Nekromanti En fråga gällande originalitet vid namngivning av länder, städer, etc

C-J

Veteran
Joined
1 Dec 2017
Messages
8
Hej!

Jag håller som bäst på att skapa mitt första bordsrollspel. Det är en lång dröm jag har haft att kunna skapa ett, men har nu alltså tagit tag i saken och börjat på riktigt. Detta innefattar alltså både spelsystem och världsskapande. Jag hoppas kunna publicera mitt alster när det är klart.

En fråga som jag dock känner att jag måste ställa gäller namnsättning av länder, städer, mm. Det verkar jätte svårt att komma på saker som inte redan är tagna, inklusive namn man hittar i historieböcker, mytologi, mm. Måste allt vara 100% originellt, eller gör det inget ifall ett namn redan visar sig vara använt om jag använder det på ett annat sätt?

Jag är som person rädd för konflikter, samt lider av dåligt självförtroende, vilket gör att det här kanske blir ett större problem för mig än det borde, eller behöver, vara. Har ett antal namn som jag använder som jag inte hittat någon annan stans via Google-sökningar. Men är rädd att det ska visa sig senare att något, eller några, av dem redan har använts ändå...

Jag kan tillägga att jag skriver rollspelet, och så klart världen, på engelska. Dels för att det är ett språk jag är väldigt bekväm med och använder nästan dagligen, samt att de som hjälper mig att speltesta, mm, kommer från olika delar av världen så engelskan blir vårat huvudsakliga kommunikationsspråk.

Uppskattar all hjälp, och tips, jag kan få.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Det beror nog lite på hur du tänker dig din värld. Är det superseriöst världsbygge med invecklade kulturer så är ju namn lite mer noga. Är det mer lättsamt och mer på kul tycker jag man kan köra på rätt hejvilt och inte vara så noga.

Men generellt hade jag bara sagt, kör på! Lätt felstavade varianter av halvkända namn går utmärkt. Eller så gör man som i Ereb Altor, som har alla möjliga grejer, staden Nostril t.ex. Och i Star Wars har vi ju grejer som t.ex. isplaneten Hoth..

Det känns generellt som det är ett bra tips att köra rakt igenom spelet, göra allt färdigt i en "basic" version, och sen titta på det igen. Kanske är dina placeholder names helt ok tänker du. Kanske har du ny inspiration. Är alla namn du använder iaf annorlunda än vanliga ord, och unika sinsemellan, kan du ju lätt söka upp och ändra dem i word eller google docs eller vad du nu använder.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Människor i verkliga världen är oftast inte så originella utan återanvänder namn titt som tätt.
Som exempel så kan man här i Uppland hitta platsnamn som: Danmark, Paris, Åland - namn som ju även finns för platser utanför Sverige.

Sedan så har vi platser som New York ("Nya York") som ursprungligen hette New Amsterdam. Inte så himla originellt.


Om du nu skulle råka använda ett namn som sedan visar sig vara ett verkligt namn på en liten by i Inre Mongoliet så kan jag nästan garantera att:
a) Mycket få personer kommer att märka det, och
b) Om någon märker det så kommer de inte att bry sig.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
erikt;n274716 said:
Människor i verkliga världen är oftast inte så originella utan återanvänder namn titt som tätt.
Som exempel så kan man här i Uppland hitta platsnamn som: Danmark, Paris, Åland - namn som ju även finns för platser utanför Sverige.

Sedan så har vi platser som New York ("Nya York") som ursprungligen hette New Amsterdam. Inte så himla originellt.


Om du nu skulle råka använda ett namn som sedan visar sig vara ett verkligt namn på en liten by i Inre Mongoliet så kan jag nästan garantera att:
a) Mycket få personer kommer att märka det, och
b) Om någon märker det så kommer de inte att bry sig.
En kartbok kan rentav vara bra inspiration, lite mindre felstavningar och pang, bra namn till lite av vardera. Bara man väljer rejält små orter i länder långt bort så..

Ja, jag säger kartbok, som om vi fortfarande levde på 1900-talet. Openstreetmap.org är nog lite smidigare..
 

C-J

Veteran
Joined
1 Dec 2017
Messages
8
Tack för era svar! :)

Jag var dock inte så värst orolig över ifall jag råkar ta ett namn som redan finns på kartan någonstans på jorden, utan snarare att råka använda ett namn som någon annan redan använt på ett land eller en stad i sitt fantasy arbete - vare sig det arbetet är en bok, ett publicerat rollspel, eller annat.

