Nekromanti En fråga om Chronopia

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Jag har bara en fråga om DoD Chronopia

När vi förut körde Chronopia så var det problem med att gör fiender långlivade. I vår spelgrupp gick det till så att spelarna sparade en del av sina HP. När de senare mötte då ett monstrum så lade de ett HP och siktade mot något av monstrumets kroppsdelar, oftast huvudet då, och fick därför (oftast) perfekta slag. Detta ledde till att vapnen fick maximal skada, inget skydd hjälpte och varelsen dog omedelbart. Att göra så att den inte dog förrän KP når noll hjälpte inte heller när man var 3-4 st, det dog helt enkelt innan första SR när spelarna använde sina HP. Magiker också lade ett HP, spenderade både Psy från sig själv och magiska behållare, slog oftast inte perfekta slag men däremot skador på ca 15t6.

Vet någon bra SL hur man hade kunnat förhindra sådana här död-vid-första-slaget-incidenter?

A Metal heart is hard to tear apart
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ja jag har aldrig någonsin kört med hjältepoäng när jag spelat Drakar & Demoner och det har varit roligt ändå.
Testa spela utan.


Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Muros Vlad

Veteran
Joined
30 Nov 2000
Messages
2
I min grupp så kör vi så att istället för att använda DoD HP-system så kör vi så att man för 1 HP höjer sitt värde med 1/3, tex om man har 15 så får man 20.
Detta gör att HP:na inte blir så mäktiga men ändå nyttiga.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japp, att inte alls spela Chatastropia utan heller spela expert. Och att inte ge så många HP och liknande.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
För bra jööö

Det skulle underlätta om du inte gjorde spelarna så djävulskt bra. Och om dom mot all förmodan har blivit "riktiga" superhjältar så kan du alltid ge dem typ en drak familj att tampas med. Om dom klarar det blir jag djävligt imponerad.

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Lömska metoder

En enkel lösning jag råkat ut för är att inte dela ut hjältepoäng för något de använt hjältepoäng för att uppnå. Om de dödar monstret på det vis du säger så får de inga HP för det helt enkelt.

Nästa lösning är att vara mycket sniknare med HP och ställa större krav på dess innehavare. Oheroiskt beteende skall kosta hp. Bakhåll kostar HP. Att döda någon som givit upp kostar HP. Att neka någon i nöd sin hjälp kostar HP... osv...

Tredje lösningen är utmanare. Många unga spolingar vill gärna utmana den store hjälten. Om han slaktar dem trots att de är så mycket sämre än vad han är eller om han nekar utmaningen så förlorar han HP.

Slutligen kan man ge dem Groupies. Folk som beundrar dem så mycket att de bara måste få följa med på äventyr. Om man nekar dem följer de efter på avstånd eller gömmer sig i bagagevagnen på äkta hollywood-manér. Behöver jag säga vad priset är om en groupie råkar dödas av de faror hjälten möter?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, det vet jag. Men det finnns ju några ställen som man kan få tag på dem. Eller hur.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

diTo

Veteran
Joined
29 Nov 2000
Messages
2
Location
Uppsala
tjao.. en lösning kan ju vara att ge upp chronopia.. köra på något annat dod.. varför inte dod6..? här ä man askass på att slåss.. eller.. iaf i början.. ;)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,892
Location
Barcelona
Ge varelsen ett äckligt högt initiativpoäng, plus egenskapen "suga åt sig HP". Sålunda kommer varelsen alltid att få inleda stridsrundan, varpå den använder sin egenskap för att suga åt sig alla spelares Hjältepoäng. Sedan står de där och kan ingenting göra för att förbättra sina chanser att smiska monstret ned till skellettet.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Lömska metoder

91:an gjorde med HP som med pengar. Gjorde så att man skulle få hur mycket som helst. Det som är bra emd HP är att spelaren inser att han blivit något med sin hjälte. Att han åstakommit något med honom samt att han kan använda de till att köpa häftiga hjälteförmågor. Renegade, skaffa Expert så att du kan få tag på dessa hjälteförmågor. De är verkligen användbara för spelarna.

Jag fattar aldrig varför man alltid ska sikta mot huvudet!? Det get ju aldrig någon riktig följdskada. Kan lika gärna slå i magen. Skita mot armen istället! Den har en KP mindre och du kan avväpna motståndaren genom att lemlästa honom. Dessutom kan du (om du vill ha några) få upplysningar av denne person. Det blir lite svårt annars, andebesvärjare är inte som pizzoriorna i Nyköping. Det finns en på varannan gata.

Vindhand, gillade dina förslag förutom det med groupies. Följer de med och råkar illa ut får de för fn skylla sig själva, hjälten kan ju inte passa upp de bara för att de som följer efter honom kastar sig utför ett stup eller bråkar med utslängaren på Nackkrökarens spjut (tjurens horn på ren svenska).

[color:green]Han</font color=green> som vet vad ' I urco cár ná Þanca ' betyder

(Orchens huvud blev delat på Quenya, en form av alviska)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,521
Location
Stockholm
Ge fienderna HP.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Det hela är väldigt enkelt att lösa, det kräver bara att man har spelat rollspel sen mitten av 80-talet. Då har man med stor sannolikhet alla gamla DoD-prylar ståendes i bokhyllan. Man tar fram dom och...presto! Det är bara att spela gamla hederliga DoD Expert ;-)))

/Tobbelobbe
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
¨Nej, det är ju sant !! Det är ju sant faktiskt !! Men oftast så är de ju i inte allt för hemskt skick.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Inschtämmer.

Det verkar som RP:na antingen får HP:na alldeles för lätt (Dom måster ha högar med HP!), eller möter alldeles för lätt motstånd passande deras hjältestatus.


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 
Top