. /images/icons/crazy.gif
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Diskussionen gick så långt att de kom fram till att alla "höghastighetskärror" i Mundana måste vara blå därför"

Varför inte utan färg helt o hållet? Borde inte det vara bättre. Eller va det så att den blå färgen minskade luftmotståndet?

/Sir Foilan - hmmmmm

"Blessed are the cheesemakers"
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Varför inte utan färg helt o hållet? Borde inte det vara bättre. Eller va det så att den blå färgen minskade luftmotståndet?

Snarare var det så att den blå färgen vägde mindre vilket leder till att maxhastigheten ökar.





Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Förstår att du inte va med riktigt där...
Har man ingen färg så blir det ännu lättare (eller mindre tungt) varför detta vore bättre.

det där med luftmotståndet var ironi!

/Sir Foilan - bara så du vet

"Blessed are the cheesemakers"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
/images/icons/cool.gifNär man gör Vit färg använs bland annat krita för att att få färgen rätt..
Till blå färg kan exempelvis blåklockor och andra blåa blomor användas som kokas till färg.
Så att vit färg är tyngre är inte Så tokigt..Men den borde ändå vara lättare än guldfärgen..
( blåklocka ger en mörk vattenfast färg och bloman kan användast till att koka bläck.. Ingen bläckfist här inte )/images/icons/smile.gif

Fast å andra sidan så brukar man inte använda guld till guldfärg utan man anvädner en mineral ( vars namn jag ej kommer ihåg ) så tja
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vänta nu... Har ju just genomlidit ett antal lektioner i just växtfärgning...... Skulle inte tro på det där med blåklockan om jag vore som ni... Men man har just hittat en blå lerart nära Hammarnäs i Damarien. Den har blivit höggradigt på modet, just för att den i torkad form är så lätt att transportera. Man tror att det kan vara resterna efter en väldig safiråder som malts till fin fin sand....

Guldfärgen är faktiskt ett evigt dilemma. Jag vet att det har tagit åtskilliga år för mästermålare att få fram en färg som har snarlik glans likt guld. Annars har man nog använt bladguld i respektive förgyllning för det mesta...
Hur det ligger till i Mundana vet jag inte riktigt... Det får jag väl veta om jag får den därna boken...

Lady Silver Wolf
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Vaffö måla alls????

Alltså, ingen färg = ingen extra tyngd.....
Med färg = mindre luftmotstånd???? Så snabbt åker inte vagnar väl???

Undrar om merparten av vagnarna i Mundana egentligen bryr sig om att ha färg? Enda anledningen är ju att förlänga träts livslängd och hindra eventuellt vatteninbrott....

*grunnar och börjar sjunga på en dåres visa*

Koko, koko....

Lady Silver Wolf
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
rätta mig gärna om jag har fel..
min kunskap härstamar från minnet och det var länge sen sist jag läste om nyttoväxter ( har varit extremt intreserad av det en gång i tiden ) så det kan ha varit blåklint eller nå..
MEN det du säger om blålerart är rätt den används den med.
Fast du måste även komma ihåg att det fanns mer än ett sätt att flå en katt och de hade flera olika nyanser och färger för att färga sina kläder och jag vet att blåklockor/blåklint har används för att färga kläder och koka bläck på.. Vilken kommer jag ej ihåg..
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Ja varför?

"*grunnar och börjar sjunga på en dåres visa*"

Ja, det kan man lugnt säga.

1) är du införstådd i begreppet ironi?
2) Ingen färg = ingen extra tyngd. Det var ju detta jag sade hela tiden (dvs 2 ggr, nu 3), men det var några som inte lyckade sförstå detta iaf. Hmmmmm...
3) Luftmotståndet var och är fortfarande ironi. Vill du ha en förklaring till detta begrepp så kan du alltid skicka ett privat msg så skall jag förklara.

/Sir Foilan - trött, varför svarade jag egentligen?...

"Blessed are the cheesemakers"
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Bläck vet jag inte så mycket om. *grunnar* Men ingen av de två verkar vara rätt i mitt huvud, men jag kan ha fel. Däremot finns annat att nyttja. Men blommornas färg brukar sällan vara en god ledtråd. I varje fall om du skall koka växten, eftersom en rad av dessa rara färger bara dör i hetvatten. /images/icons/frown.gif

När det gäller andra färger så är det bättre med stenar... ocra, bränd umbra och andra är järnbaserade jordfärger. Lapis Lazuli och malakit maldes förr till ett pulver som sedan blandades med fett och användes bland annat som smink... DYRT smink.

Blåleran funkar nog, om vi utgår från att vi inte lyckas blanda bort den i arbetet. Men färgen lär inte bli så jätteimpande...

När det gäller färger i Eon så är det nog dags för oss att improvisera fram olika färger och deras uppkomst. Det vill säga, vi som inte fått fatt i en viss bok än. När det gäller växter så är det ju bara att bygga ut floran med Silverronda, skarblad, företallum, kanterböna och andra små växter. Det är ju inte riktigt rimligt att lita på att Neogames ska ge ut en fullständig flora och fauna????

Lady Silver Wolf
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Ironi och földfrågor...

1) Ja... om du missade det så var jag något ironisk själv...
2) jag förstod hela vägen.
3) Klarar alldeles utmärkt att följa med där också...

Kan sålunda sammanfatta - Du missade att jag drev med dig (lite) med övriga (mycket) och dessutom lämnade ytterliggare en tanke outtalad.

Hur ofta används färg över huvud taget i Eon? Hos oss kom Falu rödfärg sent, innan dess var lador och annat grå (trä som utstått väder och vind) eller möjligen svarta (tjära). Hur förhåller det sig hos den vanlige bonden i exempelvis Soldarn. Föreställer vi oss oundvikligen små röda bondgårdar när vi borde tänka små svarta husväggar med gulnande halmtak????

Bara några tankar som kan hjälpa oss vidare i ett landskap av äventyrande.

Lady Silver Wolf
 
Top