Även om jag lånar namn från verklig mytologi och historia, samt kommer på eget, så finns det ju andra som gör samma sak. ^^;;; Vill inte råka av misstag hamna i trubbel för att jag råkat använda något som någon annan redan använt (även om jag kan tycka att åtminstone namn från mytologi och historiska platser och epoker BORDE vara ganska 'safe' även om någon annan har använt det i sitt verk redan... ). Om man råkar använda ett namn som redan använts av någon annan så borde det ju vara ok, för mest troligt så används det ju inte på samma sätt eller ens till samma sak, eller?

Med tanke på att jag hoppas på att kunna publicera mitt rollspel och dess värld till slut så vill jag inte att det ska bli fel. Min konflikträdsla och dåliga självförtroende gör ju inte saken enklare för mig heller. ^^;;;
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Aha, du tänker mer ur ett copyright-perspektiv? Hmm, det är ju lite lurigare då. Jag vet att vi har ett par rävar här på forumet som har bra koll på sånt. Vi får hoppas nån av dem ser tråden och ger sina synpunkter.

Spontant hade jag sagt att det är större saker, som namnet på spelet, eller möjligen att ha med creatures eller liknande som är copyrightade, som skulle varit problematiskt. Huruvida både du och en fantasyförfattare har med ett namn på nåt ganska obskyrt som råkar vara samma felstavning av Ulan Bator spelar nog mindre roll. Men jag är inte copyright-lagkunnig, så vi får hoppas att nån som är det stämmer in här!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Personligen föredrar jag att utveckla ett enkelt språk för namngivning, så att namnen blir unika med inbördes logik. Det är ganska lätt gjort på en eftermiddag. Risken är dock att man blir inspirerad och rätt vad det är har man "slösat" massa tid på att utveckla grammatik och skriftspråk också...

Med det sagt, det är din värld – gör precis det du vill! Och är det några namn som förekommer på andra ställen är det knappast hela världen (pun intended). Jag hade dock undvikit att döpa fyra grannbyar till Gondor, Metropolis, Azkaban och Tokyo. : )
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Och gällande copyright...

Jag har egentligen mest koll på musikjuridik, men jag har åtminstone ett hum om upphovsrätt i allmänhet. Är jag ute och cyklar hoppas jag att någon rättar mig.

Rör det sig om ett ganska unikt namn som är starkt förknippat med ett annat verk, då har du problem. Tidigare nämnda Gondor och Azkaban skulle kunna vara diskutabla. Mer alldagliga namn som Winterfell eller Metropolis bör inte vara några konstigheter, eftersom det rör sig om ett normalt ortsnamn och en vanlig term. Och råkar ett ortsnamn stämma överens med en obetydligt samhälle från en obskyr fiktionsbok, då bör det inte kunna leda till process.

Då det verkligen kan bli fråga om upphovsintrång är om man tar ett namn och försöker utnyttja ett annats verk kändhet, eller uppenbart lånar ett helt koncept. Att döpa ett berg i pseudonordisk setting till Winterfell är inga konstigheter. Men döper du en borg till Winterfjell, låter den hedersfulle Sted Nark vara herre där och ha ett blekt weirdwood-träd med röda löv utanför, medan du kallar ditt rollspel för Thronegame...

Det primära är att du skapar ett verk som uppnår verkshöjd på egna meriter. Har du en spännande värld med en mångfald av idéer så bör ingen kunna göra en grej av att ett enskilt namn förekommer i andra verk.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Utan att vara någon slags expert på copyright skulle jag vilja ge följande råd:

1. Varelser, prylar och annat som DnD uppenbart har lånat från folktro och mytologi mm kan de knappast ha nån copyright på. Det är lite vanskligt att hitta exakt vilka grejer de själva har skapat och inte, men ett tips här är Google och Wikipedia för att säkerställa att något inte har sitt ursprung i DnD eller nåt annat rollspel. Plocka upp nån faktabok om mytologi och använd friskt!

