Nekromanti En fråga ang. Skills

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Vissa skills kan man ju använda trots att man noll i rank i dem. Det jag undrar över är om man får räkna in abilitymodifiers i skillsslaget även om man inte har en rank i det.

ett ex: Ta rida som baseras på Dex. Min rp har 14 i Dex som en abilitymodifier på +2 men ingen rank dvs, Rida 0. Han sitter nu på en häst som helt plötsligt börjar skena om min DM säger till mig att jag skall slå ett slag för rida. Skall jag nu när jag slår lägga till 2 på mitt slag eller får jag inte det pga att jag har rank 0?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: En fråga ang. Skills (ändrad)

Du får. Tycker jag i alla fall. Det finns väl ingen orsak att straffa den spelare som inte valt att sätta skill points på Ride genom att dessutom ta bort dex-modifiern. Om man inte väldigt gärna vill att han ska ramla av hästen, förstås. Men det finns inget i reglerna som tyder på att det skulle vara på det sättet (tror jag i alla fall).

Nu när jag tänkt på saken (och redan postat inlägget); själva tanken med att kunna använda vissa skills untrained är väl att om man har tillräckligt bra förutsättningar (dex i det här fallet) behöver man ingen träning. Om man tar bort modifiern så betyder det ju att man anser att alla människor har precis likadana förutsättningar för precis alla förmågor.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Låt oss säga att du tar två personer: en korpulent herre á la Robert Jordan, och en vältränad snubbe á la Michael Jordan. Ingendera har klättrat innan (eventuellt klättrat lite i träd som barn, men inte "på allvar"). Ställ dem sedan framför en typisk klättervägg. Vilken av dem kommer att klättra upp snabbast? Jag skulle nog satsa på Michael Jordan-typen.

Med andra ord: visst tusan får man lägga på sin ability-modifikation även om du inta har några ranks i färdigheten. Du får även lägga på andra modifikationer, såsom för ras.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Tackar för svaren.

Jag fråga för att jag efter att ha kollat lite närma i PH blivit osäker på att det var rätt lägg till modifiers på Skills utan rank.

Håller helt med i det ni skriver att alla de modifiers man har skall räknas in i slaget oavsett vilken rank man förutsatt att man kan använda "skillen" otränad alltså.

Som sagt tack för svaren.
 
Top