Nekromanti En fråga om artefakter

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Sökte på forumet men hittade inget (Vilket inte säger något med tanke på hur kass jag är på att söka) så startar en tråd med frågan.

Jag sitter och leker med M&M och tänkte "göra" en artefakt från en bokserie (Callandor, the sword that is not a sword), och tänkte därför kolla med er.

KAN man göra en artefakt som alstrar filament till magikern, eller måste artefakten använde dessa filament själv?

Min hjärna är slö idag :gremwink:

//Fain, tacksam för svar
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Den kallas väl generator eller något, den sortens artefakt? Den omskrivs ivf med stor tydlighet i M&M. RTFM&M!

- L
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
I M&M står det att generatorn alstrar åt Artefakten, därav min fråga. :gremsmile:

EDIT:
Alltså om magikern kan "ta" filamenten från generatorn (artefakten)
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Insåg hur korkad jag är som inte läser det som inte låter som om det har något med saken att göra (alltså att jag bara skumläser). Under Talisman stod det jag var ute efter, "brukaren måste besitta kunskap om hur man tar hand om de alstrade filamenten" tolkar jag som det går.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tror dock att det tar längre tid då. Det krävs då en hel runda att alsta. Dessutom får du daimotropi så du behöver antagligen transformera också. Kom även ihåg att du inte kan dissipera filament (kontrollerat) om du inte har den alstrafärdigheten.
Vill bara uppmärksamma några nackdelar också.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Callandor har bara nackdelar för användning, så det blir nog inga större problem :gremwink: Får slänga in några transformatorer med.
 

Lel

Veteran
Joined
28 Aug 2011
Messages
10
Angreal gör att man får lättare att alstra och kan tryggt alstra mycket mer, dvs -Ob1T6. Sa'angreal ger flera -Ob1T6.
De vanliga alkemi-reglerna med generator, vortex, osv. skapar snarare ter'angreal.

I Legender & Hemligheter finns en samling sagolika föremål som fungerar som angreal, ger -Ob1T6(kumulativt).
Så angreal finns i Eon men reglerna för att skapa de finns inte i M&M.
 
Top