Nekromanti En fråga om Eon

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Hej alla svärdsvingare!

Jag har gjort en light reserch på Eon3, och har förstått att reglerna är uppdelade i grundregler samt valfria tilläggsregler.

Har endast spelat Eon 1, vilket vi tröttnade snabbt på p.g.a. sega regler (främst strid/skador).

Jag har dock blivit lite nyfiken på Eon 3, men är rädd att köpa grisen i säcken och fastna i alla jobbiga tidskrävande regler, så frågan till er är...

Är Eon 3 anpassat för att kunna spelas med lätta regler där striderna är mindre matematik och mer fartfyllda, eller är fokuset lagt på detaljer och realism, där de "lätta" reglerna endast är ett alternativ vid sidan om...

Svårt att formulera vad jag menar, men jag vill ha en känsla av att inte behöva dissikera halva regelsystemet bara för att det ska passa mig, det ska liksom finnas där och vara lätt åtkomligt.

Kan någon neutral själ svara på detta?
Tack på förhand!

/Tobias
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Jag är långt ifrån någon Eon-auktoritet och den enda version jag har erfarenhet av är trean, men jag har fått för mig att reglerna inte skiljer sig nämnvärt åt mellan de olika utgåvorna. Så om du inte gillade ettan pga reglerna så är nog tyvärr inte trean din :tekopp: heller.

/Anders
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Reglerna är ju inte så olika de andra utgåvorna av Eon....men om man kan reglerna(vilka inte är svåra eller komplicerade,enligt mig iallafall):gremgrin: så går det fort att utkämpa en strid i Eon med de vanliga reglerna.
Sen är det ju när man börjar lära sig allt utantill som man lägger till mer och mer av de avancerade reglerna vilket kanske gör det en smula krångligt men riktigt realistiskt och hemskt roligt.
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Som dom andra redan har svarat så är det ingen större skillnad emellan versionerna...

Men åtminstonde emellan version två och tre har man dragit ner på antalet tärningsslag, vilket resulterar i snabbare strider (iallafall fler handlingar per tidsenhet).

Sen så tycker jag inte att striderna i eon tar så pass lång tid om alla inblandade kan reglerna utan och innan. Det uppnår man ganska lätt igenom att man låter saamtliga provstrida endel utanför det normala rollspelandet.


/my few cents
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Skadesystemet har blivit aningen smidigare, men striderna är desamma. Den huvudsakliga skillnaden är att Eon 3 har mer "extramaterial" -- spelartips, världsinformation, förslag om hur man kan anpassa spelet till olika genrer och liknande.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Har endast spelat Eon 1, vilket vi tröttnade snabbt på p.g.a. sega regler (främst strid/skador).

Ett av designmålen var att snabba upp ovanstående utan att helt göra om reglerna.

Strid bedömmer jag vara uppsnabbat ca 10% i grundmekanik och presentation och kanske 25% med frivilliga regler tillagda (jmf med Eon 1).

Skadereglerna är rejält uppsnabbade, speciellt vid högre skadeverkan. Jag skulle gissa på tidsvinster mellan 25-90% jmf med Eon 1.
 
Top