2. Sen tror jag inte du behöver vara orolig för att av en slump råka ta ett namn som redan används på något annat håll. Det är (vad jag förstått) bara ett brott om det används på samma eller liknande sätt. Exempelvis kan du med största sannolikhet kalla en stad för Beholder, trots att det finns ett slags monster i DnD som heter Beholder*. Skulle staden däremot ha formen av - eller vara bebodd av - svävande magiska ögonvarelser känns det lite mindre safe.

3. Outsourca till dina speltestare och korrekturläsare om du känner dig osäker. Be de som är väl bevandrade i rollspelsbranschen att ha plats-, person- epoknamnen i åtanke när de spelar eller läser ditt spel. Riktigt välkända grejer som redan används i andra spel eller fiktion kommer troligtvis kunna sorteras bort på det här sättet.

4. Det finns ingen copyright på historiska händelser och dylikt heller. Använd gärna historiska faktaböcker för inspiration, men försök att inte kränka nån folkgrupp.

Sammanfattningsvis tror jag inte du löper nån större risk om du tar ett random namn ur luften som sen visar sig finnas i ett annat rollspel. Gör en snabb googling bara för att se att det inte används "på samma sätt". Om jag själv har kommit på ett bra namn på en stad och sen upptäcker att ett annat rollspel använder exakt samma namn på just en stad försöker jag alltid hitta något annat. Och om jag behöver söka länge för att hitta något räknar jag med att det inte finns, eller att det inte är tillräckligt känt. Sen vill jag inte heller tro att någon i rollspelsbranschen kommer jaga efter någon som råkar använda samma namn på en stad - det är ju mer av en badge of honor än något annat.




*: Enligt Wikipedia är Beholders "Product Identity" enligt WotC och därmed kanske hade kunnat innebära trubbel om de användes rakt av i samma format, men som sagt, jag är inte lagvrängare
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Tolkien snodde i princip alla sina namn från någon annanstans. Ibland med små varianter på stavning, ibland rakt av.

Så försök slappa av ;)

Sen beror det ju på vad man snor ifrån. I Tolkiens fall gamla folksagor och sånt, dvs inget där upphovsrätt varit aktuellt. Har det använts mer nyligen behöver man vara lite försiktigare.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Namn som sådana skyddas inte av copyright, såvida de inte är väldigt speciella.
Däremot så kan de vara varumärkesskyddade - men det gäller normalt bara namn som är starkt förknippade med ett visst verk.

Döper man sitt påhittade land där den onde härskaren bor till Mordor kan man få problem.
Döper man en helt vanlig grässlätt som våra hjältar färdas över till Mordor så är det knappast något problem.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Jag tycker att det är bessvärligt om namn som har en klar förlaga inte har något att göra med den. Som att ett Utgård inte skulle ha något att göra med det Utgård där Tor luras försöka dricka ur hela havet av Utgårda-Loke.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Jag ska nog inte lägga mig i den här diskussionen. Jag tenderar att göra allt en aning overkill när det kommer till sånt. Jag skapade tre fiktiva språk med fonetik och grammatik...bara för att kunna ge min värld konsekventa, unika och trovärdiga namn.
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Någon form av koppling eller referens till existerande saker tycker jag hjälper. Det är vedervärdigt när samtliga folkslag, städer eller länder ska vara fullständigt unika och heter något i stil med "Nzyarghartetery", eller varför inte "Xzarpothanoth". Det är väldigt svårt att komma ihåg och relatera namnen till något. Så helt ok att "felstava" något existerande, eller göra tydliga referenser till existerande områden.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
shotgun_ramadan;n275868 said:
Någon form av koppling eller referens till existerande saker tycker jag hjälper. Det är vedervärdigt när samtliga folkslag, städer eller länder ska vara fullständigt unika och heter något i stil med "Nzyarghartetery", eller varför inte "Xzarpothanoth". Det är väldigt svårt att komma ihåg och relatera namnen till något. Så helt ok att "felstava" något existerande, eller göra tydliga referenser till existerande områden.

Ännu roligare är det när "Xzarpothanoth" ligger granne med "Blomstermåla".
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Lambendil;n275889 said:
Ännu roligare är det när "Xzarpothanoth" ligger granne med "Blomstermåla".
Inget ont om Blomstemåla. Det är fint i de småländska skogarna! :D

Cog.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
cogitare;n275902 said:
Inget ont om Blomstemåla. Det är fint i de småländska skogarna! :D

Cog.
Jao alltså, jag bor i Småland så jag vet. ^^
 
Top